سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در دولت دوازدهم: تجربه و شناخت مدیریتی خصوصیت بارز وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در دولت دوازدهم: تجربه و شناخت مدیریتی خصوصیت بارز وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است

به گزارش تور مسافرتی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت دوازدهم، «سیدرضا صالحی امیری» را گزینه مناسبی برای وزارت میراث فرهنگی ارزیابی کرد و اظهار داشت: او از تجربه بالای مدیریتی در سطح وزارت و شناخت خوب از مأموریت های تخصصی این وزارت خانه برخوردار می باشد و اگر از مشاوران و مدیران بدنه تشکیلات استفاده نماید کارنامه موفقی خواهد داشت.
ولی تیموری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در رابطه با سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: به لحاظ برخورداری از تجربه مدیریتی بالا و شناخت نسبتا خوبی که از مأموریت تخصصی این وزارت خانه دارد، می تواند گزینه مناسبی باشد مشروط به این که برخلاف مدیران گذشته به مشورت کارشناسی و استفاده از مدیران و کارشناسان شاغل در این وزارت خانه پایبند باشد و معاونان و مدیران اجرایی خویش را نه بر اساس روابط بلکه بر اساس تخصص و تجربه انتخاب نماید.
ولی تیموری، معاون گردشگری وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت دوازدهم شرکت های اقماری گردشگری از حاشیه خارج شوند
تیموری اظهار داشت: با وجود این که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال ۱۳۹۸ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به وزارت خانه تبدیل شد اما هنوز این نهاد با ساختار قبلی با مدل «سازمان» کار می کند و از مزایای این تبدیلبه علل مختلف هیچ گونه بهره ای نبردیم.
معاون پیشین گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: وقتی لایحه وظایف و تکالیف وزارت خانه در دولت دوازدهم تدوین و به مجلس عرضه شد دولت تغییر نمود. در دولت سیزدهم لایحه باردیگر اصلاح و به مجلس برگردانده شد تا تصویب شود و تابحال این لایحه در مجلس باقی مانده است؛ به این علت پس از حدود پنج سال تابحال از مزایای این تبدیل استفاده نکردیم.
تیموری در رابطه با مهم ترین مباحثی که باید وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آنها توجه کند، اظهار داشت: صالحی امیری باید به وضعیت نیروهای انسانی متخصص وزارت خانه رسیدگی کند. وضعیت استخدامی و مسائل بودجه ای باید حل شود. بخش های مختلف و ناهماهنگ باید ادغام و یک ساختار قوی و هماهنگ بین بخشی ایجاد شود، از طرفی به شرکتهای اقماری وزارت خانه که به حاشیه رفته با توجه گردد.
معاون پیشین وزیر گردشگری در دولت دوازدهم افزود: قرار بود این سازمان پس از تبدیل شدن به وزارت خانه تا پایان برنامه ششم عملا از نظر تشکیلاتی و نیروی انسانی گسترش نیابد، حالا که برنامه هفتم شروع شده و محدودیت ها از بین رفته پس دست مجلس، دولت و وزیر برای یک جراحی بزرگ در وزارت تازه تاسیس باز است.
وی افزود: یکی دیگر از چالش ها، بودجه و اعتبارات این وزارت خانه نسبت به وزارت خانه های دیگر است؛ ما پایین ترین بودجه و اعتبارات را داریم و در کنار آن حقوق و دستمزد کارکنان این وزارت خانه در سطوح استانی، شهرستانی و ستادی نسبت به سایر دستگاههای کشور بسیار کمتر است. حقوق و دستمزد پایین سبب می شود کارشناسان و مدیران خوب و قوی در قسمت های تخصصی نمانند و جذب دستگاه هایی که پرداختی خوبی دارند، شوند و بدنه کارشناسی این وزارت روز به روز ضعیف تر شود. همزمان با تغییر ساختار و طراحی تشکیلات جدید در بستر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستمزد و مزایای کارکنان وزارت خانه باید مورد عنایت قرار بگیرد.

وزارت میراث فرهنگی غیرمتوازن است
تیموری اظهار داشت: وزارت خانه از نظر بهینه بخشی، غیرمتوازن است. برای بعضی از حوزه ها از نظر تشکیلات، بودجه و اعتبارات نسبت به حوزه های دیگر تبعیض هایی قائل شده اند به نحوی که حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد اعتبارات و بودجه صرف یک حوزه و در خوش بینانه ترین شرایط ۳۰ یا ۴۰ درصد به دو بخش دیگر تخصیص پیدا می کند. عدم تعادل و توازن در حوزه صنایع دستی بیشتر به چشم می خورد. که وزیر پیشنهادی باید در این خصوص فکری کند.
معاون پیشین وزیر گردشگری در دولت دوازدهم اضافه کرد: هر سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ترتیب فرابخشی و بهینه بخشی هستند یعنی به جهت اینکه ما برای توسعه این فعالیتها فکر و برنامه ریزی نماییم حتما نیاز است با دستگاه ها و وزارت خانه های دیگر هماهنگی و به تعامل برسیم، ازاین رو شخصیت وزیر جدید عملا باید طوری باشد که بتواند این هماهنگی بین دستگاه ها و بهینه بخشی را ایجاد نماید.
وی بیان نمود: وزارت میراث فرهنگی در انجام مأموریت های بین المللی هم باید تعامل صحیح و حرفه ای با کشورهای مختلف بخصوص با سازمان های تخصصی و بین المللی برقرار کند. ازاین رو انجام بهینه این مأموریت ها لازمه شناخت بهتر قاعده مندی های بین المللی و حرکت حرفه ای در چهار چوب ساختارهای تعریف شده است.

توجه وزیر به اولویت ها و چالش های اصلی
تیموری عنوان کرد: در سالهای اخیر مدیران زیادی از خارج از وزارت خانه در سطح ستادی و بخصوص استانی به کار گرفته شد و به سبب عدم آشنایی عمده این مدیران با شرح وظایف و مأموریت های تخصصی وزارت خانه بخصوص در قسمت شرکتهای تابعه و ادارات کل استانی عملا از مأموریت خود منحرف شدند، ازاین رو برگرداندن این حوزهای اجرایی به ریل خدمت رسانی و تبدیل کردن آنها به بازوهای اجرایی و تخصصی بخش ستادی وزارت خانه از اولویت ها و چالش های اصلی وزیر جدید است.
معاون پیشین وزیر گردشگری در دولت دوازدهم اضافه کرد: با در نظر گرفتن مأموریت ها و اولویت های روی زمین مانده وزارت خانه که البته در قسمت های سه گانه آن میتوان موارد مهمتری را به این لیست اضافه کرد می توانیم به جامع الاطراف بودن شخص وزیر پی ببریم. برای مثال حالا در حوزه گردشگری نسبت به متوسط بازیابی و احیای این صنعت در زمینه بین المللی یک عقب ماندگی حدود ۳۵ درصد وجود دارد یا در تبادلات گردشگری با سایر کشورها با طراز منفی بالای هشت میلیون نفر توریست مواجه هستیم و از طرفی با در پیش بودن فصل سفر در مهر ماه به ایران، به سبب شرایط منطقه با کنسلی بیشتر از پیش تورهای ورودی به کشور مواجه ایم. که باید سریع صدمه شناسی و راهکار فوری برای آن پیدا نماییم.
سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گزارش تور مسافرتی به نقل از خبرگزاری ایرنا، از سال ۱۳۹۸ که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سازمان به وزارت خانه تبدیل شد، ۲ وزیر مسئولیت این وزارت خانه تازه تاسیس و جوان را به عهده گرفتند، علی اصغر مونسان در دولت دوازدهم و سیدعزت الله ضرغامی در دولت سیزدهم و روز یکشنبه -۲۱ مرداد- مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، لیست وزیران پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، و در بین ۱۹ وزارت خانه دولت، نام سیدرضا صالحی امیری بعنوان وزیر پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چشم می خورد.
سیدرضا صالحی امیری متولد ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، دولتمرد و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.
رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهم ترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.
صالحی امیری همینطور معاونت بررسی های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، و معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

منبع: