تور مسافرتی: معرفی محصولات فرهنگی ایران در اکسپوی چین، رفتن معاون گردشگری از سازمان میراث فرهنگی، تبلیغ سفال کلپورگان در سوئد توسط بلوچ ها همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این هفته کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به سفارش سازمان میراث فرهنگی و سفارت خانه ایران در چین در نمایشگاهی با عنوان محصولات فرهنگی در شهر شیان چین شرکت کرد و از هنرمندان صنایع دستی کشور خواست تا در آن شرکت نمایند بعضی از شرکت های فعال در حوزه اطلاع رسانی گردشگری هم در این برنامه حضور داشتند. ایران در این نمایشگاه پایون ویژه داشت و از هنرمندان موسیقی هم دعوت شده بود تا برنامه اجرا کنند. این نمایشگاه بهانه ای بود تا ایران بار دیگر به مردم شهر دیگری از چین معرفی شود. در این هفته همینطور مصطفی شفیعی شکیب عضو جامعه تورگردانان ایران به خبرنگار مهر اظهار داشت: چینی هایی که در ایران تحصیل می کنند و یا در آموزشگاهها زبان فارسی یاد می گیرند با ویزای توریستی وارد ایران می شوند و به راحتی بعنوان راهنما فعالیت می نمایند و تور گردشگری راه می اندازند حتی تور آژانسهای گردشگری را هم جذب می کنند. تنها به این دلیل که زبان چینی و فارسی می دانند. آنها بدون اینکه هماهنگی های لازم را برای اجرای این تورها انجام دهند، تور وارد کشور کرده و ماشین و هتل اجاره می کنند. این فعال در عرصه تورهای ورودی به کشور بیان کرد: خوب است که چینی ها به ایران بیایند چون بخش زیادی از گردشگر های جهان را تشکیل می دهند اما به شرط آنکه سفرشان به ایران سودی به حال ما داشته باشد نه اینکه خودشان برنامه سفرشان را تنظیم کنند و بروند مگر زمانی که ایرانیان به چین می روند نباید در قالب گروه سفر کنند و آژانس چینی هم در جریان باشد و حتی راهنما داشته باشند پس چرا ما این سخت گیری ها را برای آنها انجام نمی دهیم. مسافران هتلها کم شدند جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور هم در این هفته درباره افزایش نرخ هتلها که هر سال اوایل مهر ماه انجام می شود، به خبرنگار مهر اظهار داشت: هر سال هتلها اول مهر می توانند طبق دستورالعمل افزایش نرخ داشته باشند اما امسال مشکلات ما آنقدر زیاد است که با افزایش نرخ هم حل نخواهد شد. هتلدار هر اندازه هم که نرخ را بالا ببرد باز هم این افزایش نرخ نه به اندازه سال قبل خواهد رسید و نه جبران هزینه ها را خواهد نمود چون هزینه های مصرفی و تمام شده سه برابر شده است. وی افزود: اکنون خیلی از هتلها به مسافران تخفیف می دهند و این طور نیست که همه هتلداران از اول مهر افزایش نرخ داشته باشند ما هر سال یک بار در فصل پیک افزایش نرخ داشتیم اما شاید مهر ماه این افزایش اعمال نشود و یا زمان آن تغییر کند چون شرایط به گونه ای نیست که با افزایش نرخ، مسافر به هتل برود. همین الان هم با کاهش مسافر رو به رو شده ایم. حمزه زاده اظهار داشت: جز چند هتل در شهرهای توریستی که تعداد آنها هم زیاد نیست بقیه هتلها طبق آنچه که گزارش می دهند با کاهش زیاد مسافر نسبت به سال پیش رو به رو شده اند. بنابراین خیلی از هتلها مبادرت به تعدیل نیروی انسانی شاغل در هتلها کرده اند و یا فوق العاده شغل که به کارمندان داده می شد را حذف و یا هزینه ها را کنترل کرده اند. چندروز تکذیب نتیجه نداد چند روز پیش محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفتگویی با خبرنگار مهر رفتنش از این سازمان را تایید نمود اما روابط عمومی این سازمان این خبر را تکذیب کرده و به دنبال آن مصاحبه هایی با افراد مختلف در تحسین و تأیید و قدردانی از معاون گردشگری در سایت اطلاع رسانی این سازمان منتشر نمود تا اینکه در این هفته علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی حکم محمد خیاطان را بعنوان سرپرست معاونت گردشگری این سازمان امضا کرد.
خیاطان هم مانند محب خدایی از تیم مونسان است که از جزیره کیش به این سازمان آمده است. خیاطان که قبل از این مشاور مدیرعامل کیش بوده اکنون هم سرپرست معاونت گردشگری می باشد و هم معاونت توسعه مدیریت این سازمان. مجتمع آبگینه در تهران راه اندازی می شود این هفته یک خبر در حوزه صنایع دستی تهران درباره تولید مجتمع آبگینه در حوالی تهران بود که درباره آن محمد انشایی معاون صنایع دستی استان تهران اظهار داشت: اخیرا شهردار تهران در جاده تهران کرج نزدیک رودخانه کن واقع در منطقه ۹ تهران کلنگ احداث یک مجتمع فروشگاه و مرکز عرضه آبگینه و صنایع دستی شیشه را زده است و قرار شده تا آخر سال این مجتمع راه اندازی شود. در این مجتمع پیش بینی برای احداث پارکینگ، مرکز تولید، فروشگاه، کارگاه و… شده است. وی افزود: اگر این منطقه توریستی شود، مردم هم می توانند از این مجتمع دیدن کنند و با تحویل دادن شیشه های زائد و بازیافتی، صنایع دستی شیشه ای دریافت نمایند این سیاستی است که شهرداری در پیش گرفته تا بازیافت شیشه را در همان محدوده هم انجام دهد. قبل از این بعضی از هنرمندان نسبت به جانمایی و طراحی این مجتمع ایراداتی مطرح کرده بودند همچون جانمایی کارگاهها با موتورخانه و…. تبلیغ سفال کلپورگان توسط سوئدی ها مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بعضی از افراد تحصیل کرده، قضات و یا حتی افراد سفارتخانه ایران در سوئد بلوچ هستند و سفال کلپورگان را هم به سوئدی ها شناسانده و مبلغ این هنر شده اند علیرضا جلال زایی به خبرنگار مهر اظهار داشت: سفال کلپورگان یکی از برندهای استان سیستان و بلوچستان است که اخیرا جهانی و بلد شده است و صادرات آن را که تابحال چمدانی و سفارشی بوده است را تغییر داده ایم و صنعتگران را هم شناسنامه دار کرده ایم بعنوان مثال صنعتکاران سفال را با سوزن دوز جدا کردیم تا بدانیم که تعداد صنعتگر داریم و باید چقدر صادرات داشته باشیم همینطور سایتی هم به سه زبان طراحی شده که در آن دسترسی مردم را برای خرید محصولات صنایع دستی استان فراهم نموده ایم با این اقدام دست دلالانی که سبب می شدند جنس از تولیدکننده با قیمت پایین خریداری شده و به قیمت گزاف فروخته شود را کوتاه نماییم. وی افزود: سفال کلپورگان بیشتر از سمت کشورهای اروپایی مانند سوئد بلژیک استرالیا و کشورهای عربی مورد استقبال قرار می گیرد.