به گزارش تور مسافرتی جنگ روایت ها درباره ایران، حالا به داخل مرزهای ایران کشیده شده. سالها تلاش رسمی برای عرضه تصویری واقعی تر از بخش های نادیده ایران ظاهرا ناموفق بوده است. پروژه feeliran یک تلاش غیررسمی است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، پروژه فم تریپ یکی از صدها پروژه ای است که بعضی از افراد بخش خصوصی فعال در صنعت توریسم و یا حتی سازمان میراث فرهنگی وقت و وزارتخانه فعلی برای گروههای زیادی از فعالان برگزار می کنند. پروژه ای که از عده ای افراد موثر در صنعت توریسم به صورت مجانی و یا نیمه مجانی دعوت می شود تا به مقصد بروند و با هزینه میزبان و یا دعوت کنندگان چند روزی را در مقصد بگذرانند و با انتشار تصاویر و فیلم ها و یا بررسی وضعیت از گردشگران زیادتری دعوت کنند تا به آن مقصد پا بگذارند. در این مدت وزارتخانه میراث فرهنگی هم کم از این تورهای آشناسازی برگزار نکرده است. از مدیران آژانسها و خبرنگاران و عکاسان گرفته تا پروژه هایی که قرار بود اجرا شود ولی نشد. مانند دعوت از آمیتاباچان و یانگوم که طرحی در دولت احمدی نژاد برای معرفی ایران توسط افراد مشهور جهان بود. اما در مجموع به نظر می آید که همه این تلاش ها در عرضه روایتی جدید و نادیده از ایران ناموفق بوده است. حالا بار دیگر یک پروژه آشناسازی برای برخی از اینفلوئنسرهای ۱۲ کشور جهان برگزار شده است که بانی آن هدی رستمی از جهانگردان ایرانی است. پروژه ای که اسپانسرهای آن بهترین هتلداران و شرکت های گردشگری اند. برخی از شخصیت های برجسته فضای مجازی بین المللی به ایران آمده اند تا در شهرهای کاشان، اصفهان، تهران و… سفر کنند و تصاویرشان از ایران را در فضای مجازی و صفحات خود به اشتراک گذارند. تصویری که به قول بانیان این طرح در ایران وجود دارد و جزئی از ایران است اما تاکنون به جهانیان معرفی نشده است. رستمی خودش از اهالی سفر است و فضای مجازی را خوب شناسایی کرده و با تصاویری که از هنر عکاسی اش برآمده مخاطبان زیادی در ایران و خارج از کشور داشته است. حالا او دوستانش را به این سفر دعوت کرده تا تصویر دیگری از ایران بسازند. دوستانی که هر کدام فالوئرهای زیادی دارند و در زمینه های عکاسی، فشن و مد و… فعالیت می نمایند و صفحات پرطرفداری در شبکه های اجتماعی دارند.
لازم به تکرار نیست که بخشی از اصلی ترین مشکل گردشگری در ایران تصویری است که رسانه های جریان اصلی در تمام سال های پس از انقلاب با اصرار خاصی تلاش در جاانداختن آن در افکار عمومی بین الملی داشته اند. تصویری که چیزی جز عقب ماندگی و توسعه نیافتگی، جنگ و خشونت داخلی و محدودیت و فشار بر زنان نداشته است. خیلی از کارشناسان گردشگری معتقدند که وجود قابلیت های گردشگری در ایران می تواند درآمد اول ایران را متعلق به صنعت گردشگری کند اما روایتی که از ایران توسط رسانه های جریان اصلی دنیا صورت گرفته است مانع از نزدیک شدن به این هدف شده است. توجه به صنعت پولساز گردشگری در سالهای اخیر که صادرات نفتی و غیرنفتی در ایران با مشکلات بزرگی روبرو شده است افزایش پیدا کرده است. پروژه feeliran در بین همه ایران هراسی هایی که در سالهای اخیر در رسانه های رسمی دنیا وجود داشته است شکل گرفته است تا روایتی دیگر از ایران در رسانه های غیررسمی مطرح کند. سر و صدای پروژه فم تریپ رستمی برای این از میان صدها پروژه آشناسازی دیگر بیشتر بلند شده. بانیان این ماجرا به فضای مجازی اشراف دارند و توانسته اند برای این سفر حسابی تبلیغ کنند. حالا باید دید این دختر جهانگرد می تواند تصویری ایران را در فضای مجازی خارج از کشور تغییر دهد و یا متولیان گردشگری که بارها این برنامه را اجرا کرده اند؟ جنگ روایت ها درباره ایران کماکان وجود دارد و پروژه feeliran می خواهد روایتی واقعی از بخش ناگفته ایران برای خارجی ها عرضه نماید. آیا صدایش در بین انبوه تبلیغات ضدایرانی شنیده خواهد شد.