به گزارش تور مسافرتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وبینار آفریقای جنوبی اظهار داشت: امام راحل به جامعه و نظام مستقل، باثبات و غیر وابسته می اندیشید.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در پرتوریا، وبینار «نقش امام خمینی (ره) و نلسون ماندلا در تعیین مسیر آینده جهان بعنوان رهبران بزرگ برای همه اعصار» را همزمان با ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) در فضای مجازی برگزار کرد.
در این وبینار، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری، وزیر خارجه آفریقای جنوبی و تعدادی از شخصیت های سیاسی و اندیشمند به ایراد سخنرانی پرداختند.
متن سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خانم ها و آقایان سلام خود و مردم ایران را به شما عزیزان تقدیم می دارم و به روان پاک آزاد مردان جهان بخصوص امام خمینی (ره) و نلسون ماندلا درود می فرستم.
در این فرصت کوتاه در سی ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به چند خصوصیت شخصیتی ایشان اشاره می کنم، خصوصیت هایی که در کنش و نگرش اجتماعی و سیاسی ایشان تأثیری اساسی داشته است.
امام خمینی (ره) در زندگی فردی و ارتباطات اجتماعی خویش بسیار منظم و قانونمند بودند، از پوشش فردی تا نظم و برنامه ریزی های شخصی در امور مختلف زندگی؛ ایشان نمونه ای از قاعده مندی و بهره وری منظم از فرصت ها و اوقات بودند.
این نظم فردی به ایشان نگرش نظام مند به جامعه و سیاست می داد، اینکه ایشان در حوزه رفتار اجتماعی حتی مواردی از قبیل مقررات ترافیکی را مشمول مقررات شرعی و دینی می دید و تخطی از آنرا حرام می دانست.
همچنین در نخستین سال پیروزی انقلاب به سرعت به تأسیس نظم سیاسی جدید پرداخت، در همان سال نخست پنج انتخابات برگزار شد، انتخابات تعیین نوع رژیم سیاسی ایران، تغییر از سلطنت به جمهوری، دو انتخابات نمایندگان خبرگان قانون اساسی و رأی به قانون اساسی کشور، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، بدین گونه ظرف یکسال ارکان نظام سیاسی ایران شکل گرفت.
شخصیت منظم، قانون گرا و قاعده مند امام خمینی (ره) ایشان را به تأسیس و پیگیری نظریه ها و نظام سازی های اجتماعی و سیاسی قانون مند سوق داد و جمهوری اسلامی ایران رهاورد این نگرش و مشی شخصیتی قانون گرا بود.
ویژگی دیگری که در امام خمینی (ره) بارز بود شخصیت باثبات ایشان است، ایشان در طول زندگی و ایام مبارزه و رهبری از قدرت والای وجودی برخوردار بود، این جمله را ایشان بارها فرموده بود که من در عمرم نترسیده ام، آنگاه که مأموران رژیم پیشین او را شبانه به حبس می بردند این تعبیر را به کار می برد که آنان می ترسیدند و من ترسی نداشتم.
امام در پرتوی چنین شخصیتی به جامعه و نظام مستقل، باثبات و غیر وابسته می اندیشید، نظام اجتماعی و سیاسی که او بنیان سازی آنرا داشت و الان که چهل سال از آن می گذرد چنین الگویی از رهبری در پیش خود دارد. جامعه و نظام سیاسی که در قطب بندی بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد و بعد از آن واهمه و هراسی از مرعوب سازی های ابرقدرت ها و قدرت های جهانی نداشته باشد، در آقای ماندلا هم چنین شخصیتی را می بینیم، ۶۷ سال مبارزه با نژادپرستی و ۲۷ سال حبس و زندانی در شرایط سخت و دشوار، شخصیتی مقاوم و مستحکم را از او ساخت، نظم اجتماعی و الگوی مدیریتی مطلوب در آفریقای جنوبی از چنان شخصیتی تاثیر پذیرفته است.
ویژگی دیگر شخصیتی امام خمینی (ره) شخصیت طبیعی و غیرمتکلف او بود، او مواجه ای ساده و ناب و بدون تصنع با انسان ها داشت، این شخصیت وی در نگرش و کنش مطلوب اجتماعی و سیاسی بسیار مؤثر بود، او نظم سیاسی را پی ریزی کرد که روابطش با ملت ها و دولت ها روابطی صادقانه و بدون پیچیدگی های سیاست های مزورانه باشد، با صراحت و صداقت از مظلومان دفاع کند، در مقابل ظلم و بی عدالتی ایستادگی خویش را نشان دهد و در پیچ و خم های سیاست بازی متداول قرار نداشته باشد.
