سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
قدرت تحول آفرین گردشگری و صلح

قدرت تحول آفرین گردشگری و صلح

تور مسافرتی: برنامه و هدف روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۴ بررسی تقاطع گردشگری و ایجاد صلح است تا نشان دهد که چگونه سفر، تبادل فرهنگی و شیوه های گردشگری پایدار می تواند به حل مناقشه، آشتی، ثبات اقتصادی و اجتماعی، همزیستی مسالمت آمیز و ترویج صلح در سرتاسر جهان کمک نماید.
سازمان گردشگری ملل متحد (UN Tourism) با شعار«گردشگری و صلح» در ۵مهرماه و ۲۷سپتامبر ۲۰۲۴ به استقبال امنیت، صلح و آرامش می رود و این روز را جشن می گیرد.
هدف روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۴ بررسی تقاطع گردشگری و ایجاد صلح است و نشان میدهد که چگونه سفر، تبادل فرهنگی و شیوه های گردشگری پایدار می تواند به حل مناقشه، آشتی، ثبات اقتصادی و اجتماعی، همزیستی مسالمت آمیز و ترویج صلح در سرتاسر جهان کمک نماید.
قدرت تحول آفرین گردشگری در ایجاد پل بین فرهنگ ها، تقویت گفت و گو و تعاملات، ایجاد جهانی پایدارتر و ترویج فرآیندهای صلح و تفاهم بین ملت ها را نباید نادیده گرفت.

گردشگری ارتقا دهنده درک و تساهل بین فرهنگی

اگر اسناد مختلف سازمان گردشگری ملل متحداز جمله اعلامیه گردشگری جهانی، منشور حقوق گردشگری، کدهای اخلاقی گردشگری و… را بررسی و تحلیل کنیم؛ به این نتیجه خواهیم رسید که با افزایش ارتباطات مردم، تقویت همکاریهای بین المللی، فرهنگی و ارتباطات جهانی و گسترش دوستی و تفاهم بین مردم جهان، گردشگری می تواند یک نیروی حیاتی برای ترویج صلح و تفاهم بین المللی باشد.
جهان ما حالا از بحران های مختلف، تنش های قومی و مذهبی، جنگ، بیماری و… رنج می برد. بنابراین، به ایجاد یک الگوی جدید از مذاکرات بین المللی برای از بین بردن یا کاهش ناآرامی ها و منازعات مختلف سیاسی و… بین ملت ها نیاز مبرم دارد.
در واقع، این پیش فرض که گردشگری می تواند درک و تساهل بین فرهنگی را ارتقا دهد، مدت هاست که زیربنای گفتمان دیپلماسی گردشگری به عنوان راهی به طرف صلح مطرح است. گردشگری و صلح رابطه ای پیچیده و چندوجهی دارند که می توانند از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرند. گردشگری به عنوان یک صنعت جهانی پتانسیل بسیار زیادی برای ترویج روابط دوستانه دارد.

نگاه عمیق تر به رابطه گردشگری و صلح

وقتی مردم به نقاط مختلف جهان سفر می کنند، فرصتی فراهم می شود که با ملل مختلف، فرهنگ ها و ارزش های جدید آشنا گردند. این تجربه می تواند درک و شناخت فرهنگی متقابل میان گردشگران و جامعه میزبان را افزایش دهد، علاوه بر این از نظر اقتصادی و سیاسی نیز کشورهای میزبان منتفع می شوند. پس اگر عمیق تر به رابطه بین گردشگری و صلح نگاه نماییم، گردشگری سبب موارد زیر می شود:
۱-افزایش تعاملات بین فرهنگی: (سفر و گردشگری فرصت هایی برای افراد فراهم می آورد که با فرهنگ ها، سنت ها و عقاید مختلف آشنا گردند. این تعاملات می تواند به کاهش پیش داوری و سوءتفاهم ها کمک نماید و احترام متقابل بین ملت ها را افزایش دهد).

۲-توسعه اقتصادی و کاهش فقر: (گردشگری می تواند منبع درآمدی پایدار برای جوامع محلی باشد و به بهبود شرایط زندگی مردم کمک نماید. توسعه اقتصادی می تواند به کاهش نابرابری ها و تنش های اجتماعی منجر شود و در نتیجه صلح و ثبات را تقویت کند).

۳- صیانت از میراث فرهنگی و طبیعی: (گردشگری مسئولانه می تواند به صیانت از میراث فرهنگی و طبیعی کمک نماید. این اقدام می تواند به ایجاد افتخار ملی و همبستگی فرهنگی منجر شود و جوامع را به همکاری و پشتیبانی از یکدیگر تشویق کند).

گردشگری جهانی با سرعت خیره کننده ای درحال رشد است
اکنون گردشگری جهانی با سرعت خیره کننده ای در حال رشد است، بطوریکه برمبنای خیلی از معیارها، آنرا به بزرگترین صنعت جهان تبدیل نموده است، تعداد گردشگران بین المللی در سال ۲۰۱۹ به بالای ۱.۵ میلیارد رسید و به رغم کاهش در دوره بحران کووید باردیگر در سال ۲۰۲۳ به تعداد گردشگران قبل از بحران نزدیک شده است. اگر گردشگری چنین صنعت بزرگ و پرشتابی است، می توان تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم آن در دیپلماسی عمومی را مورد توجه قرارداد، با شناخت از نقشی که گردشگری می تواند در شکل دادن به تصویر عمومی یک مقصد یا کشور ایفا کند، فرصتی برای اندیشه بیشترمی بایست فراهم آورد.
بدون تردید سفر و گردشگری در مناطقی ممکن است که آرامش و امنیت وجود داشته باشد. در مناطق جنگی یا بحرانی و پرتنش سفر و گردشگران بسیار کم می شود، برای اینکه عموما گردشگران تمایل به بازدید از مقاصد امن دارند و این خصوصیت رابطه بین گردشگری و دیپلماسی را نشان میدهد.
کشورها می توانند از گردشگری به عنوان ابزار دیپلماسی بهره گیرند تا روابط دوستانه تری با کشورهای دیگر برقرار کنند، همین طور پروژه ها و رویدادهای بین المللی که در حوزه گردشگری برگزار می گردد می تواند به تقویت همکاریهای جهانی کمک نماید.
اگر به یافته ها و تحقیقات توجه کنیم؛ در می یابیم که اهمیت صلح و امنیت برای رشد و توسعه صنعت گردشگری در سوئیس غیرقابل انکار است. این عوامل زمینه ساز موفقیت گردشگری کشور، جذب مسافران، تقویت رشد اقتصادی و تسهیل تبادل فرهنگی هستند. تعهد پایدار سوئیس به صلح و امنیت، زیربنای صنعت گردشگری این کشور است، توجه به این مهم در خیلی از کشورهای اروپایی مانند جمله اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و… یا کشورهایی مانند امارات، ترکیه، جمهوی آذربایجان، عمان و یا عربستان که در دهه اخیر در نظام گردشگری خود تغییرات ویژه ای ایجاد کرده است و به سبب در اختیار داشتن یک مقصد مهم مذهبی همیشه امنیت و آرامش را در سیاست های خود مورد توجه قرار می دهد.

گردشگری یک اقدام دوسویه است
در آسیا هم کشورهایی مانند مالزی، تایلند، اندونزی، سنگاپور، هند و ویتنام که با تبلیغات گسترده بدنبال حذف ذهنیت جنگ و درصدد نشان دادن صلح و آرامش بوده وخودرابعنوان مقصدی جذاب و محبوب معرفی می کند. حالا ویتنام دروازه سفرهای اروپائیان شده و توانسته به عنوان اولین مقصد محبوب پس از ژاپن، برای کره ای ها نیز باشد یا قطر به عنوان اولین کشور خاورمیانه که میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ شد، سر و صدای زیادی به پا کرد. از آن زمان، این کشور در صحنه جهانی نامی برای خود دست و پا کرده است. در سال ۲۰۲۳ قطر شاهد رکوردشکنی جذب توریست بین المللی بود. به دیگر سخن می توان گفت گردشگری یک اقدام دوسویه است.
شناخت و گفت و گوی انسان ها، تمدن ها و مذاهب موجب تفاهم، دوستی، احترام متقابل، مودت و تبادل دانش و تجربه خواهد شد که شاید کارکرد اصلی و زیربنایی گردشگری نزدیک شدن ملت ها، درک متقابل و همبستگی در این دهکده جهانی باشد.

منبع: