به گزارش تور مسافرتی عضو شورایعالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: یکی از مولفه های مهم در پیشرفت کشورهای توسعه یافته، صنعت بسته بندی است. بسته بندی زیبا، اغوا کننده و جذاب، کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد، بگونه ای که بسته بندی را «فروشنده خاموش» می نامند.
محمدحسین ایمانی خوشخو در گفتگو با ایسنا، با بیان این که جایزه ملی طراحی بعنوان یک روش برگزیده و تجربه شده در تمام دنیا شناخته شده و بعنوان بهترین راه برای رسیدن و شناسایی ایده های نوآورانه و راهکارهای نو و با هدف قدردانی از تلاشهای طراحان خبره و دارای فکر نو مورد استقبال طراحان و صنعتگران قرار می گیرد، افزود: آشنا نبودن و گاه بی رغبتی صنعتگران و تولید کنندگان صنایع دستی و محصولات فرهنگی نسبت به اهمیت، لزوم و ارزش آفرینی بسته بندی، کمبود دستگاه های صنعتی پیشرفته و ضعف تکنولوژی به روز، عدم رعایت استانداردهای لازم در طراحی و تولید بسته بندی محصولات فرهنگی و… همچون ضعف های کشور ما در این حوزه می باشد.
عضو هیئت علمی و رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزاری این رویدادها و ارزیابی بسته بندی صنایع فرهنگی را قدم سازنده ای در جهت نیل به اهداف برشمرد و تصریح کرد: با این اقدام می توان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات ازجهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آنها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین تر به علل مختلف مانند تبلیغات از توجه بیشتری در بازار برخوردار می شود و محصولی با کیفیت بالا تنها به علت عدم برنامه ریزی و ضعف در معرفی در دست مصرف کنندگان قرار نمی گیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود.
او افزود: با برگزاری سالیانه این جایزه ملی، ارزیابی درستی از بسته بندی محصولات فرهنگی انجام می شود و سبب رونق تولید در حوزه بسته بندی و هم رقابت سالم و عملی بین محصولات می شود که این اتفاق می تواند در آینده ای نزدیک سبب اعتماد مصرف کنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولید گنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد. در این راستا، از تیر ماه سال جاری آثار هنرمندان به دبیرخانه ارسال شده و هیئت داوران بعد از بررسی، آثار برگزیده در دو بخش ایده های نو در بسته بندی و محصولات بسته بندی را معرفی خواهند کرد که به صاحبان آثار منتخب جوایزی اهدا خواهد شد.
ایمانی خوشخو درباره نحوه برگزاری و میزان استقبال از این رویداد هم توضیح داد: از ۱۵ تیرماه سال جاری دریافت آثار از ۱۱ استان کشور، در دو بخش ایده های نو و محصول و چهار محور بسته بندی سوغات خوراکی، بسته بندی صنایع دستی، بسته بندی اسباب بازی و کتاب و بسته بندی محصولات هنری و دیجیتال شروع شد و تا ۳۰ مهر ادامه داشت. همینطور در بخش ایده های نو بیشترین تعداد اثر متعلق به حوزه بسته بندی سوغات خوراکی با ۵۸ اثر و پس از آن، به حوزه صنایع دستی با ۳۸ اثر و در نهایت حوزه اسباب بازی و کتاب و محصولات هنری و دیجیتال هر کدام با ۶ اثر اختصاص داشت. سه استان تهران با ۵۰ اثر، اصفهان و خراسان رضوی با ۱۷ اثر، بیشترین میزان مشارکت در ارسال آثار را داشته اند. همینطور در بخش محصول بالغ بر ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در روز پایانی از برگزیدگان در بخش ایده و محصول تجلیل به عمل خواهد آمد.
آیین پایانی اولین دوره جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی، در جهت رشد و بالندگی اقتصاد فرهنگی کشور شنبه ۲۶بهمن، با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و برخی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن همایش های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می گردد.