سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید تکذیب شد

ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید تکذیب شد

به گزارش تور مسافرتی، روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام نمود: خبر ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید که در بعضی از رسانه های برخط و مکتوب انتشار یافت، حقیقت ندارد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از خبرگزاری ایرنا، روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید روز جمعه این مساله را هم مورد تاکید قرار داد که شواهد و علل کارشناسی هم این مساله را رد می کند.
در این خبر روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آمده است: بررسی های کارشناسی و مطالعه اسناد و تصاویر ‌بایگانی شده این آرامگاه (اردشیر دوم) نشان میدهد عوارضی که بر سقف و دیواره این بنا مشاهده می شود، مربوط به سالهای دور بوده و بارندگی های سالهای اخیر و بهاری امسال تاثیری در گسترش احتمالی صدمه ها در این اثر جهانی نداشته است.
در ادامه این خبر نوشته شد: در تصاویری که در بعضی از رسانه ها انتشار یافت، مشاهده می شود که بخشهایی از سقف گرفتار فرسایش شده است؛ به شکلی که سطح فرسایشی آنها نشان میدهد این فرو ریختگی ها مربوط به سالهای اخیر نیست.
لبه های بخشهایی که دستخوش تغییراتی شده اند با فرسایش هم راه است که نشان از گذشت زمان دارد و بدین سبب خبر ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید که در بعضی از رسانه های برخط و مکتوب جدید نیست.

در این مطلب آمده است: آرامگاه اردشیر دوم میراث باستانی تخت جمشید در صخره کوهستانی کوه رحمت در درون سنگ کنده شده و در داخل این آرامگاه تابوت های سنگی تعبیه شده و سقف آنها طاق های هلالی بریده شده از کوه است.
در بیرون صخره کوهستان منافذی وجود دارد که رطوبت باران بوسیله رگه های این خاک به داخل سقف آرامگاه نفوذ پیدا می کند و این مساله قرن ها در این محل وجود داشته و مساله تازه ای نیست چونکه سقف آرامگاه صخره کوهستان است.
در دهه های اخیر برنامه حفاظت و انتقال مسیل های کوهستانی به سطح بیرون در محدوده پشت سقف آرامگاه ها انجام شده است و برنامه پایش آرامگاه های تخت جمشید هم به عنوان بخش مهم برنامه مرمت و حفاظت بصورت دائمی در حال انجام می باشد، مرمت گسترده نمای این آرامگاه انجام شده و نقوش نمای آن تثبیت و استواری بخشی شده است.
بر این اساس سازه های خشتی بیرون آرامگاه در سال اخیر مرمت شده، مسیر مسیل های کوهستانی پشت این آرامگاه زهکشی شده و هدایت آب های سطحی به بخش بیرونی در هر دو طرف محدوده سقف انجام شده است.
برای شناسایی رگه های نفوذ آب در صخره های کوهستانی کوه رحمت برنامه مطالعات اسکن صخره ها با اتکا به سیستم( GPR) در حال انجام می باشد و نمونه آن در آرامگاه خشایارشادر نقش رستم انجام شده و در این مرحله برنامه اسکن سایر آرامگاه ها در دست اقدام است و بمحض تامین اعتبار صورت خواهد گرفت.

بنابراین گزارش، آرامگاه های هخامنشی همچون سایر یادمان های سنگی و خشتی این بخش بطور مداوم مورد حفاظت و مرمت قرار می گیرد و عملیات حفاظت و مرمت هیچ وقت در مجموعه جهانی تخت جمشید متوقف نمی شود.
عملیات حفاظت و مرمت روندی بسیار پیچیده و تخصصی است و تعجیل در اتمام پروژهای حفاظت و مرمت جایز نیست چونکه هرگونه اقدامی باید مبنای علمی داشته و بر طبق برنامه و تصویب طرح در شورای فنی صورت گیرد و نتایج آن هم در هر محله پایش شود.
روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید اعلام نمود: این پایگاه همیشه از نظر متخصصان و دلسوزان میراث فرهنگی حمایت و استفاده می نماید و هم اکنون برنامه های گسترده ای برای حفاظت و مرمت تخت جمشید در دست اقدام دارد.

منبع: