به گزارش تور مسافرتی یک مقام مسئول در صنعت هوانوردی می گوید کارکرد چارترکننده ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما همانند کارکرد دلالان بازار میوه برای گران کردن آن است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، اخیراً یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس از افزایش ۳۰۰ هزار تومانی بلیت هواپیما اطلاع داده بود.
به گفته اسماعیل حسین زهی، طی هفته های اخیر قیمت بلیت هواپیما ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بالا رفته که به هیچ عنوان پذیرفته نیست. وزیر راه و شهرسازی بعنوان متولی این حوزه باید با جدیت به قیمت بلیط هواپیما ورود کرده و اجازه افزایش قیمت غیرقانونی به ایرلاین ها را ندهد.
این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری این ادعا را رد و اعلام نمود که قیمت ها ۱۵ درصد کم شده است.
با این حال انجمن شرکتهای هواپیمایی هم در اقدامی عجیب به ایرلاین ها ابلاغ کرده بود که بلیت پرواز داخلی زیر ۶۰۰ هزار تومان به فروش نرسانند.
ابلاغیه ای که با ورود محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ملغی اثر شد.
هر چند که همچنان امکان یافتن بلیت پروازهای داخلی با قیمت های ارزان وجود ندارد.
چارتر کننده ها نرخ بلیت پروازها را تعیین می کنند
یک مقام مسئول در صنعت هوانوردی در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: بازار بلیت هواپیما مانند بازار میوه است؛ همانگونه که دلالان در بازار میوه دست به گران کردن قیمت ها می زنند، چارترکننده ها مبادرت به فروش بلیت در قیمت های پایین می کنند.
وی اضافه کرد: چارترکننده ها با یکدیگر و ایرلاین ها رقابت مضره می کنند و قیمت بلیت را کاهش می دهند؛ فروش بلیت هواپیما در قیمت هایی که چارترکننده ها عرضه می کنند، برای ایرلاین ها زیان ده است.
چارترکننده ها بر سر ارزان فروشی رقابت می کنند که ایرلاین ها متضرر می شوند
این منبع مطلع در صنعت هوانوردی افزود: ایرلاین ها اگر بخواهند فروش سیستمی داشته باشند، در صورتیکه قیمت بلیت را کمتر از هزینه تمام شده هر ساعت صندولی-پرواز عرضه کنند، ضرر می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکتهای هواپیمایی بلیت های خویش را به چارترکننده ها می دهند؟ تصریح کرد: اگر چارترکننده ها در مقطعی، قیمت بلیت را ارزان فروشی می کنند، اساسا در زمان دیگری مبادرت به گران فروشی می کنند تا ضرر و زیان کلی را جبران کنند.
این مقام مسئول حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: تا آن زمان که شرایط فعلی و چارترکننده های حمل و نقل هوایی ساماندهی نشوند، شرایط قیمت بلیت پروازهای داخلی به همین وضع باقی می ماند.
وی اشاره کرد: چارترکننده قدرت پیدا کرده اند و نرخ بلیت را تعیین می کنند. شرکتهای هواپیمایی هم چون سرمایه در گردش ندارند بنابراین مجبورند به سمت چارترکننده ها بروند.
به گفته این فعال صنعت هوانوردی، برخی چارترکننده ها بلیت پروازهای ۶ ماه یا یک سال یک یا چند ایرلاین را ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان می خرند؛ ایرلاین ها هم مجبورند این بلیت ها را به چارترکننده عرضه کنند تا بتوانند با پول آن هزینه تعمیر قطعات یا خرید موتور هواپیما را تأمین کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری باید برای حل این معضل به صورت جدی ورود کند.
افزایش قیمت بلیت پرواز در روزهای نوروز نداریم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت بلیت پروازهای نوروزی افزایش می یابد؟ اظهار نمود: هم اکنون امکان خرید بلیت پروازهای نوروزی فراهم شده و قرار نیست تغییر قیمت داشته باشیم.
این منبع مطلع تاکید کرد: فعلا نرخ نامه ای که انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر نموده، برای قیمت بلیت پروازهای داخلی معتبر است.
منبع: ftour.ir