به گزارش تور مسافرتی مدیر اداره کل موزه ها می گوید: با بررسی استقبال مردم از معرفی آنلاین موزه ها در فضای مجازی، برنامه ریزی برای ادامه دار بودن طرح معرفی موزه ها در سایت آپارات ادامه دارد تا دیگر شهرهای کشور هم در این طرح شرکت داده شوند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، در ایام پایانی سال قبل و همزمان با شیوع کرونا در کشور، در شرایطی که موزه های کشور هم مانند دیگر اصناف مجبور به تعطیلی شدند، معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه ها در همفکری با وزارت ارتباطات، تصمیم به معرفی موزه ها در طول ۱۳ روز تعطیلات نوروزی گرفتند و این طرح از اولین روز سال ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین اجرایی شد.
از همان زمان هم یکی از صحبت هایی که مطرح می شد ادامه دار بودن این طرح در صورت ادامه دار بودن وضعیت تعطیلی موزه ها برای قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس بود، تا امروز که اداره کل موزه ها اعلام می کند، در حال بررسی و پیگیری برای ادامه دار کردن معرفی موزه ها حتی در سطح کشور برای این شرایط است.
بازدیدهای آنلاین چهاررقمی از موزه های پایتخت
محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی – در گفتگو با ایسنا در این حوزه توضیح می دهد.
او با بیان این که با انتشار کرونا و تعطیلی موزه ها سعی کردیم تا پنجره ای از جانب موزه ها به خانه مردم باز بماند، می گوید: در اولین مرحله سعی کردیم تا دست کم موزه ها را به صورت آنلاین و تا حد امکان برای مردم نمایش دهیم و حتی در صورتیکه بازدیدکننده در حین بازدید به صورت آنلاین سوالی داشت هم بتواند پرسش خویش را مطرح کند، تا حس زنده دیدن موزه ها برای مخاطب حس گردد.
او شروع این طرح را از یک سو محکِ میزانِ استقبال مردم از بازدید آنلاین از موزه ها می داند و ادامه می دهد: خوشبختانه متوجه شدیم رفتن به سایت آپارات پس از پایانِ نمایش آنلاین هم به صورت تصاعدی بالاتر می رود و این سبب شد تا تلاش نماییم مرحله دوم بازدید آنلاین از موزه ها را هم از سر بگیریم.
کارگر با اشاره به این که افرادی که امکانِ دیدنِ آنلاین موزه ها را ندارند، می توانند با جست وجو در سایت آپارات، از موزه هایی که نمایش آنلاین داشته اند، بازدید کنند، تعداد بازدید از موزهای نمایش دهنده را هم در جای خود قابل تامل می داند.
مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی توضیح می دهد: موزه ملی ایران با رتبه نخست بازدیدها حدود هشت هزار بازدید داشته است. کاخ جهانی گلستان در رتبه دوم حدود شش هزار بازدید، مجموعه کاخ نیاوران بیشتر از پنج هزار بازدید و در نهایت مجموعه سعدآباد حدود سه هزار بازدید مجازی در زمان نمایش آنلاین و پس از آن داشته است.
موزه های کوچک استانی هم می توانند به طرح موزه های آنلاین وارد شوند
کارگر با تاکید بر برنامه ریزی هایی که برای ادامه دار بودن طرح معرفی موزه ها به صورت آنلاین در سایت آپارات در حال انجام می باشد، می گوید: بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده به استان ها و شهرستان های مختلف و موزه های کوچک هم این پیشنهاد را داده ایم تا در این طرح شرکت نمایند، حتی معتقدم آن استان ها را هم تشویق می کند تا در مراکز استانی خود نمایش موزه هایشان را به صورت آنلاین انجام دهند.
او اما درباره درآمدزایی از این پروژه و پرداخت هزینه ای هر چند کوچک برای دیدنِ نمایشِ هر موزه در ادامه طرح، اظهار می کند: استنباط می کنم این کار باید توسط بخش های غیردولتی صورت گیرد. حالا سایت آپارات متوجه میزان علاقه مندی مخاطبان خود به بازدید از موزه ها شده است. ما این شرایط را می توانیم برای سایت آپارات ایجاد نماییم و این امتیاز را بدهیم تا از جانب دیگر آنها هم با هماهنگی با میراث فرهنگی، بتوانند نمایش موزه ها را ادامه دار کنند.
وی با تاکید بر این که در هماهنگی های انجام شده برای ۱۳ روز نخست نوروز، معرفی ۱۳ موزه به صورت مجازی با هماهنگی وزارت ارتباطات انجام شد و سایت آپارات فضا در اختیار موزه ها قرار داد و میراث فرهنگی هم شرایط بازدید آنلاینِ موزه ها مانند فیلمبردار و غیره را مهیا کرد تا این همکاری سه جانبه سبب بروز یک اتفاق خوب شود، اظهار می کند: وزارتخانه می تواند در آینده امکاناتی را که وزارت ارتباطات برای سایت آپارات مهیا کرده بار دیگر فراهم آورد تا بازدیدهای آنلاین صفر تا صد انجام شوند.
اگر بخش خصوصی وارد شود گسترش کار بیشتر می شود
کارگر با این وجود از سایت های دیگری که می توانند برای نمایش آنلاین موزه ها پیش قدم شوند درخواست می کند تا با وارد شدن به این طرح، به گسترش کار کمک کنند.
مدیر اداره کل موزه ها با تاکید بر این که وزارتخانه میراث فرهنگی به هیچ وجه در این حوزه به دنبال درآمدزایی نیست و همه تلاش خویش را برای افزایش مخاطبان موزه ای انجام می دهد، اظهار می کند: اگر بخش خصوصی جاذبه خاصی را ایجاد کند و شرایطی را فراهم آورد که مخاطبان بتوانند بازدید همراه با پرداخت هزینه انجام دهند، میراث فرهنگی حاضر است امکانات را برای بخش خصوصی فراهم نماییم تا در این حوزه وارد شود.
او با این وجود تاکید می کند: اگر متوجه شویم که این مسئله به ذائقه مردم خوش می آید و بین آنها جا می افتد، حتی می توانیم شرایطی را ایجاد نماییم تا از یک سو موزه ها با یکدیگر وارد مرحله رقابتی شوند و از جانب دیگر برای شان درآمد داشته باشد.