سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آیین های محرمی ، ۶ طشتی پر از آب به یاد تشنگان کربلا، آیینی به قدمت ۵۰۰ سال

آیین های محرمی ، ۶ طشتی پر از آب به یاد تشنگان کربلا، آیینی به قدمت ۵۰۰ سال

به گزارش تور مسافرتی، تشنه کامی شهیدان کربلا برای ایرانیان خیلی مهم است ازاین رو برای آن آیینی برگزار می کنند که به آن طشت گذاری می گویند.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ سوگواری امام حسین (ع) و یاران باوفایش در بین آذری زبان ها به شکل متفاوتی اجرا می شود. این آئین ها آنقدر سوزناک است که دل هر شرکت کننده ای را در این مراسم به درد می آورد. یکی از آئین های مهمی که در بین مردم اردبیل شهرت زیادی دارد و افراد از شهر های دیگر حتی کشورهای مختلف برای دیدن آن در روزهای دهه اول محرم به اردبیل می روند، طشت گذاری است. وقتی امام حسین (ع) وارد منزل چهاردهم می شوند با شنیدن خبر شهادت مسلم ابن عقیل و قیص ابن مسهر به یاران خود دستور می دهند آب کافی همراه داشته باشند که این روز مبنای طشت گذاری اهالی اردبیل است. آئین طشت گذاری در استان اردبیل از ۲۷ ذیحجه به مدت ۳ روز در تمام مساجد و حسینیه ها برگزار می گردد و سوگواران و عزاداران حسینی طشت هایی را به یاد تشنه کامی شهیدان کربلا پر از آب می کنند، پس از پایان مراسم طشت گذاری دعای مخصوص خوانده می شود و از آب طشت بعنوان تبرک اغلب حاضران و عزاداران استفاده می نمایند و آب آنرا بعنوان تبرک روی سر و سینه خود می ریزند. طشت آب در این آئین، نماد فرات و دست زدن عزاداران به طشت نماد بیعت با سالار شهیدان است. به نظر خیلی از محققان فرهنگ سوگواری، این مراسم به پاسداشت رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در روز ۲۷ ذیحجه سال ۶۰ هجری قمری صورت می گیرد.
این طشت ها از جنس برنز یا مس و به شکل دایره بوده و بعد از سوگواری بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسین (ع) به مسجد وارد شده و در حالیکه به احترام طشت ها کلیه حاضرین در مسجد به پا می خیزند در جلو آنها دسته سینه زنی با شور و شوق خاصی با شعار الدخیل یا ابوالفضل سینه می زنند و پس از دور زدن مسجد، طشت ها در جای مخصوص که با شمع های روشن و تمثال ائمه اطهار (ع) مزین شده قرار داده شده و فورا از آب پر می شود. این حضور از دومین روز محرم با سوگواری محله «اونچی میدان» شروع می شود، دسته سوگواری این محله به همراه (خوله ها) شاخه ها و زیرمجموعه هایش در دومین روز ماه محرم به خیابان اصلی شهر می روند و با گذر از بازار سنتی اردبیل (بازار قیصریه) در خیابان ها به سوگواری می پردازند. این آئین از زمان صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در سال های اخیر در سایر استان ها مانند زنجان، آذربایجان شرقی و غربی حتی در ورامین و مازندران هم توسط هیأت های مقیم مرکز برگزار می گردد.
طبق معمول همه شهر های دیگر نیز، در اولین روزهای ماه محرم، مردم اردبیل هم علاوه بر شرکت شبانه در مساجد، تکایا و حسینیه ها، برای سوگواری پرشور به بازار سنتی و قدیمی شهر می روند. با تداوم این آداب و رسوم اعتقادی، در واقع اردبیل سنت طشت گذاری با سابقه ۵۰۰ ساله را حفظ نموده و آنرا امروز بعنوان یک فرهنگ اصیل مستند و قابل اتکا معرفی می کند.