سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
محیط طباطبایی اعلام کرد؛ ۲۰۰ هزار دلار اعتبار برای فهرست قرمز اشیای تاریخی نیاز است

محیط طباطبایی اعلام کرد؛ ۲۰۰ هزار دلار اعتبار برای فهرست قرمز اشیای تاریخی نیاز است

به گزارش تور مسافرتی، رئیس ایکوم ایران ضمن تشریح برنامه های هفته میراث فرهنگی اظهار داشت: ۲۰۰ هزار دلار اعتبار برای تهیه فهرست قرمز اشیای تاریخی ایران نیاز است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست برنامه های کمیته ملی موزه های ایران در هفته میراث فرهنگی امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران انجام شد در این برنامه سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران اظهار داشت: ایکوم در دهه ۷۰ فعالیت خودرا در ایران آغاز کرد در هر کشوری کمیته ملی موزه ها خودرا با قوانین آن کشور تطبیق می دهد. چند وقت پیش خبری منتشر گردید در خصوص خروج دولت ایران از ایکوم جهانی. در این زمینه باید گفت پایه و اساسی ندارد و همچنان اداره کل موزه های کشور نیز همراهی خودرا با ایکوم جهانی ادامه خواهد داد.
محیط طباطبایی با اشاره به اینکه بزرگداشت روز جهانی موزه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۷ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار می گردد اظهار داشت: محوری که امسال ایکوم جهانی دارد موزه ها برای آموزش و پژوهش است. هدف اصلی یونسکو ایجاد صلح بین مردمان جهان است این همبستگی زمانی رخ می دهد که آگاهی مردم بالا برود. بسیاری از مشکلات توسط موزه ها حل می شود بنا بر این وظیفه آموزش که بر عهده موزه هاست بسیار اهمیت دارد. بنا بر این اگر ما امروزه با بحران فرونشست رو به رو هستیم باید بدانیم که موزه ها می توانند این مشکل را حل کنند و به ما بگویند که در گذشته چطوری با آن برخورد می شده است.
وی از برگزاری برنامه ای برای توجه به کودک آگاهی داد و اظهار داشت: دوم خرداد در کاخ نیاوران نشست کودک و موزه ها از ساعت ۲ تا ۶ پس از ظهر برگزار می گردد. موزه و معلولان عنوان نشست روز سوم خرداد است که برای دهمین سال پی در پی در موزه فرش برگزار می شود. در همه موزه ها مناسب سازی های زیادی برای معلولان می شود ما ۹ گروه معلول در ایران داریم موزه ها زمانی فعالیت درخشان دارند که به این مقوله بپردازند.
رئیس ایکوم ایران اظهار داشت: نشستی با همکاری اداره کل موزه ها در روز شنبه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در حضور مجموعه داران داریم. روز ۳۰ اردیبهشت همزمان با روز جمعیت نمایشگاه پوشاک در کاخ گلستان برگزار می شود. روز ۸ خرداد با شروع به کار یک موزه صنعتی بخش خصوصی، نشست موزه های صنعتی را خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: روز ۳۰ اردیبهشت هم آئین موزه های برتر را با یک سال وقفه همراه با بزرگداشت روز جهانی برگزار خواهیم کرد مدلول آن برای ما معرفی کارهای خاص موزه هاست. بنا بر این ۸ شاخص جهانی مانند حفاظت معرفی دارد که به آن فاکتورهای ایرانی همچون معلولان یا کوشش برای بقا را هم اضافه کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه جایگاه یک موزه در کشور نشان از توسعه یافتگی آن کشور دارد اظهار داشت: جشنواره یادگار زمانی در همکاری ما بین سازمان سینمایی مستند و سازمان میراث فرهنگی برگزار می شد اما متوقف ماند. حالا برای سومین سال پی در پی به ابتکار خانم حاجی رحیمی جشنواره فیلم چشم هفتم برگزار می گردد و امسال هم در روز ۶ خرداد تولیدات فیلم های خبری و مستند در عرصه میراث فرهنگی و موزه به نمایش در می آید دراین زمینه موزه سینما همکاری بسیار خوبی دارد.
محیط طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره ی فهرست قرمز آثار تاریخی نیز اظهار داشت: باید ۲۰۰ هزار دلار ایران پرداخت کند تا بتوان این فهرست را تهیه کرد. تهیه آن هم یک سال زمان می برد. ولی ایران هنوز این پول را نپرداخته است.

منبع: