به گزارش تور مسافرتی رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: اگر به سفر و یا گردشگری سهمیه ویژه بنزین اختصاص داده نشود، این صنعت فلج می شود.
علی صدرنیا با بیان این که طرح سهمیه بندی بنزین هیچ نگاهی به بخش های خدماتی و حمل و نقل گردشگری نداشته است، به ایسنا اظهار داشت: ما با گروهی از راهنمایان گردشگری روبرو می باشیم که با وسیله نقلیه شخصی خود به گردشگران خدمات می دهند، از طرفی راننده های ون و خودرو های سواری هم هستند که ناچارند سه برابر هزینه سابق برای بنزین بپردازند، درحالی که دستمزدشان نسبت به قبل تفاوتی نکرده و باید هزینه اضافی سوخت را از جیب بپردازند.
وی افزود: این مشکل در دو نشست مجزا با آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – عنوان شد که نظر ایشان هم بر حل آن بود اما در عین حال تاکید نمودند باید ساز و کاری طراحی شود که درصورت تخصیص سهمیه ویژه بنزین به گردشگری، هیچ شائبه ای ایجاد نشود.
صدرنیا افزود: پیشنهادی هم عنوان شد که شرکت های حمل و نقل گردشگری با مجوز این وزارتخانه راه اندازی شود تا درصورت توافق، سهمیه ویژه بنزین به این شرکت ها و اتومبیل های در اختیار آنها که پلاک گردشگری دریافت خواهند کرد، اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: بررسی اولیه ما نشان داده است درحال حاضر فقط یک شرکت حمل و نقل گردشگری وجود دارد که از این وزارتخانه مجوز گرفته، ازاین رو اگر چنین پیشنهادی اجرایی شود سایر خودرو ها که درحال سرویس دهی به گردشگران هستند از این طرح جا می مانند و مشکل «راهنماـ راننده »ها هم حل نمی گردد، درحالی که آنها بیشتر از گروه های معمولی در جاده هستند و سفرهایشان گاهی تا ۳۰ روز طول می کشد.
او خاطرنشان کرد: نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر این است که پیگیری سهمیه ویژه بنزین گردشگری بدون داشتن ساز و کار و ایده قابل اجرا، فقط ایجاد شبهه می کند.
رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بیان کرد: شاید مبحث بنزین همین حالا حاد نباشد، ولی به محض این که وارد فصل سفر در ایران شویم، بطور قطع این معضل بیشتر به چشم می آید. باید سریع تر برای آن فکری شود. اگر این سهمیه ویژه اختصاص نیابد بخشی از بدنه گردشگری فلج می شود.
صدرنیا در این راستا پیشنهادی را بیان کرد هرچند آنرا «موقتی» دانست اما اظهار داشت: شاید بتوان تا مقطعی که طرح جدی تری اجرا می شود، از راه آژانس های گردشگری معتبر «راهنما ـ راننده »ها و یا راننده های خودرو های در اختیار گردشگری را به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نفت معرفی نمود تا سهمیه ویژه ای به آنها تخصیص داده شود. البته که برای مسئله بنزین نمی توان راه کار ساده ای داشت اما تا زمانی که آن شرکت های حمل و نقل مورد نظر وزاتخانه راه اندازی شود شاید بتوان سهمیه ای را مقطعی و برای تعداد خاصی از راهنماها و راننده ها شناخته شده، اختصاص داد.
رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سپس به تأثیر سهمیه بندی بنزین در افزایش هزینه تورهای ایران اشاره نمود و اضافه کرد: بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و اصلاح قیمت، درخواست هایی در ارتباط با افزایش دستمزد راهنمایان و راهنماـراننده ها به این جامعه رسید اما هزینه های دیگر آنقدر بالا رفته که اگر دستمزد راهنماها و راننده ها به آن اضافه شود، فقط سبب می شود سفر ایران گران تر و آژانس های کوچک و ضعیف تر ورشکسته شوند.
او افزود: با آن که هزینه غذا بالا رفته اما مبنای محاسبه در بعضی از تورها هنوز نرخ سال قبل است. از طرفی بهار گذشته که با سفر اربعین همزمان شد با کمبود اتوبوس مواجه شدیم در نتیجه خیلی از راننده های اتوبوس و شرکت های حمل و نقل کرایه ها را افزایش دادند. از آبان ماه هم که دقیقا فصل سفر در ایران بود، نرخ ورودی موزه ها افزایش یافت. این درحالی است که بیشتر تورها از یکی دو سال قبل فروخته شده اند و این گرانی های لحظه ای در قیمت آنها محاسبه و حتی پیشبینی نشده است. در هیچ کجا قیمت ها اینقدر لحظه ای و بدون اصول تغییر نمی کند و این برای طرف های خارجی قابل درک نیست.
صدرنیا تصریح کرد: باید صنعت توریسم را حمایت کرد تا درآمدزا شود، به خصوص حالا که تعداد گردشگران سودده و درآمدساز آن کاهش یافته و هزینه ها از این طریق تامین نمی گردد.