سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گردهمایی هنرمندان گچبر اعلام شد؛ ضرورت بهره گیری از هنر هنرمندان گچبر در بحث مرمت ابنیه تاریخی

در گردهمایی هنرمندان گچبر اعلام شد؛ ضرورت بهره گیری از هنر هنرمندان گچبر در بحث مرمت ابنیه تاریخی

به گزارش تور مسافرتی، هنرمندان گچبر بمناسبت روز جهانی موزه ها در موزه زمان گردهم جمع شدند در این گردهمایی آنها درخواست نمودند تا از هنر پیشکسوتان در مرمت آثار تاریخی استفاده گردد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی گروه موزه های دفینه؛ دورهمی هنرمندان گچبر موزه زمان بمناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سالن اجتماعات این موزه برگزار گردید.
در این مراسم عباس نژاد عضو انجمن گچبران برگزاری چنین گردهمایی را اتفاق مثبتی دانست چون در چنین مواقعی است که به هنر گچبری پرداخته می شود.
وی همینطور درخواست کرد؛ کارت هنر برای پیشکسوتان هنر گچبری در نظر گرفته شود.
عباس نژاد بیان نمود: با افراد مختلفی در رابطه با مشکلات اعضای صنف جلسه گذاشتیم و گفتیم که باید در امر آموزش و مرمت بناهای تاریخی از پیشکسوتان این حوزه استفاده گردد. همینطور باید بستری فراهم گردد تا این افراد بتوانند دانش خویش را به نسل بعد انتقال دهند. اما هم اکنون می بینیم عده ای از افراد دوره های یک هفته ای برگزار می کنند تا یک نفر به گچ کار یا آئینه کار تبدیل شود!

خواسته دیگر عباس نژاد این بود که به بیمه هنرمندان گچ بر توجه گردد وی در اینباره اظهار داشت: سال ۸۷ مقوله بیمه عنوان شد بعضی از اساتیدی که امروز هم هستند، آن موقع ۵۰ سال داشتند تعدادشان بسیار کم است ولی چرا نباید این افراد را بعنوان سرمایه های جامعه دانست و حداقل برای آنها بیمه خدمات درمانی رد شد.
وی اظهار داشت: ما اول یک NGO تشکیل دادیم ولی بعد آنرا به انجمن صنفی تبدیل کردیم و ده رشته فنی حرفه ای هم تعریف کردیم.
در این برنامه محسن قانونی مدیر برنامه ریزی و پژوهش گروه موزه های دفینه اظهار داشت: میتوان از هنر هنرمندان گچ بر در گروه موزه های دفینه بهره برد ضمن این که ما از وجود شاگردان این اساتید در مرمت گچبری موزه زمان هم بهره برده ایم.
وی با اشاره به اینکه خوشحالم از این که چنین نشستی در زمانه ای که توجه کافی به هنر گچ بری نمی گردد، برگزار شده است اظهار داشت: ما به واسطه فضاهایی که از قبل در اختیار داشتیم به فراخور، برای بحث مرمت از وجود اساتید بهره برده ایم. همچنان هم از وجودتان استفاده خواهیم کرد.

قانونی اظهار داشت: در سال ۹۷ میزبان استاد حاجیان بودیم در اینجا پس از دوران گذار، یک دوره موفق مرمتی را برای ما به یادگار گذاشتند. در حوزه های مختلف مرمت وقتی درگیر مباحث آرایه های معماری می شویم باید بین رویکردها و مبانی مرمت و مهارت های ویژه ای که استادکاران خبره به یادگار گذاشته اند؛ هارمونی ایجاد نماییم. مبانی علم مرمت می گوید یک سری شاخص هایی باید در مقابل ابنیه تاریخی رعایت نماییم اما به نظرم توجه جدی به حضور مستمر استادکاران و اساتید در حوزه آرایه های تزئینی و هنرهای سنتی، می تواند حلقه مفقوده این بخش را جبران کند و ما همواره میزبان این اساتید باشیم.
در این مراسم برخی از هنرمندان گچ بر خاطراتشان را از فعالیتهای انجام داده تعریف کردند و از اساتید پیشکسوت هم تقدیر گردید.

منبع: