تور مسافرتی: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه در قالب طرح پژوهشی توسط هنرمند گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی اظهار داشت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشته نگارگری انجام شده است.
او نقاشی گل و مرغ در دوره قاجار را یکی از جنبه های درخشان هنر این دوران خواند که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیت های این هنر و تحولات آن تا دوره قاجار می کند.
وی با اعلان اینکه مطالعه این آثار نشان میدهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دوره های قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد اشاره کرد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خودرا هماهنگ می سازد.
به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه های مشترکی مانند گل و مرغ است.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دوره قاجار را دارای معنای نمادین دانست و اضافه کرد: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی برمبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.
او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و اظهار داشت: طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه پرداز با رنگ های شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد ۳۰ در ۲۵ سانتی متر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
شریف زاده گفت: شیوه نقاشی روی کاشی با رنگ های شیشه که قابلیت پخت از دمای ۵۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتیگراد را دارد یکی از شیوه هایی است که می توان جهت نشان دادن ظرافت ها و نقطه پردازی هایی که در نقاشی های گل و مرغ دوره قاجار بوده بهره برد چونکه با بهره گیری از رنگهای لعابی نمی توان به خوبی ظرافت و همین طور نقطه پردازی نقاشی های دوره قاجار را به تصویر کشاند.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی اظهار داشت: به همین دلیل و جهت به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافت های نقاشی های گل و مرغ دوره قاجار استفاده از این رنگ ها (رنگ شیشه) بر روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.
او در تشریح مراحل کار اظهار نمود: بعد از انداختن تصویر گل و مرغ بر روی کاشی، با بهره گیری از رنگهای شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگ ها است، رنگ گذاری و سپس نقطه پردازی و سایه روشن نقوش انجام می شود.
وی در آخر اشاره کرد: بعد از اتمام کار، اثر در کوره با دمای ۸۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتیگراد پخته و بدین سان طرح بر روی کاشی تثبیت می شود.
منبع: ftour.ir