به گزارش تور مسافرتی خراسان رضوی رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد و به شکلی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها تنها منافع صنفی را تأمین خواهد نمود و در تأمین منافع جمعی تاثیری نخواهد داشت.
فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا درباب دو نرخی شدن محصولات گردشگری اظهار نمود: ادعای افرادی که مصمم به عملیاتی کردن ۲ نرخی شدن هستند این است که رضایت توریستهای خارجی را به همراه خواهد داشت. همین طور این افراد معتقدند که این دو نرخی شدن بدین سبب است که توریستهای خارجی با نوسانات ارزی رو به رو و در بحث تبدیل ارز گرفتار مشکل هستند که از این بابت شاید در دام افراد سودجو افتاده و نارضایتی هایی برایشان به وجود آید و در ادامه موجب یک تبلیغ منفی برای کشور شود.
وی افزود: دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد و به صورتی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها تنها منافع صنفی را تامین خواهدنمود و در تامین منافع جمعی تاثیری نخواهد داشت. در همین راستا برمبنای مقررات کلی دریافت وجه از توریستهای داخلی و حتی خارجی باید برمبنای واحد پول رایج کشور باشد؛ پس دریافت دلار از گردشگران مبنای حقوقی ندارد.
عدم تطابق دو نرخی شدن با کدهای اصول حقوق گردشگری
این کارشناس گردشگری اشاره کرد: در اصول حقوق گردشگری اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد که این کد جهانی عدم تبعیض بین گردشگران و شهروندان را مدنظر دارد که بحث دو نرخی شدن محصولات گردشگری در کشور ما با این اصل در تعارض است.
جواهرزاده اظهار داشت: ممکنست در این مساله برخی تصور کنند هزینه ها باید برمبنای قیمت های جهانی باشد. اگر مقرر است هزینه حمل و نقل برمبنای قیمت های جهانی باشد آیا باقی هزینه ها مانند قیمت سوخت، نیروی انسانی و مواد غذایی نیز به نرخ جهانی است؟ در نتیجه دو نرخی شدن حمل و نقل هوایی سبب پریشانی و درخواست مشابه سایر کسب وکارها خواهد شد.
وی افزود: برای مثال فروشندگان صنایع دستی، تاکسی ها، رستوران ها و… نیز ممکنست در خواست کنند تا محصولات و خدمات خودرا دو نرخی کرده و از توریستهای خارجی دلار و یورو دریافت نمایند که با این کار دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
کاهش جذابیت ایران برای توریستهای خارجی با بالا رفتن نرخ ها
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: بدین سبب باید به این مساله دقت کنیم و بدانیم که بطور کلی بالا بردن نرخ ها جذابیت را برای ورود توریست به ایران می کاهد و این مساله لطمه بزرگی به پروسه جذب توریست وارد می کند؛ ما باید گردشگری را یک زنجیره ببینیم و این رویکرد را داشته باشیم که محصولات گردشگری تنها مخصوص یک صنف نیست و باید منافع جمعی نیز در نظر گرفته شود؛ به عقیده من یکی از دلیلهای عدم موفقیت صنعت گرشگری در کشور این مساله خواهد بود.
جواهرزاده درباب ادعای مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیگیری موضوع دو نرخی شدن محصولات گردشگری اشاره کرد: صحبت های دکتر فاطمی خوشحال کننده بود و این که وزارتخانه پیگیر این مساله است قدمی مثبت به نظر می رسد. اما باید این نگرانی را داشته باشیم که وزارت گردشگری به عنوان بخش کوچکی در پروسه زنجیره تامین گردشگری کشور نمی تواند خیلی تاثیر مثبتی بر این زنجیره داشته باشد، البته امیدوار هستم طی رایزنی هایی به حل و فصل این مساله بپردازد.
دو نرخی شدن محصولات گردشگری در اصطلاح جهانی نوعی راهزنی است
وی افزود: واقعیت این است مبالغی که توریست خارجی برای کالا و خدمات می پردازد باید با مبالغی که سایر شهروندان در کشور پرداخت می کنند، یکسان باشد. در بیشتر کشورهای جهان اختلاف در پرداخت میان توریست داخلی و خارجی مرسوم نیست؛ البته ممکنست در بعضی از کشورها که اقتصادی شبیه به اقتصاد ما داشته و یا به صورتی با تورم های سرسام آور سر و کار دارند از این روش برای جبران هزینه ها استفاده کنند، که کاری نادرست است. در اصطلاح جهانی به این روش راهزنی از توریست خارجی گفته می شود.
این کارشناس گردشگری بیان کرد: زمانی که هرینه ها بالا رود دو نرخی بودن ایجاد می شود که هم اکنون نیز این دو نرخی بودن در فروش بلیت های هواپیما وجود دارد که موجب پریشانی شده است و تفکیک توریست خارجی و داخلی را برای ایرلاین ها ایجاد کرده است و این اتفاق موجب می شود دود این ماجرا به چشم گردشگری داخلی رود و روندی است که نمی توان نگاه مثبتی به آن داشت.
جواهرزاده مدعی شد: نباید هزینه های محصولات در داخل یک کشور به نرخ های جهانی ارزیابی شود، چونکه قسمتی از اقتصاد کشور را نمی توان به نرخ جهانی معادل سازی کرد و باقی اقتصاد به نرخ داخلی باشد، چونکه این امر یک اعوجاج اقتصادی در کشور به وجود خواهد آورد و این نوع نرخ گذاری تابع هیچ منطقی نیست و موجب می شود هر فردی با سلیقه خود به تعیین نرخ اقدام نماید.
عکس تزئینی است
منبع: تور مسافرتی