تور مسافرتی: نفس های زمستان به آخر رسیده و مازندران امسال هم همانند سالهای قبل با دست خالی از گردشگری زمستانه گذر کرد و خودرا به بهار رنگارنگ طبیعت رساند.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها: چهار فصل مازندران زیباست از بهار و تابستان گرفته تا پاییز و زمستان و نسخه هایی که متولیان امر برای گردشگری استان در همه فصل ها می نویسند، یکی و واحد است و برایشان معنایی ندارد تابستان باشد یا بهار و زمستان.
مهم برایشان آمار ورود مسافر است و چشمشان به دستگاههای تردد شمار و پلاک خوانی است که آمار ورود و خروج را ثبت می کنند و بعد نیز همه مسئولان از آن بالایی ها تا دربان اداره گردشگری، باد به سینه می اندازد و می گوید فلان تعداد سفر ثبت گردید.
آمار و ارقام های ارائه شده را در هر ظرف و ماشین حسابی ضرب یا جمع و یا کسر کنید با عقل جور در نمی آید، سفر ۹۰ میلیون مسافر، اقامت ۵۰ میلیون توریست و هزاران آماری دیگر که تیترخور خوبی برای رسانه ها و برای مسئولان نیز دهان پرکن است.
صنعت گردشگری با بیش از ۸۰ نوع زیرشاخه در بخش های مختلف مانند گردشگری کشاورزی، سلامت، گردشگری ماجراجویانه، طبیعت گردی، گردشگری غذا و … از بزرگترین صنایع تولیدی جهان است که بنا بگفته کارشناسان این رشته بواسطه نبود برنامه ریزی و راهبرد مشخص، چند متولی بودن این صنعت و درگیری ۲۱ دستگاه دولتی با این مقوله مهم و البته نبود زیرساخت های مورد نیاز و مناسب، این صنعت پول ساز نتوانسته جایگاه خودرا در سهم سود ناخالص ملی تثبیت کند.
گردشگری زمستانی یکی از تخصصی ترین رشته های صنعت توریسم است که هم اکنون در کشور ما باوجود وجود جاذبه های بیشمار در فصل زمستان رونق نگرفته است. کوچ پرنده های کاکایی به شهر زیبای تنکابن و همزیستی آنها با انسان و پرواز زیبایشان بروی پل تاریخی چشمه کیله این شهر یکی از جلوه های بسیار زیبای شهر تنکابن در فصل زمستان است که کسی آنرا ندیده است.
ورود و مهاجرت سالانه میلیون های پرنده مهاجر از قوهای آوازه خوان گرفته تا درناهای عاشق و امید و رؤیا از دیگر ظرفیت های مازندران در گردشگری زمستانه است و این استان همچنان در حسرت ایجاد سایت پرنده نگری مانده است. کمی که از جلگه فاصله بگیری، کوچ زمستانه دامداران، اسکی روی برف، پیمایش مسیر کوهستانی و جنگلی پوشیده از برف و رسیدن به دشت دریاسر از دیگر جاذبه های زمستانه این منطقه به شمار می روند و نام گردشگری زمستانه برای مسئولان هم غریبه است چه رسد به مردم.
خوردن غذاهای بومی و محلی در روستاهای بالادست چون مران و درجان و اقامت در خانه های بومگردی روستاهایی چون یوج و پیاده روی در حاشیه سد میجران رامسر و روستاهای بالابند تنکابن تنها گوشه ای از داشته های زمستانی غرب مازندران به شمار می روند.
نگاه ها به گردشگری همانند خط تولید کارخانه است
روح الله گلین مقدم فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه دیدگاه مردم و مسئولان باید درباره ی گردشگری تغییر کند، عنوان کرد: هم اکنون دیدگاه عامه مردم و مدیران به مقوله ی مهم و پول ساز به مثابه خط تولید کارخانه است.
وی اضافه کرد: این نوع دیدگاه، دقیقاً همان نقطه لطمه زایی است که سبب رونق نگرفتن صنعت توریسم به مفهوم واقعی اش در کشور است.
گلین مقدم با تکیه بر این که گردشگری در حقیقت تمامی چیزهایی است که ما با آنها زندگی می نماییم، تصریح کرد: زندگی ما، سراسر جاذبه ای است که باید به جامعه میهمان معرفی شود.
این فعال گردشگری با اشاره به اینکه مازندران یک منبع عظیم برای گردشگری چهار فصل است، افزود: زمستان مازندران سراسر از جاذبه هایی است که فرهنگ غنی مردمان این دیار و شیوه زندگی آنان در مواقع سخت را به نمایش می گذارد.
سه شاخه فراموش شده گردشگری زمستانه
وی با اشاره به اینکه گردشگری روستایی و ماجراجویانه و ورزشی سه شاخه مهم گردشگری در فصل زمستان است، خاطرنشان کرد: دیدن زندگی مردمان روستاهای بالادست در فصل زمستان، غذاهای زمستانی بومی و محلی، دیدن محورها و روستاهای جنگلی پوشیده از برف و پیمایش در آنها، پرنده نگری همچون جاذبه های گردشگری زمستانه مازندران است.
گلین مقدم، دیدن کوچ زمستانه دامداران را یک جاذبه غنی و قوی و در حقیقت یک برند گردشگری برشمرد و اظهار داشت: کوچ دامداران یک سبک زندگی خاص است که جاذبه های دیدنی و شنیدنی بسیاری را با خود به همراه دارد.
ماهیگیری در رودخانه ها و دریا و تماشای صیادانی که روزی خودرا از دریا تامین می کنند از دیگر جاذبه های زمستانی مازندران است
وی ماهیگیری در رودخانه ها و دریا و تماشای صیادانی که روزی خودرا از دریا تامین می کنند، را از دیگر جاذبه های زمستانی مازندران دانست و بیان داشت: موضوع مهم این است که جامعه میزبان به این باور برسند که در زمستان نیز می توانند بازار گردشگری ایجاد کنند و به گردشگران خدمات بدهند.
گلین مقدم ضمن اشاره به جاذبه های بی شمار زمستانه در مازندران بر تقویت باور مردم و مدیران در خصوص این که زمستان هم فصل گردشگری بوده و نیاز به مواد اولیه خاصی ندارد، تاکید نمود.
وی برگزاری رویدادهای زمستانه را یکی از با اهمیت ترین راهکارهای تقویت گردشگری زمستانه در مازندران برشمرد.
صید ماهی با مزه منحصر به فرد از رودخانه، چشمه کیله و تیروم رود تنکابن از دیگر داشته های کم نظیر زمستانی مازندران است که نظر و ذائقه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، برگزاری جشنواره های زمستانه آدم برفی، عکاسی طبیعت، پرنده نگری، دیدن قوهای مهاجر و درناهای عاشق همه و همه می تواند از مظاهر گردشگری زمستانه باشد که حالا هیچ تولی گری خاصی ندارد.
محمد رضا اورمزدی دکترای گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۸۰ گرایش در صنعت توریسم در جهان فعال است، عنوان کرد: یکی از تخصصی ترین گرایش ها و زیر شاخه های صنعت گردشگری، گردشگری زمستانه ست.
وی اظهار داشت: جاذبه های بی بدیل و منحصر به فرد در کشور چهار فصل ما همچون اقلیم کم نظیر مازندران، فرصتی بی نظیر برای گردشگری فصلی است.
اورمزدی با بیان اینکه، برای صنعت توریسم، برنامه ریزی درستی در کشور نداریم، اضافه کرد: درباره ی گردشگری زمستانه هم مانند دیگر زیر شاخه های این صنعت، بسته های سفر لحاظ نشده است.
این فعال گردشگری، ضمن اشاره به نقش راهنمایان تور و دفاتر گردشگری در معرفی، جاذبه های گردشگری مناطق مختلف کشور، خاطرنشان کرد: خیلی از ورزش های زمستانی می توانند، جاذبه کم نظیری برای این شاخه از گردشگری محسوب شوند.
نقش مؤثر رویدادها در معرفی فرصت های گردشگری زمستانه
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به نقش مؤثر برگزاری رویدادها در معرفی فرصت های گردشگری زمستانی تصریح کرد: کوه های پوشیده از برف و کوه پیمایی در مازندران یکی از غنی ترین جاذبه های گردشگری می باشد.
اورمزدی با اشاره به اینکه برند گردشگری کشور کانادا همین کوه ها هستند، افزود: این در حالیست که کوه ها و ارتفاعات کشور ما همچون مازندران از نظر زیبایی بی نظیر هستند اما برنامه ریزی و بسته سفر درستی برای آن تعریف نشده است.
این فعال گردشگری همین طور نوار ساحلی، دشت ها و کوه های بی نظیر مازندران و مزارع و باغ های این استان را از دیگر جاذبه هایی برشمرد که در زمستان هم یک ظرفیت قوی گردشگری محسوب می شوند.
وی تالاب نگری، پرنده نگری، گردشگری غذا و شکم گردی را نیز از مصادیق گردشگری زمستانی برشمرد و اظهار داشت: فارغ از نداشتن برنامه و راهبرد در صنعت توریسم، رسانه ها هم در معرفی داشته های گردشگری تا حالا آن طور که باید نپرداخته و تبلیغ درستی برای آن نداشتیم و این مهم یکی دیگر از نقاط لطمه در صنعت گردشگری می باشد.
اورمزدی همین طور حضور در نمایشگاه های گردشگری ملی و بین المللی را مرکز اتصال جهانی و هاب برشمرد و بیان داشت: متأسفانه حضور کشورمان در این نمایشگاه ها بسیار کمرنگ است در حالیکه ما می توانیم با حضور فعال در این نمایشگاه ها بسته سفر بفروشیم.
بر این اساس با عنایت به نقش راهبردی صنعت توریسم در ارزآوری و جایگاه ویژه آن در ایجاد ارزش افزوده و تقویت اقتصاد منطقه ای، مسئولان و متولیان امر در ابتدا باید برنامه راهبردی مشخصی را برای این صنعت تدوین و اجرائی سازند.
صادق برزگر به فرنگ رفت و معاون هم در دسترس نیست!
تلاش دو هفته ای خبرنگار مهر برای کسب نظرات متولیان میراث فرهنگی در مازندران بی نتیجه ماند، صادق برزگر که در مسافرت خارج از کشور حضور دارد و مهران حسنی معاون گردشگری نیز تا حالا پاسخگویی در این حوزه نداشته است. با این وجود به سراغ مسئولان کشوری رفتیم!
سید مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر با اشاره به اینکه کشورمان در تمامی فصول سرشار از جاذبه های بی نظیر است، عنوان کرد: یکی از با اهمیت ترین دلیلهای رونق نگرفتن گردشگری زمستانه در کشور نبود تعطیلات در این فصل است.
وی اضافه کرد: به همین دلیل، ساماندهی تعطیلات زمستانه در دستور کار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت.
فاطمی افزود: تعطیلی پنج شنبه ها در راستای ساماندهی تعطیلات در فصل زمستان و رونق گردشگری زمستانه مطرح و درحال پیگیری است.
نبود حتی یک پیست اسکی در مازندران
به رغم آن مازندران مناطق ییلاقی و کوهستانی پوشیده از برف زیادی دارد و ۹۰۰ روستای آن برفگیر است جای جشنواره های زمستانه در آن خالی است و از داشتن پیست اسکی نیز محروم است، ازاین رو بناست با همکاری هیئت اسکی مازندران نخستین پیست در بخش کجور نوشهر راه اندازی شود.
مهرداد باباپور رییس هیئت اسکی مازندران در حاشیه برگزاری جشنواره آدم برفی شهر پول در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طبق تقویم ورزشی، هر استانی یک روز را به عنوان روز برف و جشنواره آدم برفی برای آشنایی مردم با طبیعت و ورزش های بومی انتخاب و ثبت می کند، اضافه کرد: نخستین جشنواره برفی مازندران به شکل زیبا و پسندیده با همکاری شهرداری پول در این شهر برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه پیگیر افتتاح پیست اسکی برای منطقه کجور در مازندران هستیم، اظهار داشت: اگر این طرح اجرائی شود از نظر اقتصادی و اشتغال مردم منطقه تأثیر به سزایی دارد و عزم را برای ایجاد این پیست جزم کردیم.
باباپور خاطرنشان کرد: در تاریخ مازندران هیچ جایی و حتی مدرسه ای بصورت آزمایشی برای اسکی وجود ندارد و تمام تلاش ما این است که یک کار درست انجام دهیم.
مازندران جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی دارد که در زمستان نیز می توان برای حضور و بازدید مسافران و گردشگران در آن برنامه ریزی کرد و نبود برنامه مناسب و نقشه راه در زمینه گردشگری استان سبب شده تا بیشتر سرمایه گذاری و برنامه ها معطوف به تعطیلات چند روزه عید و یا فرصت محدود تابستان شود و از فرصت های بی نظیر دیگر فصل ها نظیر پاییز و زمستان غفلت شود.
منبع: تور مسافرتی