به گزارش تور مسافرتی وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: به دنبال سفر ارزان برای توریستهای خارجی هستیم. همینطور شناسنامه جهانی برای خودرو های تاریخی صادر می شود.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مراسم رونمایی از نخستین شناسنامه بین المللی خودرو های تاریخی در ایران (id card fiva) و ثبت نخستین خودروی تاریخی پیکان و اعطا نخستین شناسنامه بین المللی خودروی تاریخی در ایران با حضور تیدو برسترس رئیس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی (fiva) و عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی در محل وزارت خانه برگزار گردید. در این مراسم ضرغامی اظهار داشت: اعتماد به کارشناسان میراث فرهنگی بوجود آمده تا بتواند خودرو های تاریخی را ارزش گذاری و شناسایی کنند و مجوز جهانی بدهند. صدور پلاک تاریخی موقعیت جدیدی است که امروز شاهد آن هستیم. زمانی که خودروی تاریخی شناسنامه جهانی می گیرد به این معنا است که متعلق به همه آحاد بشر است.
وی افزود: غیر از بحث تاریخی خودرو های تاریخی در حوزه های مختلف گردشگری خودرو ها نقش زیادی دارند از مسابقات رالی گرفته تا فعالیت کمپ رها که می تواند سبک زندگی ما را تغییر دهد ما در همه این حوزه ها برنامه داریم و اعلام می نماییم در حوزه کمپر و کاروان با صحبت هایی که شده دنبال حل مشکلات آنها هستیم. مجموعه کمپرهایی که بوجود آمده کلکسیونی از صنایع دستی فنی است چون همه چیز دارد و یک خانواده آنرا با سلیقه خودش طراحی نموده است. کمپرسواران سفارش های خوبی در سفرهای خارجی گرفته اند که اتفاق خوبی است. سافاری هم ورزش شیرینی است و خودم هم بهره برده ام. برخی تصور می کنند سافاری تفریحی لاکچری است در حالیکه این طور نیست آنرا مطرح کرده اند تا جوانان و عامه مردم ما را عامدانه از این فعالیت ها دور کنند.
در یزد دیدم با بلیت پنجاه هزار تومانی از ورزش سافاری بهره برده بودند. پس سافاری لاکچری نیست.
وی اظهار داشت: دولت به دنبال این است که مساله ویزا را درباره کشورهای همسایه حل کند. کشورهای عضو اکو می تواند خیلی همکاری داشته باشند یکی از برنامه های ما گردشگری زمینی است از وزارت خارجه خواستیم که در حوزه ویزا کمک نماید چون حذف ویزا می تواند کمک زیادی کند. ما دنبال این هستیم که سفر ارزان برای گردشگران کشورهای اطراف ایجاد نماییم. هم اکنون ۸۰ کشور عضو فیوا هستند که ایران سی امین کشوری است که عضو آن شده و موفق شده که کارت بین المللی برای خودرو های تاریخی بگیرد. کسانی که این شناسنامه را می گیرند در سطح جهان جهت شرکت در مسابقات و رالی ها معرفی شده و به شکلی اصالت آنها را معرفی می کند.
در ادامه این برنامه محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران اظهار داشت: این کانون از سال ۱۳۱۳ شمسی با هدف ایجاد تسهیلات لازم برای صنعت گردشگری بخصوص در حوزه گردشگری زمینی در ایران تشکیل شد. بنا بر این با توجه به این که قرار بود گردشگری در کشور توسعه پیدا کند، کانون هم عضو چند این تشکل و نهاد بین المللی شد همچون عضویت در کانون بین المللی اتومبیلرانی و عضویت در سازمان جهانی گردشگری و سازمان های دیگر.
وی بیان نمود: در ایام اخیر رئیس فیوا تصمیم گرفت به ایران بیاید و از نزدیک برنامه های کانون و انجمن را ببیند یکی از برنامه های وی شرکت در جلسه کارگروه تشخیص اتومبیل های تاریخی و عرضه پلاک بین المللی بود با توجه به این که او به کشورهای دیگر هم رفته بود بررسی های دقیق و منصفانه ما را مورد تحسین قرار داد.
صوفی در ادامه اظهار داشت: از برنامه های دیگر رئیس فیوا عرضه آیدی کارت یا شناسنامه اتومبیل های تاریخی بود. تا کنون بیست هزار خودروی تاریخی شناسایی شده است که مالکان آنها متقاضی دریافت شناسنامه هستند.
در ادامه این برنامه تیدو برسترس رئیس فدراسیون جهانی وسایط نقلیه تاریخی fiva هم اظهار داشت: سبب افتخار فیوا است که ایران عضو آن شده است تاریخچه ایجاد فیوا کمتر از ایران است چون تاریخ ایجادش به زمان تولید موتور متحرکه می رسد. چرخ قرن ها پیش اختراع شد اما تولید خودرو ۱۳۵ سال قدمت دارد. از نظر فیوا خودروی تاریخی خودرویی است که با بهره گیری از قوای متحرکه کار کند. بیشتر از ۳۰ سال عمر داشته باشد اصالت خویش را حفظ نموده و وضعیت قابل قبولی داشته باشد. به صورت روزانه استفاده نشود و جزو میراث فنی و تاریخی باشد. این تعریفی است که بسیاری از کشورها و سازمان های جهان آنرا پذیرفته اند. نقش ما در فیوا حفظ تاریخ تردد را خودرو هست که از مهم ترین اتفاقات در این حوزه می باشد. سبب شادمانی است که یونسکو هم کارهای ما را تأیید می کند.
وی اظهار داشت: فیوا ۵ سال است که با یونسکو همکاری نزدیک دارد و بیانیه رسمی هم داده است. مایه خوشبختی است که ایران هم در جهت حفظ خودرو های تاریخی دیدگاه خوبی دارد. همکاری جدید برای حفظ آرشیو خودرو های تاریخی است که شامل همه نوع وسایط نقلیه می شود. یکی از اهداف ما این است که مالکان بتواند در جاده ها تردد کنند چون خودرو های بدون پلاک امکان تردد در جاده ها را ندارند.
رییس فیوا اظهار داشت: باید تفاوتی بین خودروهایی که هر روز حرکت می کند با خودرو های تاریخی باشد ازاین رو کارتی که ایران صادر می کند در سطح جهانی شناخته خواهد شد و دارندگان آن می تواند در جاده ها خودرو را حرکت دهند. نخستین خودرو که کارت می گیرد پیکانی برای سال ۱۹۷۰ است. این خودرو سبب صنعتی شدن کشور ایران شده است و سبب شد ایرانیان خودرو سوار شوند ازاین رو لازم است این اتفاق ثبت گردد. خودروی دوم هم bmv هست. ایران هم جزو فدراسیون خودرو های bmv شده است و جای شادمانی دارد.
وی افزود: در ایران صحنه های زیادی دیدم که خودرو های تاریخی جزو فرهنگ ایرانیان شده است. همکاری بین کانون جهانگردی و انجمن هم الگوی خوبی بوده است و می تواند الگویی برای کشورهای دیگر باشد. به خاطر پشتیبانی از خودرو های تاریخی در ایران از وزارت میراث فرهنگی تقدیر می کنم.
منبع: تور مسافرتی