رئیس کمیته ملی موزه ها با اشاره به اینکه «نقش و اهمیت موزه ها بعد از بحران اپیدمی بیشتر مشخص می شود»، اظهار داشت: حتما جای یک موزه اپیدمی یا پاندمی خالی است، جایی که گذشته این پدیده را برای نسل های آینده نشان دهد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد محیط طباطبایی در ششمین نشست موزه های دانشگاهی کشور که امروز برگزار شد، بیان کرد: همانطور که همه باخبر هستند، بحران کووید-۱۹ سبب شده که دنیا به دو زمان پس و قبل از کرونا تبدیل گردد. مانند هر بحرانی که موجب پیشرفت بشر شده است، این بحران نیز موجب ایجاد راهکارهایی برای پیشرفت بشر خواهد شد.
رئیس کمیته ملی موزه ها با تاکید بر گسترش زیرساخت ها برای فعالیت مجازی موزه ها، اظهار داشت: دانشگاه ها در گذشته به موزه ها به صورت یک امر مستحب نگاه می کردند اما در واقعیت موزه بعنوان پیشرفته ترین نهاد فرهنگی امری مکمل برای پژوهش و آموزش دانشگاهی است.
وی ادامه داد: موزه های دانشگاهی را می توان به سه دسته تقسیم کرد؛ موزه های مربوط به تاریخچه دانشگاه یا نظام آموزشی، موزه هایی که در دانشگاه به موضوع مورد بحث در دانشگاه می پردازند مانند موزه زمین شناسی در دانشکده علوم و دسته سوم موزه هایی که به شکل کلکسیون های اهدایی از جانب استادان و دوستداران دانشگاه به وجود می آیند. این موزه ها، در کنار موزه های علم و فناوری، شبکه ای را از موزه های علم و فناوری و دانشگاهی به وجود می آورند که یک رسالت مهم آموزشی و پژوهشی در سطح کشور دارد، یعنی خیلی از مشکلات موجود در سطح جامعه را موزه ها پاسخگو هستند.
محیط طباطبایی افزود: شورای بین المللی موزه ها شعاری را برای سال ۲۰۲۱ اعلام نموده که عبارتست از: «آینده موزه ها، بازیابی و بازتصور دوباره». شورای بین المللی موزه ها از همه دست اندرکاران خود می خواهد که به یک بازیابی مجدد دست بزنند و رسالت و موضوع خودرا مورد دقت قرار دهند.
رئیس کمیته ملی موزه ها اشاره کرد: در جهانی که در آستانه انقلاب چهارم یعنی انقلاب هوش مصنوعی قرار گرفته است، نباید فراموش نماییم که پدیده موزه به خصوص در شکل دانشگاهی و آموزشی آن، تفاوتی با همه پدیده ها دارد و آن تفاوت این است که موزه ها، نهادهایی هستند که گذشته آنالوگ را برای دنیای دیجیتال حفظ می کنند. موزه ها نهاد روشنفکرانه ای در فضای دیجیتالی آینده هستند که باید به رسالت خود عمل کنند. به عبارت دیگر، دیجیتال بودن و استفاده از هوش مصنوعی باید ابزارهای موزه باشد. موزه بعنوان یک نهاد فرهنگی که حافظه و خاطره بشری و انتقال فرهنگ آموزش را برعهده دارد، باید از این ابزار برای توسعه ماموریت های خود استفاده نماید نه این که تابع این ابزارها باشد.
او در آخر با اشاره به اینکه موزه ها باید هم در سطح جامعه و هم در سطح دانشگاه جزئی از برنامه درسی باشند، به لزوم تشکیل موزه های پاندمی اشاره نمود و اضافه کرد: نقش و اهمیت موزه ها بعد از بحران اپیدمی بیشتر مشخص می شود. حتما جای یک موزه اپیدمی یا پاندمی خالی است؛ جایی که گذشته این پدیده را برای نسل های آینده نشان دهد. اگر چنین موزه ای وجود داشت، می توانستیم حالا به یاد بیاوریم که پاندمی های گذشته در کشور خودمان چگونه بوده است و حرکت رو به جلو بعد از پاندمی ها چگونه ادامه پیدا کرده است.