به گزارش تور مسافرتی بعد از سال ها کوشش برای تهیه برند ملی گردشگری مقرر است رونمایی از این برند، در حاشیه نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی صورت گیرد تا بتوان با کمک آن، هجمه های ضدایرانی را تا حدودی خنثی کرد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، حتما اگر همین امروز از هر گردشگری خارجی پرسیده شود ایران را با چه چیزی می شناسند، هر کدام یک چیزی بگویند؛ از هجمه هایی که ضد ایران توسط رسانه های معاند شده تا اتفاقاتی که برای آن افتاده است. گاهی هم امکان دارد بین افرادی که به ایران سفر کرده اند، خاطره ای مانده باشد که با آن ایران را بشناسند؛ مانند میهمان نوازی یا سوغات و غذاهای ایرانی.
شاید اگر جستجویی در چگونگی معرفی ایران از جانب تورگردانان و فعالان گردشگری صورت گیرد، مشاهده شود که هیچ کدام برند ملی را برای معرفی گردشگری ایران ندارند و با هر آنچه که تصور می کنند یک توریست می پسندد، ایران را معرفی می کنند. درحالی که برند، یک واژه تصویر و یا یک شعاری است که هر کسی به محض شنیدن، باید همان را به ذهن بیاورد؛ اتفاقی که درباره گردشگری کشورهای دیگر می افتد و مثلا با شنیدن نام کشوری مانند مالزی، چین یا ترکیه همان برند یا شعار ملی به ذهن متبادر می شود. برندی که این روزها تدوین آن با جوسازی های منفی ضد ایران بیشتر از پیش خودنمایی می کند و ضروری به نظر می آید. این برند آن طور که مسؤلان معاونت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی اعلام نموده اند، نظرات متخصصان و فعالان گردشگری را همراه دارد و حالا قرار نیست مانند زعفران و یا فرش کاشان مدت کوتاهی عمر کند.
در سال ۹۳ رحمانی موحد معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته بود زعفران را بعنوان برند ملی گردشگری معرفی می نماییم. در واقع بیشتر از سه دهه است که برای تهیه یک برند ملی تلاش می شود اما هر بار این برند مورد اقبال قرار نمی گیرد. حتی چندین بار نشست هم اندیشی و همایش هم برگزار گردید و سید محمد بهشتی هم داعیه دار آن شد تا بتواند این برند را تهیه نماید.
برنامه ریزی برای پروژه ایجاد برند ملی گردشگری در بازه زمانی یک ساله، از مهرماه ۱۳۹۷ تا مهر ۱۳۹۸ صورت گرفت و اقدامات مختلفی در این راستا انجام شد. این دفعه مقرر است باردیگر برندی معرفی شود که هنوز از جزئیات آن خبری نیست. جز این که تاکید شده نظر همه اساتید و فعالان گردشگری برای تهیه آن، گرفته شده است.
در این باره زاهد شفیعی مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری و مدیر پروژه برند گردشگری به خبرنگار مهر اظهار داشت: برند یک نوع ابزار بازاریابی و متمایزسازی است. خروجی این برند باید نشان دهنده هویت گردشگری ایران باشد. هم اکنون، فاز مطالعاتی و سند استراتژی برند ملی تمام شده است. هویت بصری آن هم در حاشیه نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی رونمایی خواهد شد. این برند باید یک شعار و شمایل کلامی و بصری باشد. مطالعات آن از سال قبل انجام شده و الان به این مرحله رسیده ایم که برندی مبتنی بر شناخت عمیق صاحب نظران باشد.
وی درباره اقدامات بعدی برای عرضه این برند در سطح داخلی و خارجی اظهار داشت: در فاز دوم، بحث استانداردسازی زنجیره گردشگری را برپایه برند داریم و جریان سازی و تبلیغات عرضه برند هم در گام بعدی خواهد بود. مراحل ساخت، مدیریت و عرضه برند یک زنجیره به هم پیوسته است. ما کوشیده ایم از همه تشکل های گردشگری و فعالان این عرصه، نظر و پیشنهاد بگیریم. مدل عرضه و بهره برداری از برند رسمی گردشگری را هم تدوین کرده ایم. آیین نامه پشتیبانی از برند را هم تصویب می نماییم.
مدیر پروژه برند گردشگری درباره اینکه چرا برندهای پیشین هیچ کدام نتوانسته اند عمر طولانی داشته باشند، اظهار داشت: شاید آنها در واقع یک لوگو بوده اند تا برند! و یا اینکه یکی از خلاءهای نداشتن ریشه های هویتی در تدوین برند بوده باشد.
به گفته شفیعی مقرر است طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ بهمن، همزمان با سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری که این دفعه با صنایع دستی هم ترکیب شده، از برند ملی گردشگری طراحی شده توسط آنها رونمایی شود. برندی که شاید بتواند اقبال عمومی را به همراه داشته باشد و بتوان آنرا در سطح جهانی هم مطرح کرد!