سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
افزایش ۸۸ درصدی بازدید توریستهای خارجی از پردیس موزه ای رامسر

افزایش ۸۸ درصدی بازدید توریستهای خارجی از پردیس موزه ای رامسر

به گزارش تور مسافرتی، نوشهر: تعداد توریستهای خارجی که در چهار ماه ابتدای سالجاری از پردیس فرهنگی موزه ای رامسر بازدید کردند به استناد آمارهای رسمی با رشد ۸۸ درصدی و ثبت میانگین ۲۵ بازدیدکننده خارجی در هر روز همراه بود که می تواند نشان دهنده اثربخش بودن برنامه ریزی های این مجموعه برای جذب گردشگران سایر کشورها باشد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از خبرگزاری ایرنا، پردیس فرهنگی موزه ای رامسر که در یک محوطه تاریخی و میراثی ۱۲ هکتاری قرار دارد، یکی از جاذبه های منحصربه فرد مازندران در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است که شامل ۶ موزه متفاوت و چند زیرساخت فرهنگی دیگر در دل یک باغ موزه گیاه شناسی می شود. مجموعه ای جذاب و زیبا که طی سالهای اخیر با افزایش تعداد موزه ها بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته و الان میتوان از آن بعنوان بزرگ ترین مجموعه موزه ای شمال کشور یاد کرد.
توجه به این جاذبه فرهنگی، هنری، طبیعی و تاریخی نه فقط بین گردشگران ایرانی، بلکه در نگاه توریستهای خارجی هم بیشتر شده است. به صورتی که بنا بر آمارهای ثبت شده از حضور گردشگران سایر کشورها که طی چهار ماه نخست سال جاری به مازندران سفر کرده اند، بازدید خارجی ها از پردیس موزه ای رامسر نسبت به چهار ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۸۸ درصد رشده کرده است.
مدیر پردیس فرهنگی موزه ای رامسر با بیان اینکه این مجموعه فرهنگی تاریخی به علت تنوع موضوعی برای توریستهای خارجی جذابیت زیادی دارد، به خبرنگار ایرنا می گوید: از یکم فروردین تا ۳۱ تیر سال جاری سه هزار و ۱۳۷ توریست خارجی از پردیس موزه ای رامسر بازدید کردند که نزدیک به ۲ برابر آمار مدت مشابه سال گذشته است.
کاخ مرمر

افزایش ۲ برابری میانگین روزانه بازدید گردشگران خارجی

محمدعلی یزدان شناس می افزاید: در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد توریستهای خارجی که از این مجموعه بازدید کرده بودند یک هزار و ۶۶۰ نفر بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری یک هزار و ۴۷۷ نفر بیشتر شده است.
به گفته وی خارجی هایی که در چهار ماه نخست سال جاری از پردیس موزه ای رامسر بازدید کردند از ۱۲ کشور عمان، عراق، لبنان، روسیه، ایتالیا، کره، چین، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، آمریکا و انگلیس به مازندران سفر کرده بودند و بیشترین تعدادشان هم اهل عراق و عمان بودند.
مدیر پردیس فرهنگی موزه ای رامسر خاطرنشان می کند: میانگین روزانه بازدید توریستهای خارجی از این مجموعه در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر ۱۴۰۲ حدود ۱۳ نفر بود که این رقم میانگین در بازه زمانی چهار ماهه سال جاری به ۲۵ نفر افزایش پیدا کرده است.

تحقق ۸۳ درصد از آمار بازدید سال گذشته در چهار ماه ۱۴۰۳

یزدان شناس آمار قابل توجه دیگری از افزایش حضور خارجی ها در این پردیس موزه ای هم عرضه می دهد و تصریح می کند: مجموع تعداد توریستهای خارجی که از ابتدا تا آخر سال ۱۴۰۲ میهمان پردیس موزه ای رامسر شدند سه هزار و ۷۹۰ نفر بود. اما با اقداماتی که برای معرفی این مجموعه به توریستهای خارجی انجام شد از آغاز سالجاری تا ۳۱ تیر، یعنی فقط در چهار ماه حدود ۸۳ درصد از کل آمار بازدید توریستهای خارجی این موزه طی سال قبل محقق شده است و امیدواریم که تا آخر سال دست کم مجموع بازدید خارجی ها از این مجموعه به ۲ برابر سال قبل افزایش یابد.
وی در رابطه با تعداد کل بازدیدهای ثبت شده از این پردیس موزه ای طی چهار ماه نخست سالجاری هم می گوید: از آغاز تعطیلات نوروزی تا پایان تیر سال جاری در مجموع ۱۱۱ هزار ۹۶۱ مسافر و توریست از این مرکز فرهنگی بازدید کردند.

مدیر پردیس فرهنگی موزه ای رامسر با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۰ هزار و ۳۱۳ نفر از این مجموعه بازدید کردند، می افزاید: تلاش بر اینست تا با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی برای معرفی این مجموعه و همینطور ترویج فرهنگ موزه گردی بتوانیم این ظرفیت منحصربه فرد را بیشتر به جامعه بشناسانیم و پذیرای افراد بیشتری در این مجموعه فرهنگی، تاریخی و موزه ای باشیم.

از «موزه یار» تا «هنر شرق دور» در پردیس موزه ای رامسر

یزدان شناس برگزاری رویدادهای فرهنگی، جشنواره، اجرای طرح های آموزشی در رابطه با موزه ها و برگزاری نمایشگاه موزه ای موقت را همچون برنامه های تدوین و اجرا شده مدیریت این مجموعه بیان می کند و می گوید: از آغاز اسفند سال گذشته تا پایان خرداد سالجاری به مدت چهار ماه با تلاش همکارانم و همراهی آموزش و پرورش رامسر طرحی فرهنگی آموزشی با عنوان «موزه یار» را اجرا کردیم که در آن بیشتر از یک هزار و ۶۰۰ دانش آموز از موزه بازدید کردند و برخی از آنان هم با گذراندن فرآیندی آموزشی بر پایه پژوهش، آموزش، مشاهده، روایت و قصه گویی «راهنمای افتخاری موزه» شدند و کارت «موزه یار» دریافت نمودند.
اجرای طرح موزه یار در پردیس فرهنگی موزه ای رامسر وی برگزاری نمایشگاه های موقت موزه ای از آثار هنری شاخص و شناسنامه دار را هم از دیگر برنامه های این پردیس موزه ای بیان می کند و می افزاید: در همین ماه مقرر است نمایشگاه «هنر شرق دور» در پردیس فرهنگی موزه ای رامسر برپا شود که در آن آثاری شاخص و برجسته از مکاتب هنری شرق دور برای علاقه مندان به معرض نمایش گذاشته می شود. امیدواریم این نمایشگاه هم مورد توجه علاقه مندان به هنرهای تجسمی و فرهنگ و هنر ملل قرار بگیرد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از خبرگزاری ایرنا، اولین بنایی که در این مجموعه به موزه تبدیل شد کاخ مرمر بود که سال ۱۳۱۶ با طراحی مهندسان بلژیکی و معماری زنده یاد حسین لرزاده و ابوالقاسم واثقی ساخته شد و سال ۱۳۷۹ توسط موسسه فرهنگی موزه های بنیاد وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کاربری موزه پیدا کرد.
موزه تخصصی عاج ایران که تنها موزه عاج خاورمیانه است، موزه آوندهای تاریخی بعنوان اولین موزه تخصصی ظروف ایران، موزه حمام قدیم و موزه مردم شناسی هم به مرور طی پنج سال گذشته در این باغ موزه ۱۲ هکتاری افتتاح شد و الان یکی از بزرگ ترین مجموعه های موزه ای کشور به شمار می آید.

منبع: