به گزارش تور مسافرتی حدود یک ماه از آغاز اکسپو ۲۰۲۰ دبی می گذرد و در همین مدت، نقدهای بسیاری متوجه پاویون ایران شده؛ رویدادی که تا پنج ماه دیگر ادامه دارد و استراتژی ایران همچنان زیر سوال است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، اکسپو که بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ ترین رویدادهای جهان شناخته می شود، قرار بود سال ۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما کرونا آنرا تا یک سال به عقب انداخت. آغاز این رویداد اول اکتبر ۲۰۲۱ بود که تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با نهم فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت؛ اکسپویی که به واسطه مشارکت اسرائیل، تحریم اکسپو دبی از جانب پارلمان اروپا به سبب آن چه “نقض حقوق بشر در امارات” عنوان نمود و البته حضور محمود احمدی نژاد در این اواخر، کم حاشیه نبوده است.
اکسپو دبی با این حواشی تا کنون موفق شده نزدیک به ۸۰۰ هزار بلیت بازدید بفروشد و انتظار دارد با دعوت از چهره ها و هنرمندان شاخص جهانی حدود ۲۵ میلیون بازدیدکننده را با وجود کرونا جذب نماید.
شعار سال جاری اکسپو، «پیوند ذهن ها، خلق آینده» است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصه گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت ها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر که ۹ میلیون دلار برای آن خرج کرده، حاضر شده است. با این وجود، خیلی از بازدیدکنندگان اکسپو، کارشناسان و حتی متولیان بر این عقیده اند، پاویون ایران نه تنها فهم درستی از شعار اکسپو نداشته و در گذشته و حال حاضر درجا زده و تصویری از آینده خلق نکرده که در روایت خود تا کنون، ناکام و ناموفق بوده است.
این نقدها بهانه ای شد برای برگزاری نشستی رسانه ای با برخی از تصمیم گیران، متولیان و مجریان پاویون ایران در اکسپو، همچون حسین زمانی ـ مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها ـ، اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران ـ امارات، طیبه محمد، مدیر شرکت سرو بنیاد ادبی و گروه سفیران صلح و دوستی که مجری و هماهنگ کننده بخش گردشگری پاویون ایران است و علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، که بعضی از آنها مصلحت را در این دیدند حضور نداشته باشند، در نتیجه این نشست رسانه ای به صورت مجازی در بستر کلاب هاوس با کارشناسان و فعالان گردشگری و اقتصادی برگزار شد.
ایران شعار اکسپو ۲۰۲۰ دبی را درک نکرده است
آرش نورآقایی، از پژوهشگران و کارشناسان گردشگری که به مدت پنج روز در محیط اکسپو دبی بوده و به بررسی و پژوهش درباره آن پرداخته است، با اشاره به تجربه حضور در اکسپوهای میلان و شانگهای چین، بیان نمود: تجربه دبی متفاوت بود، چون مأموریت داشتم گزارشی تهیه کنم و در اختیار معاونت گردشگری قرار دهم.
او افزود: به اکسپو از جنبه های مختلف میتوان نگاه کرد. نخستین گزاره ای که از اکسپو به ذهن می آید این است که در کل دنیا یکسری نمایشگاه با موضوعات تخصصی برگزار می شود، مثل نمایشگاه ابزارآلات پزشکی، کشاورزی و حتی گردشگری که کشورها در زمان و مکان مشخص برای آن برنامه ریزی می کنند. این مدت متوجه شدم خیلی ها فکر می کنند اکسپو هم نمایشگاه گردشگریست. هرچند، باتوجه به شعار و تِم هایی که درنظر گرفته شده میتوان از دید گردشگری به آن نزدیک شد، ولی باید تصریح کرد که اکسپو، نمایشگاه و یا رویداد گردشگری نیست. البته، یکسری از کشورها با محوریت گردشگری به آن توجه کرده اند مثل تایلند، ولی بسیاری از کشورها در اکسپو چنین نگاهی ندارند، حتی کشورهایی که در گردشگری پیشرو هستند، مثلاً در پاویون چین حتی یک لحظه هم نمی توان متوجه مبحث گردشگری شد و یا در پاویون سوئد. در کل، اکسپو را نباید یک رویداد و یا نمایشگاه صرف گردشگری دانست.
نورآقایی توضیح داد که اکسپو یک نمایشگاه جنرال یا کلی است که در دبی، ۲۰۵ پاویون ساخته شده که ۱۹۲ کشور در آن شرکت کرده اند و تعدادی هم پاویون موضوعی و بین المللی با محور زنان، پایداری و… بوجود آمده است. پاویون ایران هم در فضای خوبی خریداری شده است که در همسایگی فرانسه و شیلی و پاویونِ «پویایی یا تحرک» واقع شده است. شعار سال جاری اکسپو «پیوند افکار، خلق آینده» است که یکی از نقاط ضعف ایران نپرداختن به این شعار است. سه تِم اکسپو هم پویایی، پایداری و فرصت است که به هر کدام راسته ای اختصاص داده شده است. محوطه اکسپو هم باتوجه به طراحی صورت گرفته، علمی و عاطفی است. کسی که وارد اکسپو می شود انگار به آیند قدم می گذارد، برخی پاویون ها این مورد را به خوبی درک کرده اند که اکسپو محلی است برای نمایش آینده ای که آن کشور برای خود متصور است و یا برای آن برنامه ریزی کرده و اتفاقا یکی از ضعف های پاویون ایران همین مبحث است، ایران شعار اکسپو ۲۰۲۰ دبی را درک نکرده است.
ابراهیمیان ـ مسئول روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران ـ امارات، بعنوان یکی از هماهنگ کننده های پاویون ایران در اکسپو ـ درحالی که دیگر اعضای اتاق در این جلسه حاضر نشدند، با بیان دیدگاه های شخصی برپایه مشاهدات و دریافت هایی که تا کنون از اکسپو و پاویون ایران داشته است، با این توضیح که مثل اکسپوهای دیگر سال جاری هم در دقیقه ۹۰ برای پاویون ایران تصمیم گیری شد که همزمان با تغییر دولت با مشکل بودجه و مسائل حاشیه ای در تکمیل پاویون ایران مواجه گردید، اظهار نمود: مهم ترین ماموریتی که برای اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات تعریف شده سامان دهی دیدارهای مشترک و اعزام هیأت ها و فعالان اقتصادی به اکسپو است. البته، اکسپو دبی بیخ گوش ایران اتفاق افتاده و می شد از فرصت ها و ظرفیت های آن بیشترین بهره را برد، ولی متاسفانه برنامه ریزی درستی صورت نگرفت که یا از تنگ نظری ها ناشی شده یا از سهم خواهی ها.
محمود بنکدارنیا ـ عضو جامعه تورگردانان ایران ـ هم که از اکسپو ژاپن در سال ۱۹۸۵ اکسپوها را دنبال می کند، در این جلسه اظهار داشت: بنظر می رسد کشورهای دیگر همیشه می کوشند بهترین بهره برداری را از این فضا داشته باشند و ما بدترین را. با وجود این، تلاش می نماییم از فرصت نزدیکی اکسپو دبی به ایران بهره برده و برای دیدارهای B۲B با پارتنرهای اروپایی که در این دو سال فرصت مذاکره و دیدار با آنها را نداشتیم، برنامه ریزی نماییم. این دیدارها از آذرماه شروع خواهد شد و احیانا حدود هشت یا نه دیدار در جریان اکسپو صورت گیرد.
