به گزارش تور مسافرتی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می گوید: با گذشت ۵ ماه از لغو سفرها بعد از شیوع کرونا، هنوز قسمتی از بدهی شرکت های هواپیمایی به مردم و آژانس های مسافرتی برگردانده نشده. بدهی ایرلاین ها به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، حرمت الله رفیعی حدود دو ماه پیش با اعتراض به برخورد شرکت های هواپیمایی خارجی و داخلی و خودداری از پرداخت بدهی سفرهای لغو شده بعد از انتشار ویروس کرونا، بسته شدن مرزها و اعمال محدودیت در سفرها، اعلام نمود: ایرلاین ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به مردم و آژانس های مسافرتی بدهی دارند. این اظهارات با واکنش تند سازمان هواپیمایی مواجه شد؛ رضا جعفرزاده ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ـ رقم ۴۰۰ میلیارد تومان را غیرمستند دانست و آن حرف ها را رد کرد و اظهار داشت: تابحال بیش از هشت هزار میلیارد ریال توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی بدون کسر هزینه لغو سفر به مسافران بازگردانده شده است.
مقصود اسعدی سامانی ـ دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ـ نیز همان موقع در واکنشی به اظهارات رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اظهار داشت که بیش از ۹۵ درصد بهای بلیت هواپیما که مردم در روزهای شیوع ویروس کرونا مسترد کرده اند به آنها بازگردانده شده است. از میان ۱۷ ایرلاین داخلی تابحال ۱۵ شرکت هواپیمایی بهای بلیت پروازهایی را که مردم در روزهای شیوع ویروس کرونا مسترد کرده اند یا کنسل شده است بازگردانده اند و هیچ بدهی ای به مردم ندارند. شرکت هواپیمایی ایران ایر هم بابت مسترد شدن این بلیت ها حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به مردم بازگردانده است. تنها قسمتی از پروازهای خارجی باقی مانده که الان در حال اقدام برای برگرداندن پول مشتریان هستند. نباید با طرح اظهارات غیرکارشناسی بیش از آن چیزی که تا امروز شیوع ویروس کرونا به همه ایرانی های دنیا لطمه زده، ضربه وارد نماییم.
اما رفیعی به ایسنا می گوید: بعد از آن مصاحبه، بعضی از ایرلاین های داخلی و خارجی از بیم این که قوه قضاییه وارد موضوع شود، قسمتی از بدهی شان را تسویه کردند و میزان این بدهی حالا به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. بیشتر بدهی ایرلاین های داخلی پرداخت شده و شرکت های هواپیمایی خارجی هم حدود سه چهارم بدهی هایی که به دنبال لغو سفرها با شیوع ویروس کرونا داشتند را پرداخته اند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، از تشکیل هفتمین جلسه شورای صیانت، هماهنگی و پیش گیری از لطمه های دفاتر خدمات مسافرتی در روز سه شنبه (۱۰ تیرماه) بمنظور پیگیری بدهی باقی مانده شرکت های هواپیمایی خبر می دهد و می افزاید: این شورا حدود شش ماه است که در این انجمن تشکیل شده و نمایندگان قوه قضاییه، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان پشتیبانی از مصرف کننده، واجا و ناجا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی در آن حضور دارند و مقرر است به شکایت آژانس ها از ایرلاین هایی که پس از گذشت ۵ ماه از لغو سفرها، هنوز بدهی های خودرا تسویه نکرده اند، پرداخته شود.
رفیعی درباره بدهی هتل ها نیز اظهار داشت: هتل های داخلی حدودا بدهی ندارند و شکایتی مطرح نیست. بیشترین بدهی ها مربوط به هتل های خارج از کشور است که مردم بعد از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، نتوانستند سفر بروند و از خدماتی که خریده بودند استفاده کنند. هرچند که معتقدم پول مردم دست هتل های خارجی نیست و در حساب کارگزاران و به عبارتی واسطه های خرید است که پاسخگوی مردم و آژانس ها هم نیستند و باید به این مساله رسیدگی شود.
بعد از تایید رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخشنامه هایی مجزا از شرکت های هواپیمایی، هتل ها، آژانس های مسافرتی و هوایی و سایر تاسیسات گردشگری درخواست نمودند وجوه سفرهای لغو شده را بدون کسر جریمه، برگردانند، دستوری که اجرای آن با چالش زیادی مواجه گردید.
منبع: ftour.ir