به گزارش تور مسافرتی، عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: صنعت رویدادها بخش پویا و روبه رشدی است که رابطه مستقیمی با گردشگری دارد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست علمی «مدیریت رویدادهای گردشگری» با همکاری گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سخنرانی ارشک مسائلی عضو هیئت علمی این گروه اجرا شد.
ارشک مسائلی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این جلسه با اعلان اینکه با افزایش جمعیت، زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، رویدادها همچون فرصتی برای احیای مجدد سنت ها تلقی شدند اشاره کرد: تعدادی از رویدادها به همان شیوه سنتی برگزار می گردند و برخی دیگر با تغییر و نوآوری همراه بوده اند.
وی، خاصیت اصلی رویدادها را در منحصر به فرد بودن و موقتی بودن آنها خواند و اظهار داشت: امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ ها مهم و حیاتی اند و افزایش اوقات فراغت موجب افزایش رویدادهای عمومی، جشن ها و سرگرمی ها شده و هم اکنون، دولت ها از رویدادها به عنوان قسمتی از استراتژی در توسعه اقتصادی، سازماندهی به ملت و بازاریابی مقصد استفاده می نمایند.
مسائلی اظهار داشت: سابقه رویدادها به مدت زمان خیلی طولانی برمی گردد و مورخان انواع مسابقات ورزشی را ازجمله آنها می دانند به مانند مسابقات المپیک که به دوران باستان بر می گردد.
وی با اشاره به این که رویدادها حتی قبل از به وجود آمدن بحث های اقتصادی و مالی وجود داشته اند اما در اواسط قرن بیستم رشد و توسعه رویدادها به اوج خود رسید اضافه کرد: صنعت رویدادها بخش پویا و روبه رشدی است که رابطه مستقیمی با گردشگری دارد و در صورت میزبانی مناسب، رویدادها می توانند تأثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد یک منطقه گذاشته و علاوه بر رشد فرهنگ ها، منجر به ظهور مشارکت های جدید شوند.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: میزبانی رویدادهای مهم در یک شهر، منطقه یا کشور، فرصتی منحصربه فرد برای رشد و پیشرفت آن مقصد است و بنا بر این خیلی از کشورها میزبانی موفقیت آمیز رویدادها را به عنوان ابزاری برای رشد خود در نظر می گیرند و ارگان های گردشگری، منابع خودرا برای میزبانی رویدادهای مهم به عنوان قسمتی از یک استراتژی گسترده، اختصاص می دهند.
وی، رویدادها را عامل مهم تهییج گردشگری دانست که نقش برجسته ای در بازاریابی و توسعه گردشگری مقاصد دارند و اظهار داشت: نقش ها و اثرات برنامه ریزی شده رویدادهای گردشگری به خوبی مستند شده اند و اهمیت بیش از پیش آن برای رقابت پذیری مقاصد آشکار شده است.
مسائلی اشاره کرد: رویداد در ترکیب با توسعه گردشگری موجب شکل گیری جاذبه در بین گردشگران می شود و بوسیله برنامه ریزی، بازاریابی و اجرای اصولی، به عنوان یکی از استراتژی های مهم برای توزیع گردشگری بصورت منظم در مناطق مختلف و در زمان های مختلف در کشور شمرده می شود.
وی با اعلان اینکه فصلی بودن، یک پدیده جهانی در گردشگریست که به وسیله جابجایی موقت افراد ایجاد می شود اضافه کرد: در قالب عوامل طبیعی، جابجایی موقتی (کوتاه مدت) بدین سبب اتفاق می افتد که هر مقصد الگوهای آب و هوایی خاص خودرا دارد (باتلر، ۲۰۰۱، ۹) و ایجاد اثرات منفی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، نتیجه این عدم تعادل در مقصد است.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در آخر اضافه کرد: به سبب بروز پدیده فصلی بودن و در نتیجه عدم استفاده کارآمد از منابع و تسهیلات در ایجاد درآمدهای گردشگری در طول سال، در کوتاه مدت نمی توان انتظار بازده سرمایه را داشت.