سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر همزمان با روز جهانی گردشگری سبزگرایی در گردشگری با تیغ دولبه

گزارش مهر همزمان با روز جهانی گردشگری سبزگرایی در گردشگری با تیغ دولبه

تور مسافرتی: توسعه گردشگری مخاطراتی همچون افزایش گازهای گلخانه ای ناشی از سیستمهای حمل و نقل دارد بدین جهت گردشگران آگاه در سال های اخیر به موضوع گردشگری سبز بیشتر توجه کرده اند.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ امروز پنجم مهر ماه روز جهانی گردشگریست همه ساله در روز ۲۷ سپتامبر علاقه مندان به سفر در جهان این روز را با برگزاری برنامه های مختلف جشن می گیرند. سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد نیز همه ساله برای این روز شعاری را اعلام می کند تا کشورهایی که در عرصه گردشگری فعالیت می نمایند بتوانند این شعار را مدنظر قرار دهند و اولویت ها در این زمینه مشخص شود. امسال هم سازمان جهانی گردشگری شعار «گردشگری و سرمایه گذاری سبز» را برای این روز بین المللی در نظر گرفته است که بر اهمیت سرمایه گذاری های جدید و نوآورانه در صنعت گردشگری تاکید می کند. این شعار نمایانگر فراخوانی برای عمل آوردن تعهد بین المللی به سرمایه گذاری هایی است که علاوه بر ترویج رشد اقتصادی، به صیانت از محیط زیست، توسعه پایدار و بهبود رفاه اجتماعی نیز کمک می کنند. در حقیقت ماهیت این شعارها چنین هدفی را دنبال می کنند. مانند شعارهای ده سال قبل که عبارت بودند از: سال ۲۰۲۲ میلادی: بازبینی یا تفکری باردیگر در توریست سال ۲۰۲۱ میلادی: گردشگری برای رشد فراگیر سال ۲۰۲۰ میلادی: گردشگری و توسعه روستایی سال ۲۰۱۹ میلادی: آینده ای بهتر برای همه سال ۲۰۱۸ میلادی: گردشگری و تحول دیجیتال سال ۲۰۱۷ میلادی: گردشگری پایدار؛ راهی برای پیشرفت سال ۲۰۱۶ میلادی: گردشگری برای همه سال ۲۰۱۵ میلادی: یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت سال ۲۰۱۴ میلادی: گردشگری و توسعه جوامع سال ۲۰۱۳ میلادی: گردشگری و آب؛ صیانت از آینده مشترک
شعار سال ۲۰۲۳ نیز بر توسعه جامعه بین المللی گردشگری، ایجاد اتحاد بین کشورها، مؤسسات مالی چندجانبه، شرکای توسعه و سرمایه گذاران بخش خصوصی در ساختار جدید برای سرمایه گذاری و توسعه در صنعت گردشگری تمرکز می کند. این شعار به عنوان یک راهنمای الهام بخش برای کوشش های مشترک جهانی در ساختن یک آینده بهتر برای صنعت گردشگری خواهد بود. محمد جهانشاهی معاون دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ی این شعار معتقد است: انتخاب این شعار بستری بمنظور جهت دهی به سیاست ها، برنامه ها و اقدامات جاری منطبق با شعار سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و سرمایه گذاری سبز به شمار می آید و علاوه بر این که رویکرد گرامیداشت روز جهانی گردشگری امسال را به نمایش خواهد گذاشت، سبب انطباق با الگوها و نگاه جهانی در همه طول سال خواهد شد. وی اظهار داشت: سرمایه گذاری سبز در صنعت گردشگری شامل سرمایه گذاری در تأسیسات گردشگری پایدار، انتخاب انرژی تجدیدپذیر، حفظ مناطق طبیعی و فرهنگی، پشتیبانی از جوامع محلی و ایجاد اشتغال محلی به شمار می آید. گردشگری تیغ دولبه ای با تأثیرگذاری مثبت و منفی در حقیقت با توسعه گردشگری و افزایش آگاهی مردم درباره ی پایداری و استفاده بیش از اندازه از منابع طبیعی و مخاطرات آن باعث شده تا جوامع درباره ی محیط پیرامون خود و ارتباط آن با گردشگری حساس شوند. شاید به همین علت است که امروزه مفاهیم طبیعت گردی، گردشگری پایدار، گردشگری مبتنی بر حفظ محیط زیست و گردشگری سبز رواج پیدا کرده است و گردشگران آگاه به ارزشمندی محیط زیست بیش از پیش افزوده می شوند. امجد جلالی یکی از کارشناسان گردشگری بر این باور است که گردشگری سبز همان گردشگری مسئولیت پذیر و اخلاق گراست چون وقتی گردشگران متوجه محیط پیرامونی خود می شوند به آن بیشتر احترام می گذارند. اما گردشگری به تنهایی سبز نمی شود این اقدام باید توسط دولت ها بصورت جدی مورد بررسی و توجه قرار گیرد اما امروزه می بینیم تنها چیزی که اهمیت ندارد همین مسائل زیست محیطی است. کشورها درصدد هستند که بیشترین گردشگران را به سمت خود جذب کنند اما کدام یک از آنها توانسته اند در عرصه گردشگری سبز گام بردارند. به باور وی؛ گردشگری انبوهی که کشورها دنبال آن هستند با گردشگری سبز در مغایرت است. با این وجود تعدادی از گردشگران هستند که تلاش می کنند در سفرهای خود توجه به این موضوعات را بیشتر مدنظر قرار دهند بنا بر این است که اقامت در طبیعت بدون زباله یا اکوتوریسم بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و گردشگران می پسندند در اقامتگاه هایی ساکن شوند که به موضوعات زیست محیطی اهمیت بیشتری می دهند. در این زمینه محمود حسن پور عضو هیأت علمی گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران و مرضیه شاهی سوندی کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و بازاریابی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در گزارشی که برای کمیسیون گردشگری اتاق تجاری نوشته اند به موضوع گردشگری سبز پرداخته اند. آنها در این گزارش آورده اند: امروزه با روند صعودی رشد گردشگری و مواجه با تقاضاهای جدید گردشگران، گردشگری سبز فرصتی برای کسب وکارها، مقاصد، تامین کنندگان خدمات و گردشگران است تا تجربه ای متفاوت را در کارنامه خود داشته باشند. گردشگری تیغ دولبه ای است که تأثیرگذاری مثبت و منفی آن بر تمام ذینفعان قابل توجه است. با ظهور اشکال جدید گردشگری مبتنی بر حفظ محیط زیست، اقدامات بیشماری را می توان انجام داد که هرچند ممکنست در نخستین برآورد پرهزینه باشند اما باتوجه به اهمیت روند توسعه پایدار گردشگری و لحاظ کردن تمام نیازهای نسل های بعد، ارزش سرمایه گذاری مالی و زمانی را دارد. بر این اساس اقدامات لازم جهت سبزگرایی در صنعت گردشگری نیازمند توجه توأمان به بخش عرضه و تقاضای گردشگریست. در یک طرف تولید برمبنای اصول توسعه پایدار، کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر و کارایی در استفاده از منابع قرار دارد و طرف دیگر اصلاح و بهبود الگوی مصرف بوسیله تغییر در سلایق و نگرش جامعه نسبت به منابع طبیعی و مصرف می باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس نخستین قدم در راه گردشگری سبز، آگاهی رسانی جمعی است.
اقدامات آگاهی سازی نسبت به تغییرات زیست محیطی و تأثیر آن بر زندگی آینده انسان، باید شامل تمام ذینفعان کلان و خرد گردشگری و کشوری باشد. مطالعه مشخصه های جمعیت شناختی، رفتاری، و ترجیحات بخش های مختلف بازار داخلی و بین المللی جهت جذب بهتر آن دسته از گردشگران با روحیه و رفتار آگاه و پایدار در امتداد این مهم می باشد. بعلاوه می توان چارچوب مطلوبی برای مصرف بهینه در جامعه و انطباق آن برمبنای منافع فردی و جمعی و نسل های آینده تعریف بکارگیری آنرا به شیوه های مختلف تشویق کرد. باید توجه داشت که نمی توان از منافع مثبت گردشگری به ویژه منافع اقتصادی در این مناطق آسان گذشت گام دیگر می تواند مشخص کردن کانون های بحرانی و لطمه پذیر محیطی و تغییر و انحراف جریان گردشگری از آن باشد. برخی مناطق مختلف خصوصاً مناطق حاشیه ای و روستایی و همین طور کسب و کارهای خرد و کوچک گردشگری در مناطق دورافتاده تر به طور معمول بسیار شکننده و لطمه پذیر هستند. باید توجه داشت که نمی توان از منافع مثبت گردشگری خصوصاً منافع اقتصادی در این مناطق آسان گذشت. منابع سرشار طبیعی و فرهنگی این مناطق، فرصت خوبی برای ایجاد کسب و کارهای جدید، اشتغالزایی و مثبت اندیشی در کل جامعه محلی است. این مناطق می توانند تورهایی را سازماندهی کنند که به جذب بیشتر توریستهایی منتهی شود که بدنبال تجربه اصیل زندگی نزدیک تر به طبیعت و تماس با ریشه های فرهنگی آنها هستند. باید به خاطر داشت که اقداماتی همچون شبکه سازی برای به اشتراک گذاری تجارب، اطلاعات، مشتریان و ایده های آنها کمک بزرگی به بقا و توسعه آنها است. همین طور الگوبرداری از مقصدهای موفق دراین زمینه همچون دانمارک و کشورهای دیگری که دراین زمینه پیشتاز هستند بسیار کمک کننده است. به عنوان مثال با تعیین مسیرهای دوچرخه سواری برای گردشگران یا تعیین جایزه هایی برای ارائه دهندگان خدمات از جمله، هتلداران، مجریان تور، شرکتهای ارائه خدمات حمل و نقل، رستوران ها، جاذبه ها و غیره می توان روند کاهش تولید گازهای گلخانه ای را جا انداخت و کمی از سرعت لطمه رسانی به محیط زیست و به خطر انداختن زمین کاست.

منبع: