به گزارش تور مسافرتی معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از رئیس سازمان هواپیمایی درخواست نمود به تخلفات شرکت های هواپیمایی از استرداد وجوه مردم رسیدگی کند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، سازمان هواپیمایی کشوری، چند روز بعد از تایید سرایت ویروس کرونا به ایران و به دنبال مسدود شدن مرزهای هوایی و تعلیق پروازها، در پنجم اسفندماه طی بخشنامه ای به ایرلاین ها ابلاغ نمود وجوه کنسلی بلیت ها را بدون کسر جریمه بازگردانند. از آن زمان روی اجرای این دستور، مکرر تاکید شده است؛ در حالیکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارش کرده شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی متعهد به اجرای این بخشنامه ها نبوده و در استرداد وجوه، تعلل و بدتعهدی کرده اند. انجمن آژانس های مسافرتی هم در چند نوبت نامه نگاری به سازمان هواپمایی کشوری و حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام اعتراض کرد که اگر آژانس ها تابحال وجوه مردم را مسترد نکرده اند به خاطر سرپیچی شرکت های هواپیمایی و البته هتل ها بوده است. از طرفی برخی آژانس های مسافرتی هم گفته اند به خاطر عمل نکردن شرکت های هواپیمایی به تعهداتشان، در بازگرداندن وجوه مردم گرفتار مشکل شده اند و تعزیرات حکومتی هم آنها را به پلمب تهدید کرده است. برخی شرکت های هواپیمایی هم خرید تجهیزات و خالی بودن حساب مالی شان را بهانه کرده اند و هنوز پولی پس نداده اند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم پیرو اعتراض های آژانس ها و بهانه و تعلل شرکت های هواپیمایی، در تاریخ ۲۲ اسفندماه نامه دیگری نوشت با این محتوا: «پیرو ابلاغیه ها و سفارش های قبلی در مورد همکاری با مسافران و دفاتر خدمات مسافرت هوایی در خصوص ابطال بدون کسر جریمه، به منظور کمک در کاهش سفر و ترددهای غیرضرور و در جهت کمک به پیشگیری از بیماری ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، برپایه بررسی های به عمل آمده و گزارش های دریافتی، بعضی از شرکت ها مبالغ استرداد شده توسط دفاتر به مسافران را پرداخت نکرده اند و اعلام نموده اند مبالغ بعنوان اعتبار برای خرید بلیت در آینده است، این در شرایطی است که دفاتر موظف به پرداخت وجه بلیت به مسافران هستند و این مورد مشکلاتی را برای دفاتر و مسافران بوجود آورده است.
ضمن درک شرایط موجود ناشی از رکود بازار و مشکلاتی که برای همه ذی نفعان صنعت حمل و نقل و به ویژه شرکت های هواپیمایی بوجود آمده است، باردیگر تاکید می شود بر مبنای بخشنامه قبلی نسبت به ابطال بلیت بدون کسر جریمه و پرداخت مبالغ به مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی در اسرع وقت اقدام گردد.»
اما ظاهرا آن نامه تاثیری در روند استرداد وجوه مردم نداشته است؛ چون که ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ سه روز پس از این تاکید سازمان هواپیمایی کشوری، در نامه دیگری به تاریخ ۲۶ اسفندماه خطاب به عابدزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ـ نوشت: «شیوع ویروس کرونا باعث عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعداد خیلی از کشورها و تعلیق بعضی از پروازها شده است. همینطور به دنبال گسترش این بیماری در سطح کشور، خیلی از بسته های سفر که از قبل توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برای اجرایی شدن در روزهای نوروز برنامه ریزی شده بود، لغو شده است.
در همین راستا به منظور رعایت حقوق متقابل گردشگران و فعالان این حوزه، این معاونت با ابلاغ بخشنامه ای، مورخ ششم اسفندماه سال ۹۸ (فورس ماژور) به ادارت کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ها تصریح کرد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و تاسیسات گردشگری موظف به استرداد مبالغ دریافتی از گردشگران بدون دریافت جریمه هستند. این در شرایطی است که بنا بر گزارش های واصله، با وجود بازگرداندن وجوه دریافتی توسط دفاتر مذکور، بعضی از شرکت های هواپیمایی بر خلاف بخشنامه ابلاغی آن سازمان (در ۵ اسفندماه سال ۹۸) از مسترد کردن وجوه دریافتی به دفاتر فوق استنکاف کرده که این مسئله سبب بروز مشکلات عدیده ای برای مسافران و ذی نفعان شده و عملا دفاتر خدمات مسافرتی را در تنگنا قرار داده و اجرای بخشنامه را دشوار کرده است. علی هذا با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید به منظور برون رفت از مشکلات بوجود آمده در جهت همکاری شرکت های هواپیمایی اقدامات عاجل را به عمل آورند.»
تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا هم تصریح کرد که بیشترین شکایت های مردم از شرکت های هواپیمایی بوده که از بخشنامه سازمان هواپیمایی سرپیچی کرده اند و وجوه را نزد خود حفظ نموده و عودت نداده اند.
وزیر راه و شهرسازی هم گفته که تا حالا بیشتر از ۲۰۰ هزار بلیت هواپیما کنسل شده است. با این شرایط که صنعت هوانوردی متضرر شده مشخص نیست این نامه نگاری ها چقدر به نتیجه برسد و حقوق مردم استیفاء شود.