بازدیدکننده های سرگردان در پاویون ایران
مرتضی شیخ زاده ـ سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ـ هم که دیداری از اکسپو دبی داشته است، درباره مأموریت مناطق آزاد، اظهار داشت: مناطق آزاد یکی از پازل های ایران در اکسپو است که تحت سیاست های جمهوری اسلامی ایران حضور خواهد داشت. هدف اصلی شورای عالی مناطق آزاد، معرفی فرصت های سرمایه گذاری است.
او باتوجه به مشاهدات خود درباره پاویون ایران و دستاوردی که از آن میتوان داشت، اظهار نمود: فکر می کنم در پاویون ایران در مقایسه با ۱۹۰ کشور دیگر، به اشتباه سیاستگذاری شده است. سایر کشورها را که دنبال می نماییم متوجه می شویم هدف دیگری را در اکسپو دنبال می کنند و مؤلفه های آن کشورها همسو با شعار و تم اکسپو به وضوح دیده می شود. در پاویون ایران اما رویکرد متفاوت می باشد و بنظر می رسد سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های ایران برای شش ماه نبوده است. بیشتر فضاهایی که برای تجمع مردم در پاویون ایران درنظر گرفته شده در فضاهای باز و بیرونی است و انگار برنامه ها برای ژانویه به بعد است، چون با این دمای هوای امارات، بازدیدکننده کمتری در فضای باز به مدت طولانی می ایستد و شاهد برنامه های پاویون ایران است.
او اضافه کرد: اتاق های متفاوتی در پاویون ایران طراحی شده است که اطلاعاتی درباره آنها وجود ندارد، بازدیدکننده باید جست وجو کند تا متوجه شود هر اتاق به چه بخشی اختصاص دارد، راهنما وجود ندارد و بازدیدکننده خودش باید متوجه شود هر اتاق به چه موضوعی اختصاص پیدا کرده است، درحالی که در پاویون های دیگر کشورها ورود و خروج کاملا مشخص است، اما در پاویون ایران، خروجی یک اتاق، ورودی اتاق دیگری است.
شیخ زاده از دیدگاه یک مخاطب و بازدیدکننده درباره پاویون ایران، اظهار داشت: ما نه پاویون ملی ایرانی عرضه کرده ایم، مثلاً مدل تخت جمشید که وقتی بازدیدکننده وارد پاویون ایران می شود از گذشته ایران اطلاعاتی دریافت کند و نه موضوعی در رابطه با ارزش های امروز جمهوری اسلامی ایران عرضه شده است، بعنوان مثال اگر بخواهم تصویری از امروز ایران نشان دهم می توانیم از ماجرای انقلاب اسلامی شروع نماییم و موفقیت ها و برترین های ایران در دنیا را معرفی نماییم. تمدن اسلامی کمتر در این پاویون نمایش داده شده است، درباره آینده ایران هیچ برنامه و اطلاعاتی داده نشده است، درحالی که بسیاری از کشورها ۵۰ سال خویش را ترسیم کرده اند. قاعدتا با چنین سیاستگذاری و رویکردی، بخش های دیگر پاویون نمی توانند به تنهایی موفق عمل کنند.
سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد افزود: برنامه ما (مناطق آزاد) این است که احیانا در زمان های طلایی که حضور بیشتر خواهد بود، معاونان مناطق آزاد به همراه معاونان اقتصادی در اکسپو دبی شرکت نمایند و احیانا نشست های دوجانبه با شرکتهای فعال و در رابطه با مناطق آزاد، با هدف معرفی فرصت های سرمایه گذاری برگزار می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه شورای عالی مناطق آزاد فقط به حضور مدیران هر یک از مناطق محدود شده است؟ و برنامه مشخص مناطق آزاد برای بهره وری بیشتر از اکسپو چیست؟ توضیح داد: مطابق زمان بندی اعلام شده غرفه منطقه آزاد به یکی از مناطق اختصاص پیدا می کند که به صورت ویژه خویش را معرفی نماید و قرارهایی را برگزار خواهد نمود. اکسپو مثل نمایشگاه ها بروشورمحور نیست و همه داده ها با ابزارهای نوین منتقل می شود، ازاین رو سیاست کل پاویون مهم می باشد. در پاویون های دیگر اتاقی برای معرفی اختصاص داده شده است، اما در پاویون ایران، فضای محدودی در اختیار مناطق آزاد قرار گرفته که نمی توان روی مالتی مدیا مانور داد، ازاین رو اطلاعات را با QR کد در اختیار مخاطب قرار می دهیم. فضای اکسپو این طور نیست که خویش را در معرض بگذارید، وقتی آینده توسعه کشورهای همسایه را درنظر بگیریم ما هم می توانیم برنامه ریزی درستی داشته و سهمی در این توسعه بعنوان همسایه داشته باشیم.
ایران لکنت دارد
آرش نورآقایی، پژوهشگر و کارشناس گردشگری در ادامه این بحث اظهار داشت: کشورها برای حضور در اکسپو استراتژی دارند و اتفاقا ضعف پاویون ایران نداشتن استراتژی است.
او با اشاره به روایت قوی کشورها اظهار نمود: به نظر می آمد همه می خواهند خویش را در سه محور آینده، پایداری و فرصت اندیشی روایت کنند که در ذیل آن به موضوعات مختلف فرهنگی، تجارت، گردشگری، پزشکی و… پرداخته اند، درحالی که پاویون ایران در این سه محور و بخصوص روایت آینده لکنت دارد و هیچ صحبتی درباره آینده نکرده است. شاید از لحاظ سخت افزاری و قصه به نظر آید طراحان پاویون ایران به مبحث پایداری توجه کرده اند، اما درباره فرصت اندیشی که یکی از سه محور اکسپو است، هیچ مابه ازا و بحثی در این پاویون دیده نمی گردد.
نورآقایی افزود: تِمی که برای پاویون ایران درنظر گرفته شده، قصه های شهرزاد و داستان هزار و یک شب است که در انگلیسی همان Storyteller یا Storytelling مفهوم می دهد که به روزترین روش بازاریابی محتوا است، با این وجود شگفت آور است که ما اصلا روایت نداریم، درحالی که کل اکسپو برپایه روایت است. این رویکردها استراتژی را مشخص می کند.
او بیان نمود: دبی با اکسپو فهمی از خود عرضه کرد که ما بعنوان کشور همسایه باید در فهم خود از دبی تجدیدنظر نماییم. همین چند روز پیش پنجاه سالگی ساخت برج آزادی بود، سالی که در ایران این برج بعنوان یادمان پیشرفت و دروازه ای به سمت مدرنیته ساخته می شد، امارات تازه تاسیس شد. ما در پنجاه سالگی برج آزادی، غیر از میدانی که هیچ قصه ای را برای ما روایت نمی کند، برجی داریم که نقشی در روایت شهر تهران ندارد، اما امارات با اکسپو خود روایتی از ۵۰ سال حضور ساخته که دور از هر نوع تعصب و نگاه ملی گرایی، قابل احترام است.
این کارشناس گردشگری در ادامه این مورد اظهار داشت: وقتی دبی می خواست مکان اکسپو را بسازد، به درختی برخورد که در صحرای امارات یافت می شود و سال ۲۰۰۸ هم امارات آنرا بعنوان اثر ملی طبیعی ثبت نمود. چون این درخت در مکان اکسپو بود، همان را حفظ کردند و تمام سازه ها پیرامون آن ساخته شد، این حرکت یکی از اصول پایداری است. زمانی که دبی می خواست بعنوان میزبان اکسپو ۲۰۲۰ برگزیده شود به دفتر اکسپوها (BIE) تعهد داد که پایدارترین اکسپو را برپا کند و سال ۲۰۱۳ به خاطر این ارائه، اجازه گرفت که همزمان با پنجاهمین سال تاسیس خود، اکسپو را برگزار کند. این درخت نه تنها حفظ شد که کل داستان اکسپو گِردِ محور آن اتفاق افتاده است؛ درخت قصه گو که برگ های آن داستان همه مسافرانی است که از صحرای امارات عبور کرده اند.
نورآقایی با استناد به مشاهدات و بررسی ها درباره اکسپو، اظهار نمود: کشورها در فاصله پنج سال از اکسپو قبلی، نه تنها دنبال ساخت پاویون خود بودند، که انگار یکدیگر و اوضاع را رصد می کردند، ولی ما آن قدر روی ساخت غرفه تمرکز کرده ایم که هرچند، برخلاف نظر برخی معماران، تِم شهرزاد و قصه آنرا بسیار هوشمندانه تلقی می کنم، ولی در اجرا، بحث اساسی دارد و پاویون ایران برای اکسپو باتوجه به تم و رویکرد آن، مناسب نیست؛ فضایی تنگ و کوچک. اتاق ها سقف کوتاهی دارند، در هیچ پاویونی سقف ها به اندازه ایران کوتاه نیست و اگر پنج نفر کنار هم قرار بگیرند سندروم «تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا» پیش می آید. در کل، نوع نگرشی که به پاویون به مثابه مکانی برای اکسپو داریم، مشکلات اساسی دارد، ولی محتوای اصلی را هوشمندانه می دانم.
وی ادامه داد: وقتی شنیدم هیأتی از گردشگری مقرر است به اکسپو برود یادآوری کردم که پایون ایران به هیچ وجه محصل اهدای گز و پسته و بروشور نیست.
نورآقایی با اشاره به تجربه فرش بافی در پاویون ایران، اظهار نمود: در پنج روزی که آن جا بودم، حتی برای یک ثانیه فردی را ندیدم که به فرش گره بزند، چون محل نشستن پشت دار قالی در دسترس نیست، در صورتیکه این تجربه می توانست جذاب باشد. امکان دارد توجیه بیاورند در ایام آینده استقبال می شود، ولی وقتی پنج روز را از دست می دهیم امکان دارد در آخر هم چیزهایی را از دست بدهیم.
او معتقد است: اگر ایران روی یک مبحث تمرکز می کرد و روایتش را برپایه قصه ای که درنظر گرفته بیان می کرد، خیلی موفق تر بود.
این کارشناس گردشگری بیشترین ضعف پاویون ایران در اکسپو دبی را نبود استراتژی واحد و مغزافزار برای طراحی و استفاده بهینه دانست و اضافه کرد: البته که فرصت هنوز وجود دارد، پیش فرضم این است که شاید یک یا دو ماه اول از اکسپو را از دست بدهیم، اما چهار ماه دیگر فرصت داریم، بخصوص آن که رویدادهای زیادی داریم، بزرگترین شگفتی و امتیاز ایران این است که ۱۰ روز پایانی اکسپو مصادف با ۱۰ روز شروع سال نو و شروع سده نو است و شاید بتوان از روزهای پایانی بهترین استفاده را کرد. البته منظورم این نیست که تا آن زمان دست روی دست بگذاریم.
او افزود: روی سخت افزار پاویون ایران که نمی توان تغییری ایجاد کرد، اما میتوان نرم افزار را بهبود داد. ما محتوا داریم، ولی ورود یک شخص یا مدیریت کاریزماتیک می تواند بهره وری را افزایش دهد. فرصت بی نظیری داریم که به رویدادهای این مدت بستگی دارد، مثل شب یلدا، ۲۲ بهمن و…، اگر اتاق فکر ایجاد نماییم می توانیم با فهم جهان پسند روایت خودمان را از ایران داشته باشیم.
نورآقایی اظهار داشت: هم اکنون وارد پاویون ایران که می شوید سرگردان خواهید شد. در ایام اول همه کشورها رستوران داشتند و در پاویون ایران رستوران هنوز کارش را شروع نکرده بود. از اطلاعات پاویون ایران که سوال کردم بیشترین پرسش و انگیزه بازدیدکنندگان چه بوده، پاسخ دادند خیلی ها برای خوردن غذای ایرانی به این پاویون آمده بودند و رستوارن ایران بسته بود.
او اضافه کرد: همه پاویون ها بدون استثناء می توانند بازدیدکنندگان را بشمارند، هر کدام با ترفندی این کار را کرده اند، اما برای پاویون ایران انگار مهم نیست که چه کسی برای بازدید می آید و چه تعداد بازدیدکننده دارد. چه بسا در پاویون ایران افراد جذب کننده بازدیدکنندگان حضور نداشتند و هیچ اتاقی تابلو راهنمایی نداشت.
نورآقایی در عین حال، بیان نمود: با همه نقدها، خوشبختانه بالاخره نخستین بار است در پاویون ایران در اکسپو، اتاقی به گردشگری و میراث فرهنگی اختصاص داده شده و این یک پیشرفت است و حضور و گام های اولیه گردشگری را باید غنیمت شمرد و امیدواریم از این فرصت استفاده گردد.
علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته در اتاق بازرگانی ایران درباره نقش و مشارکت این کمیسیون در اکسپو باتوجه به مأموریت اتاق بازرگانی، توضیح داد: اتاق دو سال پیش از سوی سازمان توسعه تجارت دعوت به همکاری شد و چند کمیته هم تشکیل دادند. دو سال اکسپو به تاخیر افتاد و ما دغدغه سرنوشت داشتیم تا این که، سه ماه پیش بود که در اتاق ایران، کمیته اکسپو به وجود آمد. این میان، یک عده دغدغه دارند که چرا اتاق باید برگزارکننده سفر هیأت ها در اکسپو باشد، درحالی که اتاق فقط مسؤولیت هیأت های تجاری را دارد که به سفرهای عمومی و مردمی ارتباطی ندارد. اتاق ایران و امارات مجری نیست، هماهنگ کننده است.
او درباره اینکه آیا اتاق بازرگانی پیشنهادها و ایده های بخش های مختلف گردشگری را برای اکسپو دریافت کرده و این ارتباط با بخش های بیرونی اتاق بازرگانی چگونه برقرار شده است؟ اظهار داشت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات کمیسیون گردشگری دارد و بطور قطع ارتباط دارد و مبحث را جلو می برد. ضمن اینکه آقای خشایار نیکزادفر، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی گردشگری که هماهنگ کننده اتاق گردشگری در پاویون ایران است، در جلسه های ما حضور داشتند، اما خانم محمد را بعنوان مجری بخش گردشگری پاویون، در جلسات سازمان توسعه تجارت ندیده بودم و نمی دانم این مسؤولیت چگونه به آنها واگذار شده است. به هر حال، ما هر هفته به مدت شش هفت ماه جساتی داشتیم و نظرات را انتقال می دادیم. جالب است که همیشه بخش دولتی کل کار را انجام می دهد و آخر سر هم به خودشان واگذار می کنند. آیا شرکت مادرتخصصی، یک شرکت خصوصی است؟ چرا باید مجری باشد؟ رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی کجا رفت؟ باید این کارها را به شرکتهای تخصصی واگذار کنند.
صحنه گردان نداریم
محمدابراهیم لاریجانی، کارشناس و مدیر سابق بازاریابی و تبلیغات گردشگری هم باتوجه به سابقه حضور در اکسپوهای گذشته اظهار داشت: پاویون ایران در اکسپو دبی قدری رشد کرده است، به لحاظ چیدمان، طراحی و محتوا، اما نسبت به سایر کشورها و ظرفیت ایران و سطح دانش و مدیریت پاویون های دیگر، کماکان ضعف اساسی دارد. نسبت به آن چه باید باشیم محتوا و فلسفه وجودی را درک نکرده ایم و همچنان از آن بعنوان نمایشگاه یاد می نماییم، دو عروسک بزرگ فرستاده ایم که “عروس گُلِی” بخوانند.
او با اشاره به اینکه اکسپو دبی را از نزدیک هنوز ندیده اما درباره آن بررسی و پیگیری داشته است، با اشاره به تجربه ای که در ستاد اکسپوهای قبلی داشته است، اظهار نمود: نگاه ما به اکسپو معمولاً درآمدزایی است. کماکان کشوری هستیم که پول نداریم و دنبال این هستیم که یک متر از فضای پاویون را بفروشیم. این یک صدمه است، ما خودمان را می خواهیم معرفی نماییم، ولی هنوز دنبال این هستیم که چند متر بفروشیم.
وی هم با طرح ابهام درباره چگونگی و علل انتخاب مجری اتاق گردشگری در پاویون ایران، افزود: ما برای اکسپو و رویدادهای نمایشگاهی محتوا داریم، اما آدمی که عرضه نماید نداریم و بازدیدکنندگان در پاویون ایران سرگردان هستند.
لاریجانی همینطور اظهار داشت: دانش، تفکر و سناریو برای پیش از افتتاح پاویون ایران در اکسپو است. امکان دارد پاویون فعلی تِمی داشته باشد، اما طراحی سناریو، دانش، اندیشه و تولید محتوا باید پیش از افتتاح اتفاق افتاده باشد و در زمان اجرا فقط یک صحنه گردان می خواهیم، همان شخصیت کاریزماتیک، آدمی را می خواهیم برای محتوایی که میلیاردها تومان تولید آن هزینه برده است، برنامه ریزی کند، شش ماه پاویون ایران را زنده نگه دارد و دستاورد داشته باشد.
این کارشناس گردشگری با اشاره به هدف گذاری برای جذب توریست از اکسپو، بیان نمود: اعتقاد ندارم از اکسپو دبی، تور به ایران برگزار نماییم، قرائت بی ارزشی است، برای هیچ کشوری چنین اتفاقی نمی افتد، چون ۸۰ تا ۹۰ درصد بازدیدکنندگان اکسپو از متخصصان هستند و با هدف و انگیزه و برای مبادلات تجاری، بازدید می کنند، اما انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می تواند هر هفته یک دیدار B۲B هماهنگ کند. در تقویم و برنامه اکسپو هفته گرشگری وجود داد، رئیس بخش B۲B دارد، درحالی که ما با این بخش ها ارتباطی نداریم و فقط بازدید می نماییم. مبحث این است که آنها در اکسپو حضور دارند، این ما هستیم که حضور نداریم.
وی تصریح کرد: اکسپو رویدادی نیست که امروز از آن بهره برداری نماییم، دستاورد آنرا بیشتر در آینده می بینیم. اکسپو را مرکز جهانی گفت وشنود می دانند. همه کشورها متمرکز در یک نقطه تلاش می کنند شریک تجاری و سرمایه گذار پیدا کنند، در عین حالی که فرهنگ خویش را معرفی می کنند و ترویج می دهند. در شش ماه برگزاری اکسپو، مؤثرترین افراد بازدید دارند و ما باید مؤثرترین محتوا و افراد را به اکسپو بفرستیم.
لاریجانی اظهار داشت: امیدوارم پنج ماه باقی مانده، مدیر کاریزماتیک وارد شود و با کمک همه بخش ها، هر هفته در پاویون ایران یک رویداد برگزار کند. امیدواریم این فرصت را از دست ندهیم، چون تا پنج سال دیگر خبری نیست و این نخستین بار است اکسپو در خاورمیانه در بیخ گوش ایران برگزار شده است و مشخص نیست سالهای بعد چه شرایطی داشته باشد.
ادامه این نشست بزودی در ایسنا منتشر می شود.