به گزارش تور مسافرتی مسئول مرکز سرمایه گذاری و گردشگری کنگ اظهار داشت: وقتی مصوب می شود لنج های چوبی را به جای استفاده و فراهم کردن زیرساخت تعمیرشان؛ امحا نماییم، چه توقعی هست سرمایه گذار از لنج برای گردشگری بهره ببرد.
علی رحمانی مسئول مرکز سرمایه گذاری و توسعه گردشگری بندر کنگ به خبرنگار مهر درباره استفاده از لنج های چوبی در حوزه گردشگری به جای امحای آنها که چندی قبل مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفت اظهار داشت: لنج های چوبی که همه آنها کار دست بوده و به شکلی صنایع دستی محسوب می شوند، سالهاست که در مناطق جنوبی ایران فعالیت می نمایند. در واقع جهاز بادبانی سفیر ایران در دریاها و اقیانوس هند، خلیج فارس و سواحل خلیج بنگال بوده و تا سواحل دور می رفته اند. اما اگر جایی ضعفی وجود دارد باید بتوان آنرا رفع کرد نه اینکه با مصوبه ای آنها را از دور فعالیت خارج نماییم.
وی اظهار داشت: لنج های فایبرگلاس قابل تعمیر نیستند. ولی لنج های چوبی هر سال یک مرتبه تعمیر می شوند و باردیگر فعالیت می نمایند. همینطور استقامت چوب هایی که در ساخت لنج ها به کار برده می شد آنقدر زیاد بوده که هیچگاه از بین نمی روند ازاین رو نمی توان اظهار داشت که به بهانه استقامت می توانیم لنج ها را از بین ببریم. چطور بوده که پرتغالی ها کل دنیا را با همین لنج های چوبی می رفتند و هنوز هم در حوزه گردشگری از آنها استفاده می شود اما ما می خواهیم لنج ها را از بین ببریم؟
رحمانی اظهار داشت: ازاین رو باید اول از همه قوانین را در این عرصه روشن نماییم و صنعت لنج سازی را بعنوان صنعت آبا و اجدادی خود بدانیم و در جهت حفظ آن تلاش نماییم. اما زمانی که تفکر بر این باشد که لنج چوبی فرسوده است هیچ سرمایه گذاری روی آن کار نمی کند چون می گویند شما می خواهید لنج ها را امحا کنید چرا من جهت راه اندازی آن در گردشگری سرمایه بگذارم.
این مقام مسئول در حوزه گردشگری بندر کنگ بیان نمود: این لنج ها با زندگی مردم جنوب عجین شده اند. بسیاری از لنج سازها در بندر کنگ به سفارش کشور قطر، لنج چوبی می سازند تا آنها برای جام جهانی استفاده کنند ازاین رو میتوان روی بازار جهانی لنج ها کار کرد. حتی میتوان از آنها روی دریا برای گشت های دریایی استفاده نمود. وقتی لنجی تا آفریقا رفته، حتما می تواند مسافت های کمتر را روی دریا گردش کند. برای این مورد باید اول فرهنگسازی نماییم و سرمایه گذاران توجیه شوند که می توانند از لنج های چوبی برای کاربرد گردشگری بهره ببرند. حتی باید نمونه ای از فعالیتهای گردشگری کشورهای دیگر را در این عرصه مثال زد که چطور آنها توانسته اند گردشگری دریایی خویش را با لنج های چوبی رونق دهند. هم اکنون حتی از ماکت لنج ها هم بهره می برند.
وی اضافه کرد: یک زمانی در بندر کنگ سالی ۱۰ لنج ساخته می شد. اما هم اکنون کمتر ایجاد می شود چون هزینه بر است. لنج فایبرگلاس با قیمت ارزان اما ماندگاری کمتر از راه رسید و سبب شد تا بازار ساخت لنج های چوبی کساد شود. حالا پایگاه دانش سنتی لنج سازی را در بندرکنگ داریم که ذیل عنوان آن نام خلیج فارس قرار دارد و نشان داده است که تاریخ لنج سازی از گذشته به این منطقه برمی گردد. حتی شهردار بندر کنگ پیگیر بود تا لنج های قدیمی را بازسازی کند. این کار هم انجام شد و برای گردشگری استفاده می نماید.
رحمانی اظهار داشت: بوم تنها جهازی بوده که بر خلاف جهت باد حرکت می کرده است. دانش ساخت این بوم را کنگی ها داشتند. در حوزه ساخت جهاز تنها چند کشور هستند که در این حوزه شهرت دارند غیر از ایران، کویت، عمان، پاکستان و هند. اما در حوزه خلیج فارس تنها کویت و عمان و ایران را داشتیم که از ایران هم کنگی ها و از عمان اهالی سور در ساخت لنج تبحر داشتند. ایران و کویت در حوزه لنج سازی با یکدیگر در ارتباط بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: لنج های چوبی و باربری حتی در دوره تحریم به ما کمک کردند تا تحریم ها را دور بزنیم. وقتی در این عرصه مشکلات زیادی داریم همین لنج ها بار جا به جا می کنند. باید این لنج ها را بعنوان داشته های خودمان حفظ نماییم. بسیاری از افراد دوست دارند روی این لنج ها اقامت کنند یا حتی نصف روز در دریا با آن گشت بزنند یا سوار بر آن به صیادی بروند.
منبع: تور مسافرتی