تور مسافرتی: معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با عرضه توضیحاتی در ارتباط با چرایی تولید ازدحام در مناطق مرزی ایران و عراق برای دریافت ارز زائران اربعین و برخی مسائل پشت پرده این جریان، اظهار داشت که با اقدامات انجام شده، روال تا حد زیادی عادی شده و حدودا بر اوضاع مسلط شده ایم.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، از ابتدای هفته جاری با بیان بانک مرکزی قرار شد که زائران اربعین بتوانند با استفاده از بانک ملی مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال خریداری کنند و پس از ثبت نام در ایران، اسکناس دینار خویش را در نقاط مشخص شده در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین و همینطور نقاط مرزی در داخل عراق تحویل بگیرند؛ اما با شروع سفر زائران و رجوع برای تحویل ارز، مشکلاتی برای آنان بوجود آمد و خبرها از شکل گیری ازدحام برای دریافت ارز و دردسر زائران حکایت داشت؛ به صورتی که مردم در صف های طولانی قرار گرفته و پرداخت ها به کندی انجام شد.
پیگیری ماجرای پیش آمده در مرز ایران و عراق برای تحویل ارز زائران از بانک ملی با عرضه توضیحاتی از جانب معاون فناوری اطلاعات این بانک همراه شد.
مسعود خاتونی در گفت وگو با ایسنا توضیح داد: با عنایت به منابع ارزی ایران در عراق قرار شد طی مذاکراتی بین بانک مرکزی دو کشور، دینار در نقاط مرزی و در خاک عراق به زائران اربعین تحویل داده شود، ولی به هر صورت وقتی مقرر است اقدامی در خاک یک کشور دیگر صورت گیرد، باید تمامی مقررات و قوانین آنرا رعایت کرد. از این رو در هفته های اخیر طی مذاکرات و جلساتی که بانک مرکزی با طرف عراقی انجام داد، در نهایت روز شنبه هفته جاری (۲۸ مهرماه) از جانب بانک مرکزی به بانک ملی ابلاغ گردید که باید ارز مسافران اربعین بعنوان کانال پرداخت را در اختیار آنان قرار دهد. از این رو ما در فرصتی بسیار کوتاه و طی ۲۴ ساعت، ۵۱ نقطه برای استقرار ۲۵۰ باجه را در نقاط مرزی و در سراسر عراق شناسایی و تعیین کردیم، اما روال آن گونه که پیش بینی شده بود پیش نرفت؛ چون که در این بین کارشکنی هایی انجام شد و در مواردی بانک مرکزی عراق با وجود توافقات قبلی، همکاری نکرد.
وی در عرضه توضیحات بیشتر اظهار داشت: به هر حال عرضه دینار ۹۶ ریالی از جانب بانک مرکزی باعث می گردد که دیگر زائران کمتر به سمت صرافی ها یا دلالان بروند و در این حالت موانعی برای این جریان بوجود آمد و کارشکنی هایی رخ داد؛ چون که منافع عده ای که می توانستند دینار را بین ۱۳ تا ۱۴ تومان به زائران بفروشند، به خطر افتاده بود. حتی شاهد بودیم برق یا اینترنت قطع می شد که بخشی از آن شاید به آماده نبودن زیرساخت های عراق مربوط شود، اما بخشی از آن می تواند کارشکنی باشد که البته برنامه های ما را دچار مشکل کرد.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل این بود که نتوانستیم باجه های تحویل ارز را در مرز چزابه مستقر و از آن استفاده کنیم؛ آن هم در حالیکه حداقل ۱۱ درصد زائران از این مسیر عبور می کنند و با عنایت به شرایط تولید شده، زائران این بخش هم برای دریافت ارز خود به سایر مناطق حرکت کردند که سبب تولید ازدحام شد. این در شرایطی است که قبل از این مذاکراتی با بانک مرکزی عراق برای استقرار باجه و تحویل ارز در مرز چزابه انجام و نهایی شده بود، اما در زمان اجرا به مشکل برخوردیم.
خاتونی این را هم خاطرنشان کرد که با عنایت به حجم بالای عبوری زائران از مرز مهران، شاهد بودیم که شرایط جوی نامساعدی حاکم شد و باران و سیل عاملی بود که نتوانیم به موقع برنامه های خویش را اجرایی نماییم.
وی با بیان این که از عصر روز گذشته تا امروز ازدحام به اوج خود رسیده است، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده از قبیل اعزام نیروهای بیشتر و استقرار باجه های دیگر توانستیم تا حد زیادی به اوضاع مسلط شویم و الان با نظم بیشتری امور در حال انجام است؛ به گونه ای که آخرین آمارها از این حکایت دارد که تا دیشب حدود ۲۱ هزار زائر ارز خویش را تحویل گرفتند و تا این ساعت (ساعت ۱۹ چهارشنبه) به بیشتر از ۴۰ هزار نفر افزایش یافته است.
این عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان این که ۱۷۲ هزار نفر برای دریافت ارز ثبت نام کرده بودند، اظهار داشت که بر خلاف برخی خبرها همچنان امکان ثبت نام وجود داشته و به تمامی متقاضیان ارز داده خواهد شد. این در شرایطی است که با افزایش امکانات، برای تحویل ارز، اکنون حدود ۳۴۰ باجه در نقاط مختلف فعال می باشند و هیچ جای نگرانی برای تحویل ارز وجود ندارد.
خاتونی به زائران سفارش کرد که آرامش خویش را حفظ نموده و حتما ارز را در مرز تحویل بگیرند. اگر هم ارز خویش را به هر دلیلی دریافت نکردند، جای نگرانی نیست و پس از برگشت به ایران وجوه واریزی به آنان برگشت داده می شود.
معاون فناوری بانک ملی همینطور در ارتباط با انتقاداتی که نسبت به جریان بوجود آمده برای تحویل ارز زائران مطرح گردیده است، اظهار داشت که باید تمامی شرایط را در نظر گرفت. به هر حال ما در دوره حساسی به سر می بریم و پاسخگویی به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر در چند روز کار آسانی نیست. بانک مرکزی با عنایت به تدابیری که برای کنترل حوزه ارزی داشت، به این نتیجه رسید که بهتر است با عنایت به منابعی که درعراق دارد، دینار زائران را تامین کند، چون که نمی توانستیم این حجم دینار را به کشور وارد کرده و تحویل ارز را در ایران انجام دهیم؛ ازاین رو با مذاکراتی که انجام دادیم، بانک ملی برای همکاری پیشقدم شد، در حالیکه وقتی جلسه برای این منظور برگزار شد، بانک ها میز را ترک کرده و حاضر به همکاری نبودند و در مجموع ما این کار را تقبل کردیم که کار بسیار سختی بود.