ویژگی مهم و پایانی که از ایشان برمی شمارم شخصیت عرفانی امام خمینی (ره) است، ایشان یکی از بزرگان و برجستگان سلوک معنوی جهان اسلام به حساب می آید، شخصیتی که هم در عرفان نظری و هم در عرفان عملی دارای برجستگی های کم نظیری است.
نظریه پردازان عرفان اسلامی چهار سفر را برای سالک معنوی برشمردند، سفری که عارف به سمت حق دارد و در این سفر تلاش می کند که از حجاب طبیعت و مخلوقات عبور کند و آنها را در آئینه حضرت حق ببیند، بعد از آخر این سفر، سفر دومی شروع می شود، سفری است که در افق وجود غیرمتناهی حضرت حق رخ می دهد که سختی ها و دشواری های فراوانی دارد.
پس از آن دو سفر، دو سفر دیگر در راه می باشد، سفری که سالک در حق متوقف نمی ماند و به سمت خلق باز می آید و کنه و باطل حقایق اشیا درک می کند و آخرین سفر، سفری است که بعد از شناخت حقایق این قدرت را در میابد که چگونه می تواند مخلوقات و انسان ها را با شناختی که از حقیقت آنها پیدا کرده است راهنمایی کند و راهبری به سمت حضرت حق داشته باشد، در این سفر انبیا با نبوت تشریحی و اولیای الهی با بهره وری از هدایت خداوندی امکان دست گیری و راهنمایی انسان ها را پیدا می کنند.
امام خمینی (ره) که خود سالک معنوی این سفرهای چهارگانه بود با روح عرفانی و معنوی خود جامعه سازی و نظام سازی معنوی را پیگیری کرد، جامعه و نظام سیاسی که سیاستش عین عرفان و معنویت باشد، جامعه و نظام سیاسی که در جمال و کمال محدود متوقف نماند بلکه مقصد خویش را کمال بی انتها قرار دهد، جامعه و نظام سیاسی که انگیزه الهی و نه شخصی یا گروهی را پشتوانه ی کنش و اقدام خود کند. چنین که فرمود: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَ فُرَادَیٰ.
در آخر سخن مجدداً یاد و خاطره بزرگان صلح و عدالت و آزادی را همچون امام خمینی (ره) و ماندلا را گرامی می دارم، راهی که همچنان پر رهرو در جهان باقی خواهد ماند.
در این وبینار جی ان ام پاندور وزیر امور خارجه جمهوری آفریقای جنوبی هم به ایراد سخنرانی پرداخت که در بخشی از این سخنان آمده است:
تأثیر امام خمینی (ره) فراتر از مرزهای ایران بود، کشوری که روابط دیپلماتیک خویش را بر اساس استقلال و هویتی که الهام بخش خیلی از کشورهای در حال توسعه بود، بنا نهاد. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۹ شیوه خویش را در عرصه بین المللی بنا نهاد که امروزه همچنان متداول می باشد. سیاست خارجی آن بازتابی از هویت ملی مردم ایران است، مردم پر افتخاری با حس واقعی کسانی که هستند و چیزی که نمایندگی می کنند.
تاریخ ایران بگونه ای است که مردم ایران باید بی حد و حصر بدان افتخار کنند. کشور شما بعنوان یکی از قدیمی ترین تمدن ها به بشریت، از جمله: ادبیات، پزشکی، مهندسی و علوم و فناوری کمک کرده و قابل ستایش است و به ما یادآوری می کند مردمی که می دانستند که هستند و برای چه به پا خواسته اند، بزرگترین شکل آزادی است.
من در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ افتخار آنرا داشتم تا همراه با محمد جواد ظریف وزیر محترم امور خارجه ایران ریاست چهاردهمین کمیسیون مشترک را داشته باشیم. این ساختار طولانی ترین مکانیسم همکاری با هر کشوری در این منطقه اعجاب انگیز است.
مسئولیت و تعهد به استقلال فکر مرا به یاد یکی از آموزه های امام می اندازد، بخصوص وقتی می گوید: “هر یک از ما، مرد یا زن، مسئولیت تعیین سرنوشت خویش را دارد همانطور که ما در نمازهای یومیه خود می گوئیم.
ما واقعاً امید داریم که این کلمات به تحقق بپیوندد که هر کسی به تعیین مسیر مستقل خود پایبند باشد، همانگونه که اقدامات امام جمهوری اسلامی ایران را مطمئن ساخت که قادر به تعیین سرنوشت مستقل خود است.