سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
پیشنهادی برای خروج از بن بست کرونا

پیشنهادی برای خروج از بن بست کرونا

به گزارش تور مسافرتی یک کارشناس گردشگری با پیشنهاد تشکیل کمپین «نسیه معکوس» یا «پیش خرید خدمات سفر» برای نجات گردشگری از ورشکستگی در بحران کرونا، اظهار داشت: هرچه جلوتر برویم شکنندگی و مقاومت گردشگری کمتر می شود. تسهیلات درنظر گرفته شده عملا نقش آن چنانی در کاهش مصیبت های گردشگری نداشت و فقط بدهی به بدهی های قبلی اضافه خواهدنمود.
طبق آخرین آماری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نموده گردشگری تا کنون از ویروس کرونا ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. صاحبان کسب و کار در این عرصه می گویند این صنعت قبل از آن که ویروسی در کار باشد درحال زیان دهی بود، حدودا از نیمه دوم سال قبل و بعد از بالا رفتن قیمت بنزین و بعد از آن ماجرای هواپیمای اوکراینی که سفر توریستهای خارجی به ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. محمد جهانشاهی، فارغ التحصیل دکتری حرفه گردشگری و عضو انجمن علمی طبیعت گردی ایران در گفت وگویی با ایسنا، کمپین «پیش خرید خدمات سفر» را یکی از راه های خروج از این بن بست دانست و اظهار نمود: مشخص است و قابل پیش بینی بود که کم و کیف تسهیلات دولتی مناسب این شرایط طراحی و اجرا نشد و عملا نقش آن چنانی در کاهش مصیبت های گردشگری نداشت. باتوجه به این که سقوط گردشگری ادامه دارد و شرایط همچنان بد پیش می رود، این کمپین می تواند آغاز رسمی تحرک در بازار و پیش زمینه شروع باردیگر گردشگری، یعنی پیش خرید خدمات برای برون رفت از بحران باشد.
او اضافه کرد: کمپین نجات گردشگری در جغرافیای هر استان و منطقه متمرکز است. باتوجه به این که در خیلی از استانها بخش های اقتصادی خوبی وجود دارد پیشنهاد می شود آن بخش ها به کمک گردشگری آیند و خدمات سفر را برای روزهای ضروری پیش خرید کنند، خدماتی که شاید الان نیاز نداشته باشند ولی برای آینده حفظ می شوند. مثلا می توانند از آژانس ها بلیت پرواز و از هتل، تخت بخرند و حتی غذا پیش خرید کنند.
این کارشناس گردشگری درباره چگونگی ضمانت این پیش خریدها باتوجه به این که بعد از بسته شدن مرزها و لغو سفرها بسیاری از بخش های خدماتی نتوانستند بدهی های خودرا به مردم بازگردانند، اظهار داشت: بهتر است مکانیزمی طراحی شود تا خدمات با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شود و تا یک سال هم اعتبار داشته باشد و اگر سفر انجام نشد، پول مرجوع شود. به هر حال بنگاه های اقتصادی و حتی مردم نیاز دارند در چهارچوب توافقی دوطرفه این خریدها را انجام دهند تا پروسه نسیه معکوس صورت گیرد و هر فردی در جغرافیای خود به تاسیسات گردشگری کمک نماید. در یک استان ممکنست با ۵۰۰ میلیون تومان شاهد افزایش تاب آوری بدنه اصلی گردشگری باشیم.
او افزود: این حرکت بیشتر شبیه وام دادن مردم به هتل ها و آژانس ها است، شبیه قرض و نسیه برعکس. اگر سفر انجام نشد تضمینی برای برگشت پول پس از یک دوره خواب ایجاد شود. در واقع قرار نیست سفر رفتن را تبلیغ نماییم، هدف تبلیغ یک حرکت حمایتی برای نجات یک صنعت و مشاغل آن با عنوان «نسیه معکوس» است که کسب سود در آن اولویت نخست نیست.
او افزود: بی گمان باید فصل سفر بعدی را متناسب با شرایط برنامه ریزی کرد و مورد بهره برداری قرار داد و در این رابطه، پیش زمینه هایی لازم است. این کمپین می تواند کمکی برای آماده سازی ارکان خدماتی این صنعت باشد.
جهانشاهی درباره لزوم تشکیل چنین کمپینی توضیح داد: درحال حاضر اصلی ترین چالش پیش روی دنیا یک ویروس فراگیر است که مدیریتش بر پایه فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی متمرکز شده و یکی از راه های گسترش آن هم بی گمان ارتباط اجتماعی است، در نتیجه به نظر نمی رسد راه نجات یا برون رفت گردشگری از این بحران، تشویق یا ترغیب سفر در شرایط فعلی به شیوه حاضر باشد، خصوصاً آن که جمعیت بزرگ و مدیریت نشده ای که حالا به سفر می رود متاسفانه سهم زیادی در اشغال تخت و خرید تور ندارد. از طرف دیگر و در شرایطی که همچنان شاهد حالت قرمز و هشدار در بسیاری شهرهای کشور خصوصاً مراکز جمعیتی هستیم و در مقابل پروتکل، برنامه و دستورالعملی برای سفر ایمن نداریم، که اگر داشته باشیم هم، مشکل ساز خواهد شد و باتوجه به این که در شرایط اقتصادی کشور حدودا راهکارهای پیشنهادشده با چالش مواجه می باشد، لزوم دارد دنبال راه های خلاقانه تری باشیم.
وی همینطور اظهار داشت: هرچه جلوتر می رویم شیب نمودار تعداد واحدهای تعطیل شده بیشتر می شود. در جلسات مشترک دولت و بخش خصوصی هم راه کارهایی داده شده است اما اراده ای برای پرداختن به آنها نیست. پیش بینی ها بر این است که تعداد زیادی از آژانس ها تعطیل خواهند شد و برخی هتل ها تغییر کاربری خواهند داد و نیروی متخصص زیادی بیکار می شود. برای همین پیشنهاد می شود بخش های اقتصادی قوی تر که دوام آورده اند و حتی در این شرایط سودآور بوده اند در یک حرکت جمعی به کمک گردشگری بخصوص هتل ها بیایند.
این کارشناس گردشگری اضافه کرد: هزینه جبران خسارت ویروس کرونا و بازگرداندن باردیگر نیروهای متخصص و تاسیسات گردشگری بمراتب سخت و طولانی خواهد بود. قاعدتاً بخش زیادی از آژانس ها و شرکت های گردشگری تا امروز تکلیف خودرا روشن کرده اند و برمبنای شرایط و تاب آوری که داشته اند رفته رفته تعدیل نیرو، کوچک ساختن فضا و مکان، تعطیلی و انتقال سرمایه به سایر بازارها را انجام خواهند داد. بعضی از آژانس ها نیز به خواب زمستانی خواهند رفت و بهار گردشگری فقط برای گروهی که دوام آورده تکرار می شود.
او نگرانی درباره خارج شدن هتل ها از چرخه خدمات سفر و گردشگری را موضوع جدی تری دانست و اضافه کرد: اماکن اقامتی شرایط مشابهی با آژانس ها خواهند داشت؛ تعدیل نیرو، تعطیلی، تغییر کاربری و خروج از چرخه خدمات. بهار گردشگری که آغاز شود رفته رفته جای برخی هتل ها خالی می ماند و کشور کمبودشان را حس خواهدنمود. بی گمان در مقطعی با کمبود زیرساخت های اقامتی مواجه خواهیم بود و این عاملی خواهد شد تا خدمات غیررسمی و زیرزمینی و بازار خانه های مبله و فضاهای غیرقانونی، بزرگ تر و جذاب تر شود.
او معتقد است: تعطیلی دفاتر و شرکت های مسافری و گردشگری باتوجه به این که رفته رفته شکل خرید این خدمات بر پایه وب و غیرحضوری و آنلاین خواهد شد و شرکت ها و برندهای معتبر این فضا را تحت تاثیر قرار خواهند داد، با درد کمتری نسبت به هتل ها اتفاق خواهد افتاد. هزینه از کارافتادن یک هتل بمراتب سنگین تر است.

