به گزارش تور مسافرتی محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: امسال با آستان قدس رضوی صحبت شد که عطردان های رایحه حرم رضوی از آثار هنرمندان باشد. با نان رضوی نیز توافق شده از هنر هنرمندان استفاده کنند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، دهمین نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا شد. در این جلسه، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: «از ابتدای سال ۹۷ با تاکید وزیر برنامه ریزی های طرح تجاری سازی صنایع دستی، در معاونت صنایع دستی وزارتخانه شروع شد. سپس سعی کردیم که با تهیه یک پکیج و ارائه آن در نشست های تجاری سازی در حوزه صنایع دستی فرهنگ سازی شود و از سال قبل کارهای عملی را در حوزه تجاری سازی شروع کردیم مثلاً با یک شرکت خودرویی تفاهم نامه ای به امضا رسید تا از کارهای هنرمندان فعال در حوزه سوزن دوزی استفاده گردد. این تفاهم نامه به انعقاد قراردادهای مختلفی منجر گردید.»
او اضافه کرد: «بحث احرام های حاجیان بیت الله الحرام از حوله بافی خوراشاد نیز سال قبل عملی شد و ادامه خواهد داشت. امسال نیز با آستان قدس رضوی صحبت شده که عطردان های رایحه حرم رضوی از آثار هنرمندان باشد. با نان رضوی نیز صحبت هایی شده که در این خصوص نیز از هنر هنرمندان بهره گرفته شود.»
محمودیان اشاره کرد: «طرحی بعنوان صنایع دستی و شکلات داریم البته در کنار طرح تجاری سازی در آینده شاهد افتتاح خانه های خلاق خواهیم بود و خانه های خلاق کریدور تجاری سازی صنایع دستی خواهند بود و این خانه ها در کنار تجاری سازی صنایع دستی قرار خواهند گرفت.»
کیک اقتصادی در صنایع دستی باید بزرگ باشد
پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: «سهم صنایع دستی و به اصطلاح کیک اقتصادی در صنایع دستی باید بزرگ باشد که در این صورت رقابت ها ارتقا می یابند. صنایع دستی باید به آثاری تبدیل گردد که دسترسی به آنها و کاربردشان آسان باشد. »
محمد انشایی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران در در این جلسه تخصصی اظهار داشت: «تجاری سازی یک پروسه است که قسمتی از آن تولید و بسته بندی است. پس از آن به برندینگ و شناسنامه دار کردن محصول و خدمات بعد از فروش می رسد. خدمات بعد از فروش در ایران کمتر شناخته شده ولی در دنیا خدمات بعد از فروش با ارائه گارانتی و پیام های پس از فروش موجب می شود، راه های ارتباطی با خریدار جنس برقرار بماند که این مساله هم به فروش و هم به تولید کمک بسیاری می کند.»
در ادامه این جلسه طیار، مشاور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در سخنانی به راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی اشاره نمود و اظهار داشت: «تجاری سازی بحث گسترده ای است که از شروع یک ایده تا انتهای آن، یعنی ورود به بازار را در برمی گیرد. پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری به این قضیه کمک می کنند. هم اکنون، سازمان هایی که متولی این جریان هستند، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در رابطه با دانشگاه ها هستند که بحث تسهیلگری در این عرصه را انجام می دهند. بحث تسهیلگری دراین زمینه جواب نمی دهد.»
او به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره نمود و اضافه کرد: «این ارتباط در کشور ما چندان موفق نبوده، اما می تواند توسعه پیدا کند، البته شاید صنعت، تمایل زیادی ندارد که به سمت دانشگاه برود.»
منبع: تور مسافرتی