به گزارش تور مسافرتی یزد یزد تنها و نخستین شهر جهانی ایران به حساب می آید که شاید انتخابات پیش رو، نقش به سزایی در رشد و رونق گردشگری آن یا شاید منجر به سرکوب این صنعت شود بنابراین از مسؤلان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در استان راجع به برنامه هایشان در مورد توسعه گردشگری یزد پرسیدیم.
انتخابات یکی از مهم ترین رویدادهای ملی هر کشوری است که م یتواند سیاست گذاری و مبنای توسعه بخش های مختلف را تغییر دهد اما آنچه این دفعه در انتخابات و مناظره ها کم رنگ تر به نظر می رسید، توسعه گردشگری کشور بود، مساله ای که امروزه در دنیا یکی از مهم ترین بخش های درحال توسعه بشمار می رود ولی هنوز با وجود مشخص شدن اهمیت آن در کشور، جایگاه قابل توجهی ندارد.
یزد تنها و نخستین شهر جهانی ایران بشمار می رود که شاید انتخابات پیش رو، نقش به سزایی در رشد و رونق گردشگری آن داشته باشد و شاید اگر توجهی به آن نشود، گردشگری این شهر سرکوب شود بنابراین از ستادهای انتخاباتی نامزدهای این دوره که احیانا در دولت های پیش رو بتوانند نقش آفرین باشند، در مورد برنامه ی آنها در مورد توسعه گردشگری یزد پرسیدیم و امیدواریم که این برنامه ها با تحقق دولت های مذکور همانند سنوات گذشته صرفا شعاری برای کسب کرسی ریاست جمهوری نباشد و بتواند در دوران کرونا و پسا کرونا که این صنعت علاوه بر سایر مشکلات، صدمه قابل توجهی دیده است، بتواند راه خویش را در سیاست کلان کشور پیدا کند و به جایگاه شایسته ای برسد.
تغییر ساختار دولت بر اساس توسعه اقتصاد گردشگری
«مهران فاطمی» دبیر ستاد استانی آیت الله «سید ابراهیم رییسی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یزد راجع به برنامه های این کاندیدا در مورد صنعت گردشگری خصوصاً اجرای این برنامه ها در استان یزد به خبرنگار ایسنا می گوید: یزد یکی از استانهای پر ظرفیت در حوزه گردشگریست که به پشتوانه ظرفیت های فرهنگی، تاریخی، برندهای موجود و زیرساخت های بوجود آمده می تواند گردشگری را به یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصاد خود تبدیل کند.
وی اضافه می کند: افزایش بهره برداری از اقتصاد گردشگری با عنایت به اینکه این صنعت سومین صنعت بزرگ دنیا بعد از صنعت نفت و خودروسازی است، لزوم دارد چون که میتواند تاًثیرات قابل توجهی در توسعه اقتصادی و افزایش درآمدهای پایدار و ایجاد اشتغال ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه تغییر ساختار دولتی با تگیه بر اقتصاد گردشگری ضروری می باشد، تصریح می کند: داشتن معاونت گردشگری استاندار برای یزد بعنوان شهری جهانی، توریست پذیر و توریست فرست لزوم دارد و باید با ایجاد تغییر در ساختارهای مختلف دولت این مساله نمود پیدا کند.
این مسئول به پیگیری مطالبات بخش خصوصی در حوزه گردشگری مانند ضرورت پیگری تعطیلی پنج شنبه ها اشاره می کند و می گوید: باید چنین مسائلی به شکل جدی دنبال شود چون که تقویت بدنه گردشگری بدون بها دادن به مطالبات بخش خصصوی امکان پذیر نیست و دولت ها به تنهایی نمی توانند چنین صنعت مهمی را به ستون اقتصادی کشور تبدیل کنند.
وی با اشاره به اینکه در کشورهایی که گردشگری توسعه یافته، نرخ بیکاری بسیار پایین است، می گوید: گردشگری بهترین ابزار صلح و دوستی و تعاملات فرهنگی و اجتماعی با جهان است بنابراین توسعه گردشگری داخلی می تواند به نزدیکی و دوستی اقوام مختلف ایرانی به یکدیگر منجر شود که خوشبختانه یزد با تاکید بر زندگی مسالمت آمیز ادیان و سکونت قومیت های مختلف ظرفیت خوبی برای بهره برداری دارد.
