سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی کنسرت در تخت جمشید مخالفان و موافقان چه می گویند؟

گزارش تور مسافرتی کنسرت در تخت جمشید مخالفان و موافقان چه می گویند؟

به گزارش تور مسافرتی، درحالی که برگزاری نخستین کنسرت بزرگ در تخت جمشید تحت تأثیر نگرانی ها قرار گرفته؛ متولیان و برگزار کنندگان کنسرت قربانی اظهار می کنند تمام جوانب محافظت از بنا ها را در نظر خواهند گرفت.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ مقرر است علیرضا قربانی با همراهی گروهی بزرگ از نوازندگان اولین کنسرت رسمی موسیقی ایران را بعد از گذشت یک سال از درخواست مجوز، روز نهم تیر ماه در بین ستون های تخت جمشید برگزار کند. گفته می شود که این کنسرت در پهنه اصلی تخت جمشید و با جانمایی تعداد گسترده ای از صندلی ها برای مخاطبان برگزار می گردد و تا ۱۱ تیر ماه ادامه می یابد.
قربانی تنها کسی است که توانسته مجوز برگزاری کنسرت را در تخت جمشید بگیرد. پیش از این محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، یانی و کیتارو رؤیای برگزاری کنسرت در تخت جمشید را داشته اند اما همواره با این اقدام مخالفت شده بود.
برگزاری این کنسرت در محوطه تاریخی و جهانی تخت جمشید باآنکه با استقبال رو به رو شده و بلیت های ۳۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومانی آن به سرعت فروش رفت؛ اما نگرانی هایی را به دنبال داشته است. هر چند محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفته تمامی جوانب کار برای اجرای چنین کنسرتی در یک مجموعه تاریخی با دقت و نظارت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی گردشگری استان سنجیده شده است اما برگزاری این کنسرت آن هم در مجموعه ای که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد مخالفان و البته موافقانی هم دارد.
زدودن رخوت از آثار تاریخی
موافقان معتقدند که می بایست آثار تاریخی از رخوت بیرون بیاید و با برگزاری رویدادهای مختلف زمینه رفت و آمد مردم به این آثار فراهم گردد همینطور این برنامه ها باعث معرفی بهتر این آثار در سطح جهانی خواهد شد. این افراد بر این باور هستند که برگزاری کنسرت در آثار تاریخی، مشکلی برای محافظت از آن به وجود نمی آورد.
اما مخالفان هم علل خویش را دارند. در چند روز گذشته این مخالفت ها و نگرانی ها به دنبال برگزاری کنسرت قربانی بیشتر هم شده است. مخالفان می گویند برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی در حالی از جانب وزارت متبوعه مجوز داده می شود که همین افراد معتقد هستند حتی میکروارگانیسم های سطح پوست یا فلش یک ثانیه ای دوربین می تواند برای بناها مضر باشد. این متولیان در پاسخ به انتقادها در رابطه با برگزاری کنسرت هایی در سطح بزرگ و صدمه ارتعاشات آن همیشه برگزاری کنسرت هایی در بناهای تاریخی کشورهای دیگر را بعنوان مصداق آورده و عنوان می کنند که در آکروپولیس هم میزبان کنسرت بزرگ یانی بوده است. اما آنها به این مورد اشاره نمی کنند که بعد از برگزاری کنسرت یانی در سال ۱۹۹۴ یا کنسرتهای بعدی در آکروپلیس بسیاری به آن نقد کردند و گفتند که این بنای تاریخی امکان دارد تحت تاثیر ارتعاشات قرار گیرد.
پاسخ متولیان
در این باره برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی در رسانه های یونان نوشته اند که مقامات محلی تشنه پول از برگزاری کنسرتهای پر سر و صدا توسط افراد مشهور نمی گذرند هر چند که انفجار دسی بل ها به این بنای تاریخی در سالهای آینده صدمه بزند. کارشناسان میراث در یونان هم گفته اند که نمی دانند این اثر تاریخی چقدر می تواند در مقابل تجهیزات صحنه تحمل داشته باشد چون هنوز آزمایشات دقیقی انجام نشده است.
در پی ابراز این مخالفت ها «علیرضا عسگری چاوردی» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در مورد برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در فاصله ۵۰ متری از تخت گاه تخت جمشید و میزان خطرات آن گفته است: در بلیت های فروخته شده آمده، ردیف های صندلی در کاخ آپادانا، تچر و دروازه تخت جمشید قرار گرفته است که به هیچ وجه این گونه نیست و این صندلی در پایین محوطه تخت جمشید قرار می گیرند و کاملا جدا از محوطه هستند. کنسرت هم در بیرون از محوطه و در فاصله ۵۰ متری از تخت گاه قرار گرفته است و تاکید شده که از باندهایی استفاده گردد که صدا به سمت تخت گاه تخت جمشید برنگردد و به طرف پردیس تخت جمشید منعکس شود. عسگری چاوردی اعلام نمود: در جلسه ای که شب گذشته داشتیم، تاکیداتی کردیم که قرار بود کنسرت لغو شود، اما به علت آنکه این کنسرت از تهران مجوز دارد و یک کار فرهنگی است امکان لغو آن منتفی شد. همینطور نظر ما بر این بود که کنسرت در پردیس و در پارکینگ ستاره برگزار شود، اما از آنجائیکه برنامه ریزی ها از قبل صورت گرفته بود و آنها می خواستند برای نمایش نور از تختگاه استفاده نمایند بنابراین این امکان هم فراهم نشد. مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید اظهار داشت: علی القاعده نباید لرزش صدا صدمه ای به بنا وارد کند و ما الان درحال تست فرکانس های صدا هستیم، اگر لرزش صدا به بنا و تخت گاه صدمه ای وارد کند در لحظه موسیقی را متوقف می نماییم. در زمان برگزاری کنسرت هم تمامی مراحل برنامه را رصد می نماییم اگر فرکانس های صدا کمترین صدمه برای تخت جمشید داشته باشد بدون شک در لحظه کنسرت را متوقف می نماییم چونکه اولویت ما محافظت از بناهای تاریخی است و بنده بعنوان مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید وظیفه ای جز این کار ندارم.
در پاسخ به همه نقدها تیم برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در متنی توضیحاتی را عرضه داد آنها اعلام نمودند که طی ماه ها بررسی علمی و مطالعه و مشورت با متخصصان و متولیان نگهداری این بناها، دغدغه مندانه سعی شده است که با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات لازم برای جلوگیری از هر گونه صدمه یا اثر منفی از هر نوع و به هر طریق به بناها و محوطه این آثار باستانی، محل اجرا به فضایی با فاصله مطلوب و اصولی از بناها و پشت به سازه ها برای پیشگیری از انتقال ارتعاشات و امواج صدا به واسطه انتقال از راه جریان هوا و یا ارتعاش مستقیم به بنا و هم تجمع مراجعان و ترددهای غیرضروری و غیراصولی در محدوده سایت طراحی شود، بگونه ای که هیچ گونه عملیات عمرانی یا تخریبی در محوطه سایت صورت نپذیرد و در واقع محل اجرا در فضایی کاملا خارج از سایت اصلی و تنها با نما و دید کافی به بنا خواهد بود. این امر حتی در مورد اسپیکرهای صحنه هم با جایگزینی هدفون به جای اسپیکر برای نوازندگان در نظر گرفته شده تا هیچ گونه انتقال ارتعاش به سازه ها صورت نپذیرد.
دیدگاه جهانی در رابطه با برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی دیدگاه جهانی در مورد برگزاری کنسرت ها در اماکن تاریخی یکسان نیست و می تواند بر مبنای ارزش های فرهنگی، اهمیت مکان، قوانین محلی و تاثیر احتمالی بر مکان تاریخی به صورت گسترده ای متفاوت باشد. بعضی از اماکن تاریخی بعنوان مراکز فرهنگی دیده می شوند و به صورت منظم برای کنسرت ها و رویدادها استفاده می شوند، چون می توانند جمعیت زیادی را در خود جای دهند و فضای منحصر به فردی را فراهم نمایند. بعنوان مثال، سالن های کنسرت نمادین در سراسر دنیا، که امکان دارد از اهمیت تاریخی برخوردار باشند، اغلب برای انواع اجراها استفاده می شوند. با این وجود، نگرانی هایی در مورد حفظ این مکانها وجود دارد، چونکه تجمعات بزرگ و زیرساخت های لازم برای کنسرت ها می تواند به یکپارچگی تاریخی مکان صدمه برساند. بنابراین، در حالیکه بعضی از اماکن تاریخی بعنوان مکان هایی برای رویدادهای فرهنگی جشن گرفته می شوند، برخی دیگر هم امکان دارد به علت حفاظت با محدودیت های سختگیرانه ای برای چنین فعالیتهایی مواجه شوند و اجازه برگزاری رویدادهای بزرگ در آنها داده نشود. هنوز مطالعات زیادی به صورت خاص جهت بررسی تأثیرات نویز کنسرت ها بر ساختمان های تاریخی انجام نشده است، مطالعات نشان می دهد که سطوح بالای نویز می تواند تأثیرات مضری بر مواد ساختمانی داشته باشد. بعنوان مثال، یک مطالعه مواد ساختمانی مورد استفاده در ساختمان های تاریخی را در معرض سطوح مختلف قدرت صدا از ۸۰ تا ۱۳۰ دسی بل قرار داد بعد از آن مشاهده شد که بعضی از تجزیه ها بر روی سطح نمونه های سنگی که در معرض سطوح نویز بیشتر از ۸۰ دسی بل بودند، رخ داده است.
ارتعاشات، که می توانند توسط صدای بلند ایجاد شوند، پتانسیل صدمه رساندن به سازه های تاریخی و مجموعه های هنری را دارند نکته دیگری که باید در نظر گرفت اینست که ارتعاشات، که می توانند توسط صدای بلند ایجاد شوند، پتانسیل صدمه رساندن به سازه های تاریخی و مجموعه های هنری را دارند. صدای بلند می تواند به چندین روش به بناهای تاریخی صدمه بزند. نخستین مورد، تاثیر فیزیکی مستقیم نویز بر مواد ساختمانی است. صداهایی با فرکانس بالا و دسی بل های زیاد می توانند سبب ایجاد ارتعاشاتی شوند که به ساختار سنگ ها و مصالح دیگر فشار وارد کنند. این ارتعاشات می توانند منجر به ترک خوردگی، جدا شدن قطعات و حتی فروپاشی قسمتهایی از بنا شوند. دومین مورد، تأثیرات غیرمستقیم نویز است که می تواند بر روی محیط اطراف بنا تاثیر بگذارد. بعنوان مثال، نویز می تواند حیوانات و پرندگان را که در حفظ تعادل اکوسیستم های اطراف بناهای تاریخی نقش دارند، بیرون براند. این مورد می تواند به تغییرات زیست محیطی منجر شود که بر سلامت کلی بنا تاثیر می گذارد. سومین مورد، تاثیر نویز بر روی مواد حفاظتی است که برای حفاظت از بناهای تاریخی استفاده می شوند. نویز مداوم می تواند سبب فرسایش و تضعیف این مواد شود، که در نتیجه می تواند به کاهش مقاومت بنا در مقابل عوامل محیطی مانند باران و باد منجر شود. بنابراین، مهم می باشد که سطوح صدا در طول رویدادهایی که در اماکن تاریخی برگزار می گردند، به دقت در نظر گرفته و مدیریت شوند تا از صدمه های احتمالی جلوگیری شود.

منبع: