سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
شروع کاوش دیرینه شناسی در گورستان قلایچی

شروع کاوش دیرینه شناسی در گورستان قلایچی

تور مسافرتی: در پی لطمه های وارده به گورستان قلایچی بوکان کاوش این محوطه مربوط به دوره ماناها با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از حدود یک ماه پیش شروع شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یوسف حسن زاده، سرپرست این کاوش با بیان این خبر اضافه کرد: محوطه قلایچی مربوط به پادشاهی ماناها در ۲۸۰۰ سال پیش است و آوازه آن با آجرهای لعابداری که از این محل به دست آمده بود بر سر زبان ها افتاد.
این عتیقه شناس اشاره کرد: به رغم ۹ فصل کاوش باستان شناسان در محوطه قلایچی (طی سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ به سرپرستی استاد اسماعیل یغمایی و استاد بهمن کارگر)، گورستان قلایچی فرصت کاوش نیافته بود. جستجوهای اخیر، به عنوان فصل نخست پژوهش دیرینه شناسی در این گورستان، با حمایت گسترده شهرداری بوکان و مشارکت اداره کل آذربایجان غربی شروع شد. طی این پژوهش ها، ساختار معماری گورها و شیوه های تدفین مردمان دوره مانا بررسی می شود.
وی اظهار داشت: این که هنرمندان سازنده بنا و آجرهای لعابدار قلایچی چه کسانی بودند، پرسش مهمی است که باستان شناسان امیدوارند با بهره بردن از مطالعات آزمایشگاهی بتوانند به آن پاسخ دهند.
حسن زاده اظهار امیدواری کرد که محوطه قلایچی و گورستان آن به مجموعه ای گردشگری تبدیل گردد و مدیریت شهری بوکان با نظارت میراث فرهنگی بتواند از آن بهره برداری و حمایت کند.