فاطمی با اشاره به اینکه سرزمین پهناور ایران، دارای منابع و ظرفیت های گسترده و کم نظیر گردشگری از لحاظ تاریخی، فرهنگی و طبیعی است، می گوید: ضرورت توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری داخلی در جهت ایجاد نشاط اجتماعی و اشتغال پایدار در کشور و توجه ویژه به فرصت های پرارزش گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی در کشور از مهم ترین این مسائل بشمار می رود.
لزوم تقویت گردشگری سلامت و مذهبی- معنوی
سخنگوی ستاد این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هر دو فرصت گردشگری سلامت و مذهبی- معنوی در یزد باید تقویت شود، می گوید: یزد از ظرفیت های بالفعل هر دو بخش برخوردار بوده که باید این ظرفیت ها را با برنامه ریزی و تقویت نیروی انسانی درست به کار بندد.
وی با اشاره به اینکه به روزرسانی ساختار کسب و کار شبکه بزرگ هتل های کشور و پشتیبانی از هتل داران برای استمرار کارهای حرفه ای و همینطور حمایت ویژه از اقامتگاه های بوم گردی و سنتی، بخصوص در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته همچون برنامه هاست، می گوید: جلوگیری از ایجاد و گسترش مهمانسراهای دولتی و ساماندهی خانه های مسافر و واگذاری کامل تصدی گری هتل داری و اماکن اقامتی به بخش خصوصی همچون این مسائل بشمار می رود.
فاطمی با اشاره به اینکه ایجاد صندوق پشتیبانی از صنعت گردشگری و حمایت های بیمه ای در مواقع بحرانی مثل شیوع بیماری کوید و تاًسیس و راه اندازی اتاق گردشگری ایران با حضور و مشارکت کلیه فعالان این بخش از دیگر برنامه های صنعت گردشگری محسوب میشود، عنوان می کند: یزد می تواند آغازکننده این جریان ها باشد و بعنوان شهری جهانی باید گردشگری خویش را با تقویت جدی بخش خصوصی به اقتصاد پویای استان یزد تبدیل کند.
وی با اشاره به اینکه در آیات نورانی قرآن کریم شاهد بیان اهمیت سفر هستیم، می گوید: این مساله منجر به آموختن و عبرت گرقتن می شود و به شکلی میتوان گفت سفر سبب تعالی و تکامل است بنابراین عالی ترین دلیل بر اهمیت سفر هم این آیات مبارک است.
وی اضافه می کند: رهبر معظم انقلاب هم در مورد استفاده از ظرفیت های اقتصادی گردشگری می فرمایند: «من تصورم این است که اگر مسئولین کشور بتوانند از همین مساله گردشگری به شکل درست، با تبلیغات و جهت گیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن کشور را از همه معونه های دیگر بی نیاز می کند»، البته ایشان در مورد میراث فرهنگی کشور هم می گویند: «آثار تاریخی و باستانی نشان دهنده اوج هنر معماری در بین این مردم در طول تاریخ بوده است، اینها چیزهایی است که گذشته تاریخی یک ملت را رنگ و رونق می بخشد و مردم می توانند گذشته، تاریخ و ریشه های خویش را پیدا کنند.»
سیاست مرمت و احیا
به گفته دبیر ستاد ابراهیم رئیسی در استان یزد، رهبر انقلاب در مورد صنایع دستی هم فرموده اند: «باید با سرمایه گذاری جدی صنایع دستی را رونق کامل داد و با سیاست گذاری صحیح راه ورود گسترده تولیدات هنرمندان ایرانی را به بازارهای جهانی هموار ساخت.»
فاطمی در مورد برنامه های این کاندیدا در حوزه میراث فرهنگی می گوید: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی در جهت حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی کم نظیر کشور، توجه و حمایت ویژه از ساختارهای کسب و کار سازگار با توسعه پایدار در جهت حفاظت و بهره برداری از میراث فرهنگی و طبیعی و همینطور ضرورت تجدید نظر در نظام حقوقی و نحوه تصمیم گیری موضوعات در رابطه با میراث فرهنگی و نگاه ویژه و پررنگ به جایگاه میراث فرهنگی کشور همچون برنامه هاست.
وی سیاست گذاری در جهت مرمت و احیاء ابنیه تاریخی با مشارکت بخش خصوصی از راه ایجاد مشوق های مالی و معنوی را یادآور می شود و می گوید: هویت بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ایرانی – اسلامی هم جزو برنامه هایی است که اجرا می گردد.
این مسئول به پیگیری اختصاص بودجه ای ویژه بافت جهانی هم اشاره و اظهار می کند: توسعه متوازن شهر یزد با حفظ بافت تاریخی خصوصا عرصه جهانی، جذب اعتبار و کمک به احیای سکونت و گردشگری در آن جزو دیگر برنامه هاست.
این مسئول به توجه این کاندید به کاربردی سازی و تجاری سازی صنایع دستی از راه انجام کارهای علمی و ترویجی و گسترش خانه های خلاق صنایع دستی بعنوان کریدورهای اصلی تجاری سازی صنایع دستی اشاره می کند و می گوید: حمایت های ویژه و موثر از کارآفرینان صنایع دستی، بخصوص کارآفرینانی که حوزه فعالیت خویش را مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته و بانوان (بخصوص بانوان سرپرست خانوار) قرار می دهند.
وی تصریح می کند: صنایع دستی جهانی یزد مانند زیلو باید در این بخش مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و برای جهانی شدن برندهای دیگری همچون شهر زیورآلات سنتی باید اقدام گردد.
فاطمی حمایت جدی از توسعه کسب و کارهای در رابطه با صنایع دستی در فضای مجازی را یادآور می شود و می گوید: تفکیک هنرمندان هنرهای سنتی از تولید کنندگان صنایع دستی و انجام اقدامات حمایتی خاص هر کدام، توجه ویژه به ظرفیت های صنعت گردشگری بعنوان یکی از اصلی ترین بازارهای فروش صنایع دستی و پشتیبانی از صنعت فرش دست باف ایران و کمک به احیا و رونق مجدد این هنر اصیل ایرانی همچون این برنامه هاست.
گردشگری ایران از خانه تا جهان
«ونوس عامری» رئیس ستاد «عبدالناصر همتی» دیگر نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، تعامل با همه جهان و شعار «از خانه تا جهان» را مطرح می کند و در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار می کند: این مساله و تعامل دراین زمینه می تواند باعث رونق گردشگری شود و جزو برنامه های این نامزد ریاست جمهوری، رونق اقتصادی بر پایه گردشگری مانند یزد، شیراز و اصفهان است و این تعامل میتواند پیشانی توسعه و رونق گردشگری باشد.
وی در مورد برنامه های این نامزد انتخاباتی، تقویت زیرساخت های گردشگری بخصوص در استان ما که با تهدیدات محیط زیستی روبروست و ظرفیت رونق گردشگری دارد، یک مزیت نسبی بر اساس اقتصاد دولت منتخب ایشان بشمار می رود به صورتی که در مورد این مزیت نسبی می گویند؛ آنچه که توان و قابلیت دارید در نظر گرفته و بر پایه آن اقتصاد خویش را تعریف کنید و محصولات و تولیدات هزینه ساز را که می تواند زیان بار باشد کنار بگذارید، بنابراین اولویت اول شهرهایی مانند یزد گردشگری خواهد بود.
عامری با اشاره به اینکه شعار این کاندیدا از خانه تا جهان است، تصریح می کند: هیچ کاندیدایی در این حد روی روابط بین الملل که پایه و اساس و رونق گردشگری ست، تاکید ندارد.
وی اضافه می کند: ایجاد زیرساخت های ارتباط بین الملل، تعامل گسترده با جهان و دعوت از تمام مردم دنیا برای سفر به ایران و همینطور ایجاد زیرساخت هایی برای امکان سفر ایرانی ها به تمام دنیا همچون این برنامه هاست تا ارتباطی دو طرفه در گردشگری ایران جریان خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با این روند به سمت امنیت خواهد رفت، می گوید: این مساله منجر به ایجاد فضایی امن و با ثبات ارز می توانند فضای گردشگری را رونق دهند.
گردشگری راه نجات یزد بی آب
این مسئول با اشاره به اینکه برپایه نگاه یک اقتصاددان، هر شهر باید برپایه توانایی های خودش رشد کند، می گوید: گردشگری بالاترین قابلیت و ظرفیت یزد بشمار می رود بنابراین به صورت یقین با روی کار آمدن این دولت، میتوان رونق گردشگری یزد را بعنوان چشم اندازی برای توسعه و رشد اقتصادی یزد تبدیل کرد.
عامری با اشاره به اینکه دکتر همتی در مورد مساله آب استان یزد صحبت هایی جدی داشتند، عنوان می کند: برای کل ایران و خصوصاً یزد که در اولویت مباحث آب قرار خواهد گرفت و حتما باید در مصرف آب صرفه جویی نماییم بنابراین با این روند، رویکرد به سمت توسعه گردشگری پیش خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه یزد تنها شهر میراث جهانی در کشور است، می گوید: تهدیدهای محیط زیستی امکان حرکت به سمت توسعه بیشتر صنایع دیگر را به یزد نمی دهد بنابراین رویکرد توسعه یزد گردشگری خواهد بود.
یزد باید بلاد گردشگری جهان شود
«مهدی بندگار» رئیس ستاد مرکزی دکتر «محسن رضایی» از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری در استان یزد راجع به دیدگاه های این ستاد در بخش صنعت گردشگری استان، در گفتگو با ایسنا، اظهار می کند: تجربه گویای موفقیت کشورهایی مانند ترکیه با وجود تحریم ها و مشکلات مختلف است و ضروریست که کشور ما هم از ظرفیت های موجود بیشترین بهره برداری را داشته باشد.
وی به ظرفیت های یزد در حوزه گردشگری اشاره می کند و می گوید: یزد می تواند به بلاد گردشگری ایران و جهان تبدیل گردد همانطور که تابحال هم در این حوزه به خوبی خودنمایی کرده است بنابراین اگر به نتایج سرمایه گذاری در این صنعت پررونق و بی احتیاج به آب و بدون آلودگی زیست محیطی دقت کنیم و مسائلی مانند تسهیل ورود توریستهای خارجی و داخلی را در نظر داشته باشیم، می توانیم نتایج مثبتی را رقم بزنیم.
وی در مورد نتایج بررسی شده در این رابطه هم تصریح می کند: کسب درآمد ارزی از گردشگر خارجی و رونق کسب و کار از راه گردشگری داخلی و ایرانگردی، معرفی و تربیت مبلغ مجانی برای فرهنگ و تمدن ایران و دستاوردهای انقلاب اسلامی و همینطور شکستن جو مسمومی که مافیای رسانه ای غربی در چارچوب طرح ایران و اسلام هراسی پدید آورده اند از برنامه های این کاندید ریاست جمهوری است.
این مسئول دمیدن روحیه شادابی و نشاط بین هموطنان و بخصوص خیل جوانان تحصیل کرده و جویای کار در این بخش بزرگ توریسم و کمک های توریستهای داخلی و خارجی و حتی سرمایه گذاری آنها در این بخش را یادآور میشود و می گوید: تأمین بودجه غیر از درآمدهای دولتی برای حفظ و مرمت ابنیه و میراث فرهنگی، انتقال اندیشه فناوری آداب و رسوم از گذشته به امروز و حس خوش غرور ملی به داشته ها وفرهنگ غنی گذشتگان آشتی بین نسلی ایران اسلامی که گنجینه بزرگی داریم.
وی با اشاره به اینکه رونق و گردش انسانی در بافت سنتی می تواند نقاط قرمز امنیتی (بافت های خالی از سکنه و متروک و مزبله ها)تبدیل شود، می گوید: ایجاد رغبت سکونت در محلات قدیمی و بافت سنتی خالی از ساکنان بومی یا مامن مهاجران ایرانی و غیرایرانی از برنامه های دیگر است که البته باید در این زمینه متناسب با فرهنگ و اقتصاد و اشتغال مردم مشوق ها و برنامه ریزی های جامعی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی بستری آماده برای توسعه اشتغال و اقتصاد است، می گوید: این بستر نه تنها می تواند ظرفیت مناسبی برای صرفه جویی در حوزه هزینه کردها برای توسعه حواشی شهرها باشد بلکه می تواند با توسعه حمل و نقل پاک، گردشگری و رونق مشاغل خانگی و هنر-صنعت ها خصوصا صنایع دستی بومی رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.
بندگار در تکمیل سخنانش اظهار می کند: بدیهی است محدودیت بودجه های دولتی و سیستم بروکراسی، بافت قدیم را از فرصت به چالش تبدیل ساخته و لازم است اختصاص هزینه های لازم برای توسعه متناسب در این بخش، تأمین امنیت و رفاه و توسعه اشتغال مورد توجه جدی قرار گیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه توجه به صنعت گردشگری توجه به گنج های بر باد رفته و فرصت های از دست رفته را جبران می کند، می گوید: امروز ما شاهد رونق این صنعت در جهان با بیشتر از ۸۰ میلیون شغل مستقیم و ۲۵۰ میلیون در رابطه با کسب درآمدهای سرشار بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد دلار هستیم که سالانه هم در جهان بیشتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر توریست درحال جابجایی هستند.
وی تاکید می کند: البته سهم ایران با توجه به این همه ذخایر معنوی، فرهنگی و باستانی و اسلامی تنها ۷ درصد است که جای تاسف دارد.
وی با اشاره به اینکه آیا علاوه بر فرصت های باستانی و اسلامی و با وجود ابنیه تاریخی مدیریت این بخش در کسب درآمد و ایجاد شغل کار سختی است؟ تصریح می کند: با برنامه ریزی و ابتکار عمل توسط تحصیل کردگان و متخصصان مرتبط محض و امکان پذیر است.
این مسئول به ظرفیت شهرستان ها و روستاهای یزد اشاره میکند و میگوید: روستاها اقتصادهای سبز و نهفته ای هستند که گردشگری میتواند اهرم توسعه اقتصادی شهرها با تاکید بر روستاها، مهاجرت معکوس و همینطور توجه به منابع طبیعی کشور و خصوصا شهرمان باشد.
وی با تاکید بر اینکه یزد با عنایت به نداشتن منابع آبی نیازمند توسعه صنایعی مانند گردشگری ست، می گوید: توسعه حمل و نقل، گردشگری و همینطور توسعه اقتصاد روستاها از مهم ترین راهکارهایی است که میتواند به این شهر خشک و کویری کمک نماید و باید برای آنها برنامه ریزی کرده و منابع لازم را در اختیار آنها قرار داد.
بندگار با اشاره به اینکه جاذبه های طبیعی کم نظیری مانند شیرکوه یزد باید مورد توجه جدی باشند، می گوید: نباید این ظرفیت ها نادیده گرفته شده و بعدا دستخوش معدن کاری و تغییرات نامتناسب با محیط زیست شود بلکه با توسعه گردشگری در این مناظق می توان اقتصادی سبز با کمترین مخاطره به همراه داشت.
جهانگردی صنعت سبز و گنج روان
بندگار در ادامه هم جهانگردی را صنعت سبز وگنج روان می داند و می گوید: تاریخ به ما می گوید جهانگردانی بزرگ تاریخ تمدن، فرهنگ معماری و شهرسازی را از تاریک خانه های فراموشی به ویترین جهان دانش وخرد آورده در انتقال و ساری سازی فرهنگ ها آداب و رسوم و دانش بشری نقش آفرین بودند.
وی اضافه می کند: با نقشی اساسی، حال بیندیشید این سیاحان بزرگ نبوده یا دیده و شنیده ها را ثبت نکرده بودند، انسان ها هیچگاه از پیشینه خود آگاه نبوده به خود نمی بالیدند یا فجایعی که صاحبان قدرت آفریدند، در زرق و برق تاریخ درباری جور دیگر نمود می یافت، اینجا راه جهانگیران با جهانگردان عوض می شود.
وی با اشاره به اینکه دنیا از اواخر قرن نوزدهم به صنعت گردشگری روی آورد، می گوید: اواسط قرن بیستم دهکده ها و شهرهای توریستی بنا نهاده شد که پیشینه تمدنی با بناها و صاحب سبک معماری بودند، شهر موزه های باستانی را پدید آوردند آنجا که زادگاه یا مدفن مشاهیر بود را حفظ و به جهانیان نمایاندند.
این مسئول ادامه می دهد: کاری که در ایران مهد تمدن و گنجینه نفیس معماری، ابزار و وسایل و جواهرات در حد تفنن و تفرج بود و گردشگری نهایتش (ببین و برو) بود که متاسفانه اندیشیدن، تحقیق، تفحص، مرمت، حفظ و نگهداری خرج (افتابه شکسته) تلقی میشد.
وی با اشاره به اینکه از دهه ۵۰ شمسی نگاه به صنعت گردشگری عوض شد، تصریح می کند: دهه ۶۰ جنگ و دغدغه های اساسی مملکت اذهان را مشغول جاهای استراتژیک ساخت و در کنار آن تعبیر و تفکر گردشگر مبلغ ولنگاری و اشاعه فرهنگ غربی و مستشرقین جاسوسان بیگانه اند کلید خورد.
بندگار تصریح می کند: سارقان میراث فرهنگی از عهد قاجار بی رحمانه به خروج گنجینه گرانبها اقدام نمودند و هویت ملی و سندهای علمی تاریخی و آنچه که به تعبیر غربی (آنتیک) یا به لفظ عامه (عتیقه) خوانده می شد را به یغما بردند، چه بسا حکومتی ها و آنانکه باید حفاظت و پاسداری کنند خود (شریک دزد و رفیق قافله) بودند.
بندگار به تغییر نگاه کنونی جامعه به گردشگری اشاره می کند و می گوید: مفاهیمی چون محیط زیست و حفظ میراث فرهنگی زبانزد دولتمردان شده و حتی دولت خویش را دولت سبز یا محیط زیستی می خوانند که فقط لق لقه زبان است.
وی اظهار می کند: می بینیم در دولت مدعی بزرگترین ضربات و کمترین بودجه ها در نظر گرفته می شود و این اواخر بیماری جهانگیر کرونا و تبعات آن همچون بی تدبیری اقتصادی دولت و اشخاص و شرکت ها آخرین میخ را بر تابوت این صنعت کوباندند.
این مسئول با اشاره به اینکه امروز ایران مردی بلند همت می خواهد، می گوید: باید این فرد، مقتدر، سالم، اهل میدان با نگاه علمی و اقتصادی و دارای وجاهت خاص بین اقشاری که از گردشگری واهمه دارند بیاید و صنعت گردشگری را جایگزین صنعت نفت کند.
وی این شخص را دارای دغدغه مردم و مشارکت آحاد مردم در سرنوشت خود می داند و می گوید: واگذاری مدیریت کلان اقتصادی استان ها را به هر استان با برنامه های منطقه ای پیشبینی و اقدام نماید.
گردشگری معیار رتبه بندی سفرا شود
«احسان دهقانی » رئیس ستاد «سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی» دیگر نامزد ریاست جمهوری هم در گفتگو با خبرنگار ایسنا، ضمن بیان اینکه در بحث گردشگری، دولت سلام خودش را ملزم به استفاده از پتاسیل های هر منطقه و سند آمایش سرزمین می داند، اظهار می کند: استفاده از انواع گردشگری می تواند مزیت منطقه باشد به صورتی که در بعضی از نقاط گردشگری طبیعی و در بعضی از نقاط انواع دیگر گردشگری باید مورد استفاده قرار گیرد اما باید با بهره گیری از انواع ظرفیت ها، مباحث اقتصادی مورد توجه واقع شود.
به گفته وی گردشگری راهکاری برای تبدیل تهدید به فرصت خصوصا همزمان با کاهش ارزش پول ملی است.
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی قابل توجهی در حوزه سلامت وجود دارد، می گوید: در حوزه سلامت هزینه های پایین درمان در یزد میتواند فرصت قابل توجهی برای جذب توریستهای خارجی خصوصا مردم کشورهای عربی باشد.
این مسئول با اشاره به اینکه در مورد توسعه انواع گردشگری مانند گردشگری فرهنگی راهکارهایی مانند تأمین رفاه گردشگران فرهنگی نیاز است، می گوید: هنوز باید در مورد معرفی درست جاذبه ها و ظرفیت های شهر یزد اقدام نمایند که دراین زمینه سفرا از مهم ترین بخشها محسوب میشوند.
نقش آفرینی سفرا در اقتصاد گردشگری
دهقانی با اشاره به اینکه باید انتخاب سفرا به نحوی باشد که کارنامه ای از مشارکت اتباع آن کشور در ایران استحصال شود، می گوید: گردشگری یکی از معیارهای رتبه بندی سفرا خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه در بحث صنایع دستی هم باید سفرا نقش داشته باشند، میگوید: اعتقاد بر این است که با عنایت به دو رقمی شدن نرخ بیکاری و حضور رده سنی جوان و تجمیع یافته در این بحث تلخ بیکاری باید از همه ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال بهره برد.
مسئول ستاد استانی قاضی زاده در یزد با تاکید بر اینکه در بحث صنایع دستی پتانسیل های کشور ایران بسیار زیاد است، می گوید: تسهیلاتی به این اقشار باید داده شود و به جای اینکه نقدینگی به پول های پرقدرت تورم زا ایجاد شود باید به صورت هدایت شده در حوزه تولید وارد شود.
وی اضافه می کند: با مسائل نقدینگی خرد، می توان بحث اشتغال را ایجاد کرد و در بازار جهانی خصوصا در نمایشگاه های بین المللی از ظرفیت های متنوع کشورمان به نفع توسعه اقتصادی بهره برد.
دهقانی در انتها تصریح می کند: البته مذاکرات سفرا باید به مذاکراتی که حصول نتیجه برای خلق ثروت دارد، بدل شود و سفرا نقش ویژه ای برای فروش صنایع دستی ایرانی خواهند داشت.