این دکتری گردشگری در عین حال که بر لزوم حمایت ارکان دولت از این کمپین و حرکت مردمی تاکید کرد، تصریح کرد: حرکت های اجتماعی محور و خصوصاً پویش ها یکی از مهمترین اهرم ها و کارهای جمعی موثر برای غلبه بر مشکلات جامعه محسوب می شوند و در این دوره نمونه های موفقی را هم در کشور شاهد بودیم. اینک وقت حمایت مردم از مردمی ترین صنعت خدماتی کشور است. باید کمک نماییم تا فصل بعدی سفر، یعنی شش ماه آینده که حساسیت بیشتری هم دارد و نیروی کار و کارفرمایان با این تورم و افزایش قیمت ها شرایط سخت تری را تجربه خواهند کرد، بخش های خدماتی سفر و گردشگری را محافظت نماییم.
جهانشاهی مروری داشت بر وضعیت صنعت گردشگری در جهان که همچنان رو به وخامت است و اظهار داشت: سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام نموده در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ میلیون نفر در صنعت گردشگری شغل خودرا از دست خواهند داد و آمار گردشگران ۵۸ تا ۷۸ درصد نسبت به سال پیش کاهش خواهد داشت و حدود ۱.۲ تریلیون دلار خسارت به این صنعت وارد خواهد شد. حدود ۴۰۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از ویروس کرونا در دنیا و بیکاری حداقل ۵۰ درصد شاغلان این صنعت، یعنی در خوش بینانه ترین حالت ۱۰۰ میلیون شغل پایدار از چرخه خارج می شود. صنعتی که در سال ۲۰۱۹ از هر چهار شغل تولیدشده در دنیا یکی را به خود اختصاص داد و الان با سنگین ترین ضربه در تاریخ رسمیت یافتن خود روبه رو شده و فشاری بیش از چهار برابر بدترین ضربه اقتصادی یعنی ۲۰۰۹ را تجربه می کند و هنوز هم تمامی ندارد.
این کارشناس گردشگری اشاره کرد: ما نیازمند تلاش همه جانبه برای کاهش خسارت های این صنعت در کشور هستیم؛ چونکه با بهبود شرایط گردشگری یکی از مهمترین بخش های اقتصادی برای بازیابی کشورها خواهد بود.

منبع: