سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
امامی مطرح کرد؛ استقبال کاخ گلستان از صدمه شناسی آثار موزه ای

امامی مطرح کرد؛ استقبال کاخ گلستان از صدمه شناسی آثار موزه ای

به گزارش تور مسافرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از حضور و مشارکت پژوهشگران برای صدمه شناسی و شناسایی آثار نیازمند مرمت این مجموعه جهانی که منجر به احیا و مرمت آثار شود، استقبال کرد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار داشت: یک اثر تاریخی و فرهنگی به مرور زمان کهنه، فرسوده و امکان دارد گرفتار صدمه های فیزیکی و بیولوژیکی شود و این پژوهشها برای شناسایی این صدمه ها مفید می باشد، تا مقدار صدمه و راهکار پیشگیری و بهبود اثر مشخص شود و در نهایت با برآورد هزینه و تخصیص اعتبار، مرمت اثر صورت گیرد.

امامی خاطرنشان کرد: این پژوهشها در بحث حفاظت پیشگیرانه هم مطرح است، وقتی یک اثر تحت پژوهش صدمه شناسی قرار می گیرد، هر اتفاق و رویدادی که سبب صدمه به اثر شود، مورد شناسایی قرار گرفته و از ادامه صدمه جلوگیری به عمل می آید.

وی ادامه داد: همینطور در مراحل بعدی پژوهش ها، بحث حفاظت اضطراری و مرمت اثر هم مطرح می شود، ازاین رو پژوهشها علاوه بر معرفی و توسعه، مدیریت و انتقال دانش در حوزه موزه ها به بحث حفاظت و مرمت درست از آثار هم کمک می نماید.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان نمود: در موزه های کاخ گلستان، مقاومتی به جهت اینکه یک پژوهشگر با اثری که گرفتار صدمه است مواجه شود، وجود ندارد، اتفاقاً مدیریت موزه ها از این که پژوهشگران یک اثر گرفتار صدمه را بررسی نمایند استقبال می کنند، تا این صدمه ها شناسایی و مرمت شود. چونکه هم هزینه ها کاسته می شود و هم به توسعه دانش کمک می شود، ازاین رو کاخ گلستان استقبال می کند تا پژوهشگران حوزه های مختلف بیایند و آثار مختلف این مجموعه جهانی را انتخاب و بر روی آنها کار پژوهشی انجام دهند.

امامی اظهار داشت: در این خصوص این دفعه هم بر روی فرش تالار آینه پژوهشی انجام شد، فرشی که سالیان متمادی در دوره قاجار و پهلوی در تالار آینه مفروش بوده اما به علت فرسودگی به مخزن، منتقل و نگهداری می شده است و مرمت احیای آن برای کاخ گلستان مهم می باشد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند در این زمان شرایطی فراهم شده بود تا این فرش گرفتار صدمه بیشتری نشود، اما به جهت اینکه این فرش احیا شود نیازمند یک پژوهش خیلی خوب از منظر محتوایی و شناسایی صدمه به همراه نحوه پیشگیری و مرمت بودیم که به اجرا درآمد، و در چارچوب مستندی با عنوان (قالی تالار آینه) این فرآیند به نمایش درآمده است. پژوهش در خدمت حفاظت و نگهداری و بازسازی اشیا بوده و تمام تلاش اینست که این پژوهشها صرفا تبدیل به یک مقاله، فیلم و پیوست فرهنگی نشود بلکه از این آثار برای بهره برداری درست در جهت حفظ آثار تاریخی استفاده گردد.

منبع: