سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
یادی از عظمت دوران اسلامی شهر دقیانوس در روز مسجد

یادی از عظمت دوران اسلامی شهر دقیانوس در روز مسجد

به گزارش تور مسافرتی، جیرفت: روز مسجد بهانه ای شد که اعضاء شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان به همراه برخی اهالی رسانه و کارشناسان میراث فرهنگی از محوطه شهر قدیم جیرفت(دقیانوس) و بقایای مسجد آن بازدید کنند تا یادآور عظمت آن روزهای این محوطه باشد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از خبرگزاری ایرنا محوطه تاریخی دقیانوس (شهر قدیم جیرفت) در حاشیه رودخانه هلیل در جوار شهر فعلی جیرفت قرار دارد که دارای آثاری تاریخی از معماری دوران اسلامی است.
این محوطه تاریخی در سال ۱۳۴۵ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در این منطقه آثاری از دوران قبل از اسلام و مشخصا دوران ساسانی هم مشاهده شده است.
امروز به مناسبت روز جهانی مسجد، حجت الاسلام میثم تارم رئیس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان و امام جمعه جیرفت، حجت الاسلام سید احمد حسینی دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان و جمع دیگری از اعضاء شورای فرهنگ عمومی این منطقه از بنای باقی مانده از مسجد جامع شهر کهن و تاریخی دقیانوس در جیرفت بازدید کردند.

رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در حاشیه این بازدید، ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، اظهار داشت: روز جهانی مسجد فرصتی شد تا از آثار جای مانده از بنای مسجد تاریخی و کهن شهر باستانی دقیانوس در شهرستان جیرفت بازدید نماییم.
امام جمعه جیرفت اضافه کرد: آن طور که از شواهد و جستجوهای دیرینه شناسی بر می آید مسجد جامع شهر قدیم دقیانوس، مسجدی بزرگ بوده که در کنار بازار این شهر واقع شده بود و وجود این مسجد نشان میدهد در آن دوران مردم این منطقه مسلمان بوده اند.
حجت الاسلام تارم ضمن قدردانی از میراث فرهنگی شهرستان جیرفت، اظهار داشت: جا دارد از میراث فرهنگی هم به سبب انجام جستجوهای دیرینه شناسی و هم به سبب تلاش در صیانت از این آثار و بناهای تاریخی که در حقیقت ذخایر ملی، مذهبی و تمدنی ایران اسلامی هستند، تشکر نماییم.
وی با اشاره به این که مساجد در صدر اسلام از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند، تصریح کرد: مسجد در صدر اسلام دارای نقش چند جانبه ای بوده است که امروز باید آن نقش ها را احیا نماییم.
امام جمعه جیرفت اشاره کرد: دست اندرکاران مساجد باید تلاش کنند تا مساجد امروز همچون مساجد صدر اسلام به کانون کارهای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی تبدیل شوند.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب کرمان هم در این بازدید اظهار داشت: این مسجد در قرن ۲ و به دستور یعقوب لیث صفاری تولید شده اما سکه ای از شهر قدیم جیرفت به دست آوردیم که مربوط به سال ۶۵ هجری است و احتمالاً این منطقه قدمت بیشتری دارد.
قادر شیروانی اضافه کرد: شواهدی از دوران ساسانی هم به دست آورده ایم، شهر ۲ هزار هکتاری شهر قدیم پس از دوره ساسانی و بر روی آثار ساسانی شکل گرفته است.
وی افزود: بدین سبب احتمال این که مسجدی قدیمی تر از قرن دوم یعنی مربوط به همان سالهای ۶۵ هجری هم باشد وجود دارد که امیدواریم در جستجوهای بعدی کشف نماییم.
شیروانی تصریح کرد: این مسجد از مساجد ویژه در جنوب شرق و در حقیقت قدیمی ترین مسجد کشف شده در ممالک شرقی اسلام است و مقرر است به زودی به عنوان یک اثر جهانی در یونسکو به ثبت برسد.

منبع: