سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
پیام جامعه دیرینه شناسی به وزیر میراث فرهنگی در رابطه با یک نگرانی

پیام جامعه دیرینه شناسی به وزیر میراث فرهنگی در رابطه با یک نگرانی

به گزارش تور مسافرتی، جامعه دیرینه شناسی ایران با انتخاب صالحی امیری برای کرسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیامی خطاب به او نوشته و بعضی از مسائل در رابطه با حریم آثار تاریخی را مطرح کرده است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در بخشی از پیام جامعه دیرینه شناسی ایران آمده است: جناب آقای رضا صالحی امیری در بین انتقادها و اعتراض های گسترده جامعه تخصصی میراثی، سر انجام با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت چهاردهم انتخاب گردید.
«جامعه دیرینه شناسی ایران» ضمن آرزوی توفیق برای ایشان در تصدی مدیریت امور این وزارت خانه، امیدوار است که ایشان طی دوره مدیریت خود با اولویت دادن به نگاه تخصصی و بهره گیری از متخصصان دلسوز و کاردان حوزه های سه گانه و هم استفاده از تمام ظرفیتهای موجود کشور در نهادهای مدنی و تخصصی، به ساماندهی امور این وزارت خانه همت بگمارند، تعاملات مناسب برای بهبود شرایط میراث فرهنگی کشور را عمق بخشند، شجاعانه به مبحث تخریب محوطه های تاریخی کشور و تاراج آثار باستانی و اشیاء تاریخی کشور ورود و بساط سوداگران آثار تاریخی را جمع کنند و «برای ایران» از هیچ کوششی دریغ نورزند.
برنامه نه چندان منسجم و بخشی از سخنان جناب آقای صالحی امیری در رابطه با «بازنگری حرایم» در صحن مجلس که به نحوی نامناسب انعکاس یافت سبب نگرانی عمیق جامعه تخصصی شد. اتفاقاً یکی از اشکالات امروز کشور ما وضعیت محوطه ها، بناها، و بافت های تاریخی است که اکثراً نه ضوابط عرصه و حریم دارند و نه از آنها حفاظتی می شود. آثاری که دستمایه تاراج و غارت اند و اشیای یافته شده از آنها سر از موزه های غرب و شرق و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در می آورند.
مشکل این وزارت خانه ناتوانی در مبارزه با افراد، سازمان ها، و نهادهایی است که بر خلاف تمامی قوانین بالادستی مانند ماده ۸۳ در برنامه توسعه هفتم (بند پ) به حدود عرصه و حرایم آثار تاریخی تجاوز می کنند و به آنها صدمه می رسانند. سوداگران آثار تاریخی به جهت بی عملی وزارت خانه و نهادهای مسئول، فضای مجازی را تسخیر کرده و با تشویق افراد ناآگاه آنها را به جان شناسنامه های فرهنگی و تاریخی یک ملت انداخته و مردم تهیدست را ابزار سیاست های سودجویانه خود قرار داده اند با دادن مبالغی ناچیز اجیر آنها شوند و به حیات فرهنگی و تمدنی یک ملّت لطمه بزنند.
اکنون که ایشان با انتخاب دولت محترم و به اعتبار رای مجلس روانه وزارت میراث شده اند، امیدواریم که اهمیت این مسئولیت سنگین را بر شانه های خود احساس کنند و در طول دوره وزارت خود با میدان دادن به کارشناسان، معاونان، مشاوران و همکاران متخصصِ خوشنام و خوشفکر، همچون باستان شناسان مجرب و پرکار کشور، به ترمیم و بازسازی پیکر مجروح میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور همت گمارند.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: در کشورهای پیشرفته و مترقی دنیا هر روز بر دقت قوانین برای حفاظت و حراست از ارزشهای میراث فرهنگی و بافت های تاریخی و محوطه های باستانی شأن می افزایند و با تصویب قوانین جزاییِ سخت و فرهنگ سازی درست، تخریب محوطه های باستانی را کم کرده اند. آنان با شناخت ظرفیتهای گسترده آثار تاریخی و محوطه های باستانی با تدابیر مختلف به رونق گردشگری و جلب مشارکت مردم در پاسداشت میراث فرهنگی همت گماشته اند.
«جامعه دیرینه شناسی ایران» امیدوار است وزیر محترم با درایت و هوشیاری بانگ بلند این زنگ خطر را بشنوند و قبل از آن که پیکر میراث فرهنگی کشور به وضع ناگوارتری گرفتار آید، با میدان دادن به متخصصان تدبیری بیندیشند و کارنامه خوبی هم از خود به یادگار بگذارند. «جامعه دیرینه شناسی ایران» بعنوان یک نهاد تخصصی با علاقه و دقت فعالیتهای وزیر محترم را دنبال خواهد نمود و به نحو مقتضی آماده مشورت دهی جهت ارتقا سطح کیفی فعالیتهای میراث فرهنگی کشور است.

منبع: