سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سایه شوم کاهش پروازها بر صنعت توریسم کیش!

سایه شوم کاهش پروازها بر صنعت توریسم کیش!

به گزارش تور مسافرتی، هرمزگان در هفته های اخیر، گردشگران و ساکنان جزیره کیش برای تهیه بلیط هواپیما از شهرهای مختلف به جزیره کیش و از جزیره کیش به سایر شهرها گرفتار مشکلات بسیاری شده اند. بعنوان مثال تا هجدهم شهریور از مبداء شیراز به کیش بلیطی برای خرید وجود ندارد و یا از مبداء اصفهان نخستین پرواز قابل رزرو تاریخ شانزدهم شهریور است. پروازهایی با بلیط های گران و بسیار کمیاب.

جزیره کیش که بخش عمده اقتصاد آن به توریست وابسته است در حالی شهریورماه را با میانگین ۱۲ تا ۱۵ پرواز روزانه سپری می کند که در سالهای گذشته چندین برابر این آمار، پرواز در فرودگاه کیش به زمین می نشسته است. فعالان گردشگری کیش، علاقه شرکتهای هواپیمایی به گذاشتن پروازهایی به مقاصد گردشگری کشورهای همسایه نظیر ترکیه جهت کسب درآمد بیشتر را یکی از مهم ترین علل کاهش پروازها اعلام می کنند. تحریم ها و مشکلات ناوگان هوایی کشور، افزایش هزینه های ارزی شرکتهای هواپیمایی و کوشش برای افزایش قیمت بلیط از دیگر علل اعلام شده است و گلایه شدیدی هم نسبت به روند واگذاری کیش ایر بعنوان بال و بازوی گردشگری کیش توسط سازمان خصوصی سازی در بین ساکنان و فعالان اقتصادی کیش وجود دارد.

مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش در گفت و گو با ایسنا، در مورد وضعیت پروازها به مقصد جزیره کیش، اظهار داشت: طی ۳۳ سالی که در جزیره کیش زندگی کرده ام، هیچ سالی وضعیت پروازها به این صورت اسف بار نبوده است. همیشه در شهریورماه، تحت هر شرایطی درصد اشغال هتل های کیش بالای ۸۰ درصد بود اما هم اکنون بعضی از هتل ها درصد اشغال شان ۱۰ درصد است و آن هایی هم که هتل ها و پروازها را با هم چارتر کرده اند، تور را به قیمت بلیط هواپیما می دهند یعنی اتاق هتل مجانی است.

وی اضافه کرد: امروز که آمارها را نگاه می کردم تنها ۱۲ پرواز داریم اما زمانی در این ایام روزانه ۶۰ پرواز به مقصد کیش داشتیم. این روند تأثیر بسیار ناخوشایندی در صنعت توریسم کیش گذاشته است. ضمن این که حالا ۵۰ هتلی که در کیش داریم خالی و بازارها و رستوران ها هم خالی است.

رئیس جامعه هتلداران کیش با برشمردن تأثیر منفی کاهش پروازها بر روی انگیزه سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در کیش، خاطرنشان کرد: سرمایه گذارانی که حالا درحال ساخت ۶۰ هتل در کیش هستند و آن هایی که دارند بازارهای بزرگ می سازند، چگونه می توانند با ۱۲ پرواز در روز هزینه نگهداری و درآمد این هتل ها و بازاریان تامین گردد.

صفا افزود: در هتل خودم از ۱۵ فروردین تا کنون، سه برابر پولی که از مسافران دریافت کرده ام از جیب برای نگهداری و پرداخت مخارج هتل هزینه کرده ام. تمامی هتل ها به نسبت ستاره و تعداد اتاق، پرسنل دارند و در شرایط فعلی سه تا چهار برابر عددی که از مردم و مسافرین دریافت می کنند، خرج حقوق، اسکان و غذا پرسنل، قبوض آب و برق، بیمه و هزینه های متفرقه می شود.

وی افزود: حال اقتصادی جزیره کیش خوب نیست و علت کاهش پروازها را هم نمی توانیم تنها به عهده هیئت مدیره فعلی و یا حتی قبلی سازمان منطقه آزاد کیش و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بگذاریم. آن زمانی که تصمیم گرفتند کیش ایر که فلسفه وجودی آن آوردن مسافر از هر کجای ایران و جهان به جزیره کیش بود را خصوصی سازی کنند، یعنی یک خودزنی که دودش مستقیم به چشم سرمایه گذاران کیش رفت.

صفا بیان نمود: البته مشکلات دیگری هم وجود دارد. بعنوان مثال کیش ایر با داشتن ۱۳ هواپیما، تنها سه هواپیمایش درحال پرواز است و بقیه زمین گیر شده اند. تحریم، گرانی قطعات، مشکلات ارزی و به مخصوصاً به دلیل تغییر مدیریت های که در کیش و کیش ایر اتفاق افتاده است، تمامی این موارد در وضع موجود و کاهش پروازها اثرگذار بوده اند.

وی تصریح کرد: حالا که تنها سه هواپیما از کیش ایر قابلیت پرواز دارند، چه دلیلی دارد که در راه افغانستان پرواز گذاشته شود. چه دلیلی دارد که از تهران به شهرهای دیگر پرواز گذاشته شود. باید از هر کجای ایران به جزیره کیش پرواز گذاشته شود ولی چون تصمیم گیری در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش نیست این اتفاق افتاده است و تا وقتی که دولت تصمیم عاجلی در این مورد نگیرد، کیش تمام مزیت های سرمایه گذاری خویش را از دست می دهد. شما مشهد را در نظر بگیرید، اگر پرواز نباشد امکان سفر با خودروی شخصی، اتوبوس و قطار فراهم است ولی بیشتر از ۹۰ درصد مسافرین کیش با هواپیما به کیش سفر می کنند و اگر هواپیما نباشد کیش عملاً تعطیل خواهد شد.

رئیس جامعه هتلداران کیش در انتها اظهار داشت: امیدوارم اگر تصمیم خصوصی سازی توسط مجلس گرفته نشده و توسط دولت گرفته شده است، هر چه سریعتر در آن تجدید نظر صورت بگیرد چون وضعیت اقتصادی و زندگی تمام صنوف و مردم جزیره کیش به شدت گرفتار مشکل شده است.

منبع: